Anatomia funkcjonalna człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-23-06 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Anatomia funkcjonalna człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się : BI1_W01, BI1_W03,BI1_W04 |
Skrócony opis: |
Typy anatomii człowieka. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Budowa organów i układów organów oraz zależności funkcjonalne między nimi, decydujące o działaniu organizmu człowieka. Specyfika budowy i funkcji wybranych komórek i tkanek tworzących ludzkie narządy i ich układy. Procesy fizjologiczne zachodzące w poszczególnych narządach i układach narządów ludzkiego organizmu. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z typami anatomii człowieka i historią jej rozwoju. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Płaszczyzny, kierunki ciała oraz podstawowe pojęcia w języku polskim i łacińskim przydatne w uczeniu się anatomii człowieka. Bierny i czynny układ ruchu. Budowa tkanki chrzęstnej i kostnej. Procesy kostnienia. Podział i budowa kości. Rodzaje i budowa połączeń kości. Budowa i rodzaje tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich. Budowa, rodzaje i funkcje mięśni szkieletowych. Budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmów. Budowa i funkcje układu oddechowego. Budowa i czynność serca oraz naczyń krwionośnych. Krążenie duże i małe. Specyfika krążenia wieńcowego, wrotnego i mózgowego. Skład i rola krwi. Układ limfatyczny. Układ moczo-płciowy. Budowa i czynność nerek. Budowa nefronu i wytwarzanie moczu. Budowa i funkcja męskich i żeńskich narządów płciowych. Budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Współzależność hormonalno-nerwowa. Tkanka nerwowa i glejowa oraz ich czynności. Topograficzny i czynnościowy podział układu nerwowego. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Układ limbiczny. Twór siatkowaty. Układ autonomiczny. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Budowa i funkcja narządów zmysłów. Powłoka wspólna ciała. Nerwowa i hormonalna regulacja pracy różnych narządów ludzkiego ciała. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: Wiedza: Efekt przedmiotowy 1 – student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka Efekt przedmiotowy 2 – student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka. Efekt przedmiotowy 3 – student zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych Umiejętności: Efekt przedmiotowy 4 – student rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim Efekt przedmiotowy 5 – student posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka Efekt przedmiotowy 6 – student uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Kompetencje społeczne: Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka Efekt przedmiotowy 8 – student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena 2 (ndst): student nie rozumie wybranych faktów z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych dotyczących anatomii funkcjonalnej człowieka; nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu chemii i fizyki niezbędnych do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka. Student nie zna i nie rozumie terminologii anatomicznej oraz nie ma znajomości rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych. Ocena 3 (dst): student słabo zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz słabo rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; słabo zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz słabo zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student słabo zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka. Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka. Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz bardzo dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów anatomii człowieka oraz bardzo dobrze zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Student bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu chemii i fizyki niezbędne do zrozumienia anatomii i fizjologii człowieka. Umiejętności Ocena 2 (ndst): student nie rozumie literatury z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; nie czyta ze zrozumieniem nieskomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim; nie posiada umiejętności wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka. Ocena 3 (dst): student słabo rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; słabo czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w ograniczonym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; słabo uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Ocena 4 (db): student dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; bardzo dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w bardzo dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; bardzo dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst): student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie potrafi docenić znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; nie identyfikuje prawidłowo i nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w ograniczonym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student słabo identyfikuje i słabo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student dobrze identyfikuje i dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w bardzo dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student bardzo dobrze identyfikuje i bardzo dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Budnik | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Typy anatomii człowieka. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Budowa organów i układów organów oraz zależności funkcjonalne między nimi, decydujące o działaniu organizmu człowieka. Specyfika budowy i funkcji wybranych komórek i tkanek tworzących ludzkie narządy i ich układy. Procesy fizjologiczne zachodzące w poszczególnych narządach i układach narządów ludzkiego organizmu. |
|
Pełny opis: |
Typy anatomii człowieka i historia jej rozwoju. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Płaszczyzny, kierunki ciała oraz podstawowe pojęcia w języku polskim i łacińskim przydatne w uczeniu się anatomii człowieka. Bierny i czynny układ ruchu. Budowa tkanki chrzęstnej i kostnej. Procesy kostnienia. Podział i budowa kości. Rodzaje i budowa połączeń kości. Budowa i rodzaje tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich. Budowa, rodzaje i funkcje mięśni szkieletowych. Budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmów. Budowa i funkcje układu oddechowego. Budowa i czynność serca oraz naczyń krwionośnych. Krążenie duże i małe. Specyfika krążenia wieńcowego, wrotnego i mózgowego. Skład i rola krwi. Układ limfatyczny. Układ moczo-płciowy. Budowa i czynność nerek. Budowa nefronu i wytwarzanie moczu. Budowa i funkcja męskich i żeńskich narządów płciowych. Budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Współzależność hormonalno-nerwowa. Tkanka nerwowa i glejowa oraz ich czynności. Topograficzny i czynnościowy podział układu nerwowego. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Układ limbiczny. Twór siatkowaty. Układ autonomiczny. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Budowa i funkcja narządów zmysłów. Powłoka wspólna ciała. Nerwowa i hormonalna regulacja pracy różnych narządów ludzkiego ciała. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bochenek A., Reicher M., 2010. Anatomia człowieka, tomy 1-5. PZWL, Warszawa 2. Michajlik A., Ramotowski W., 2009. Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 3. Traczyk W. Z., 2002. Fizjologia człowieka w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 4. Traczyk W. Z., Trzebski A. (red.), 2007. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 5. McMillan B., 2009. Wielki Atlas Anatomii Człowieka. Buchmann Sp.z o.o., Warszawa 6. McMinn; Gielecki J. St. (red.), 2006. Fotograficzny Atlas anatomii Człowieka. Wydanie II polskie. Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław Literatura uzupełniająca: 7. Sinielnikow R. D., 1981. Atlas of Human Anatomy, tomy 1-3. Medicina, Moskwa 8. Gray, H., 2000, “Anatomy of the Human Body”, electronic version by Bartleby.com, New York. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Budnik | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - wykład i ćwiczenia: 4 Wykłady: 2 ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 Ćwiczenia: 2 ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.