Flora i fauna Mazowsza - zajęcia w terenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-24-19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Flora i fauna Mazowsza - zajęcia w terenie |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla II roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_W06, BI1_U01, BI1_U02 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Student pozna praktyczną wiedzę o obserwowaniu, rozpoznawaniu i opisywaniu różnorodności świata roślin i zwierząt Mazowsza. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Wprowadzenie do ćwiczeń. Omówienie spraw organizacyjnych. Flora grądu wysokiego i niskiego, oraz łęgu wiązowo-jesionowego. Aspekt wiosenny w grądzie. Toposekwencja siedlisk leśnych i zbiorowisk roślinnych na tarasach skarpy wiślanej. Antropogeniczne i naturalne przemiany roślinności – przykłady procesów ekologicznych w zbiorowiskach leśnych. Flora łąk świeżych i wilgotnych, olsów i łęgów, oraz borów w Puszczy Kampinoskiej. Zróżnicowanie siedlisk i zbiorowisk roślinnych Puszczy Kampinoskiej. Przykłady działań ochronnych prowadzonych w Kampinoskim Parku Narodowym Flora łąk świeżych w okolicy rezerwatu przyrody Jezioro Kiełpińskie. Fauna bezkręgowców i kręgowców siedlisk leśnych Puszczy Kampinoskiej, Lasu Młocińskiego i miejskich parków. Zmiany wybiórczości siedliskowej dzika i innych ssaków jako przykład synurbizacji i synantropizacji. Fauna międzywala Wisły w sąsiedztwie Warszawy. Zwierzęta wodne i nadwone środkowej Wisły. Znaczenie siedlisk leśnych w funkcjonowaniu korytarza dyspersji zwierząt doliny Wisły. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Andrzejewska A., Ferchmin M., Kębłowska A., Otręba A. 2010. Charakterystyka geobotaniczna Puszczy Kampinoskiej. W: Obidziński A. (red.), Z Mazowsza na Polesie i Wileńszczyznę. Zróżnicowanie i ochrona szaty roślinnej pogranicza Europy Środkowej i Północno-Wschodniej. Monografia sesji terenowych LV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Botanicznego Planta in vivo, in vitro et in silico. Warszawa 6-12 wrzesień 2010, pp. 41-56. Brtek L. i in. 1993. Świat zwierząt. Multico, Warszawa. Ferchmin M. 2010. Szata roślinna wydm i bagien Puszczy Kampinoskiej. W: Obidziński A. (red.), Z Mazowsza na Polesie i Wileńszczyznę. Zróżnicowanie i ochrona szaty roślinnej pogranicza Europy Środkowej i Północno-Wschodniej. Monografia sesji terenowych LV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Botanicznego Planta in vivo, in vitro et in silico. Warszawa 6-12 wrzesień 2010, pp. 57-66. Matuszkiewicz W. 2014. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Otręba A., Ferchmin M., Kębłowska A., Kloss M., Michalska-Hejduk D. 2010. Ochrona flory i roślinności w Kampinoskim Parku Narodowym. W: Obidziński A. (red.), Z Mazowsza na Polesie i Wileńszczyznę. Zróżnicowanie i ochrona szaty roślinnej pogranicza Europy Środkowej i Północno-Wschodniej. Monografia sesji terenowych LV Zjazdu Polskiego Towarzystwa Botanicznego Planta in vivo, in vitro et in silico. Warszawa 6-12 wrzesień 2010, pp. 67-91. Rutkowski L. 2016. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Szafer W., Zarzycki K. (red.) 1972. Szata roślinna Polski, t.1-2. PWN, Warszawa. Wysocki Cz., Sikorski P. 2014. Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Faliński J.B. 2004. Inwazje w świecie roślin. Phytocoenosis vol. 16, Seminarium Geobotanicum 10, Warszawa-Białowieża. Jonsson L. 1998, 2006. Ptaki Europy i obszaru śródziemnomorskiego Kłosowski S., Kłosowski G. 2001. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa. Matuszkiewicz J.M. 2008. Zespoły leśne Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Nawara Z. 2006. Rośliny łąkowe. Multico, Warszawa. Pucek Z., Raczyński J., (red.), 1983a. Atlas rozmieszczenia ssaków w Polsce. PWN, Warszawa Romanowski J. 1998. Śladami zwierząt. Warszawa, PWRiL Rothmaler W., Jäger E.J., Werner K. 2000. Exkursionsflora von Deutschland, 4 Bde., Bd.3, Gefäßpflanzen, Atlasband. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg, Berlin. Seneta W., Dolatowski J. 2011. Dendrologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Sudnik-Wójcikowska B. 2011. Rośliny synantropijne. Multico, Warszawa. Tomanek J., Witkowska-Żuk L., 2008. Botanika leśna. PWRiL, Warszawa. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa. Witkowska-Żuk L. 2013. Rośliny leśne. Multico, Warszawa. Wójciak H. 2003. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa. Zeszyty z serii „Klucze do oznaczania owadów Polski”. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej, ma wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza. Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej. Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. Student stosuje narzędzia badawcze pomocne w określaniu zróżnicowania roślin i zwierząt. Efekt przedmiotowy 4. Student umie korzystać z fachowej literatury przyrodniczej dotyczącej zróżnicowania biologicznego flory i fauny, znajdując informacje niezbędne w identyfikacji roślin i zwierząt. Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także wykonać zlecone zadania poznawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Ocena zależy od aktywności w poszukiwaniu i poznawaniu napotkanych w trakcie ćwiczeń gatunków flory i fauny, poprawnego oznaczania roślin i zwierząt, oraz od obecności na zajęciach. Przyjmuje się, że student na ocenę: 3,0 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 50-60% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych. 3,5 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 61-70% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych. 4,0 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 71-80% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych. 4,5 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 81-90% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych. 5,0 - potrafi zidentyfikować i nazwać ok. 91-100% gatunków roślin naczyniowych i zwierząt kręgowych (oraz pospolitszych bezkręgowców) spotkanych w różnych siedliskach przyrodniczych w czasie zajęć terenowych. Student w zakresie Wiedzy (Efekty przedmiotowe 1, 2): - na ocenę ndst. (2): nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów kształtujących bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej, nie rozumie związków między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, nie posiada wiedzy w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza. - na ocenę dst. (3): w ograniczonym stopniu rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej oraz związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza. - na ocenę db. (4): w dobrym stopniu rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej oraz związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, posiada niepełną wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza. - na ocenę bdb. (5): w bardzo dobrym stopniu rozumie podstawowe zjawiska i procesy kształtujące bogactwo gatunkowe flory i fauny w warunkach Niziny Mazowieckiej oraz związki między różnorodnością gatunkową flory i fauny Mazowsza a możliwościami zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, posiada obszerną wiedzę w zakresie zróżnicowania flory i fauny Mazowsza. Student w zakresie Umiejętności (Efekty przedmiotowe 3, 4, 5): - na ocenę ndst. (2): nie potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej jak również współdziałać i pracować w grupie, a także nie potrafi wykonywać zleconych zadań poznawczych. - na ocenę dst. (3): w ograniczonym stopniu potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, w ograniczonym stopniu potrafi planować i organizować pracę indywidualną jak również współdziałać i pracować w grupie, a także w ograniczonym stopniu potrafi wykonywać zlecone zadania poznawcze. - na ocenę db. (4): w dobrym stopniu potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, w dobrym stopniu potrafi planować i organizować pracę indywidualną jak również współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także w dobrym stopniu potrafi wykonywać zlecone zadania poznawcze. - na ocenę bdb. (5): w pełni potrafi korzystać z fachowej literatury przyrodniczej i narzędzi badawczych w celu identyfikacji gatunków flory i fauny poznawanego obiektu przyrodniczego, bardzo dobrze planuje i organizuje pracę indywidualną jak również współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role, a także bardzo dobrze potrafi wykonywać zlecone zadania poznawcze. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW_TER
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk, Jerzy Romanowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk, Jerzy Romanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW_TER
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk, Jerzy Romanowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk, Jerzy Romanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS Udział w ćwiczeniach: 60 godz. Konsultacje literatury specjalistycznej, oznaczanie gatunków po zajęciach: 15 godz. Suma godzin: 75 Liczba ECTS: 75 godz. / 25 godz. = 3 |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW_TER
CW_TER
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk, Jerzy Romanowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk, Jerzy Romanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS Udział w ćwiczeniach: 60 godz. Konsultacje literatury specjalistycznej, oznaczanie gatunków po zajęciach: 15 godz. Suma godzin: 75 Liczba ECTS: 75 godz. / 25 godz. = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.