Metody badań osteologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-42-26ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań osteologicznych |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BI2_W03, BI2_U01, BI2_U04, BI2_U07, BI2_K04, BI2_K07 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Pełny opis: |
Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zaznajomienie studentów z anatomią prawidłową układu kostnego i jego zmiennością morfologiczną. Druga część zajęć obejmuje zaprezentowanie podstawowych metod oceny wieku i płci na postawie materiału szkieletowego, rekonstrukcję przyżyciowej wysokości ciała. W tej części zajęć poruszone zostaną także zagadnienia związane ze sposobami eksploracji materiału szkieletowego, jego dokumentacją, rodzajami pochówków, stanem zachowania materiałów szkieletowych, oceną najmniejszej liczby zmarłych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna anatomię układu kostnego i metody rekonstrukcji osteobiografii, rozumie podstawy ich stosowania i znaczenie w badaniach bioarcheologicznych Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi dokonać krytycznej selekcji i analizy informacji z zakresu bioarcheologii, szczególnie tych pochodzących ze źródeł internetowych Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi wykorzystywać literaturę anglojęzyczną, w której prezentowane są metody i wyniki badań osteologicznych Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków osteologa w kontekście wyników jego badań Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swoich badań, dobór odpowiednich metod i dbałości o bezpieczne warunki pracy z materiałem osteologicznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Efekt przedmiotowy 1 – kolokwium cząstkowe i zaliczeniowe Efekty przedmiotowe 2-3 - przygotowanie analizy materiału szkieletowego Efekty przedmiotowe 4-5 – dyskusja w czasie zajęć Ocena końcowa: Student ma do zdobycia łącznie 100 pkt: 1. 20 pkt za kolokwium z anatomii prawidłowej (kolokwium pisemne, polegające na wpisaniu odpowiedniej nazwy anatomicznej wskazanych struktur anatomicznych) 2. 20 pkt za przygotowanie analizy antropologicznej Kryteria oceny analizy Na ocenę 5.0 – analiza pełna, zawiera opis stanu zachowania materiału szkieletowego, zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci wraz ze wskazaniem stosowanych metod i uzasadnieniem ich użycia, zawiera ocenę przyżyciowej wysokości ciała wraz ze wskazaniem konkretnej metody i uzasadnieniem jej użycia, zawiera analizę palopatologiczną wraz ze wskazaniem wpływu zarejestrowanej zmiany na jakość życia zmarłego, zawiera bibliografię Na ocenę 4.0 – analiza nie jest pełna, zawiera częściowy opis stanu zachowania materiału szkieletowego (lub opis zawiera błędy np. nieprawidłowe nazwy anatomiczne), zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci ale bez wskazania stosowanych metod i uzasadnienia ich użycia, zawiera opis zmian patologicznych ale bez oceny ich wpływu na jakość życia zmarłego, zawiera bibliografię Na ocenę 3.0 – analiza nie jest pełna, nie zawiera opisu stanu zachowania matriału szkieletowego lub zawarte są w nim błędy, zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci ale bez wskazania stosowanych metod i uzasadnienia ich użycia, zawiera opis zmian patologicznych (ale w opisie występują błędy np. w ich lokalizacji), ale bez oceny ich wpływu na jakość życia zmarłego, nie zawiera bibliografię Na ocenę 2.0 – student nie przedłożył analizy lub jest ona jedynie częściowa i nie oddaje informacji możliwych do rekonstrukcji osteobiografii 3. 50 pkt kolokwium zaliczeniowe (test jednokrotnego wyboru (obejmuje zarówno zagadnienia z pierwszej jak i drugiej części zajęć) 4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację: 94 – 100% - 5,0 88 – 93% - 4,5 80 – 87% – 4,0 70 – 79% – 3,5 60 – 69% – 3,0 < 59,9% - 2,0 Kryteria oceniania: Z zakresu wiedzy: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna anatomii prawidłowej układu kostnego, nie zna i nie rozumie podstawowych metod badawczych z zakresu osteologii Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym zna anatomię prawidłową układu kostnego, zna ale nie rozumie podstaw wykorzystywania podstawowych metod badawczych z zakresu osteologii Na ocenę 4.0 (db): student na poziomie dobrym zna anatomię prawidłową układu kostnego, zna i rozumie w stopniu dobrym podstawowe metody badawcze z zakresu osteologii Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą znajomość anatomii prawidłowej układu kostnego, bardzo sprawnie orientuje się w metodach badawczych Z zakresu umiejętności: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi dokonać selekcji informacji z różnych źródeł także anglojęzycznych, nie potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, nie potrafi korzystać z fachowej literatury Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, w stopniu dostatecznym potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, potrafi korzystać z fachowej literatury także w języku angielskim Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, dobrze radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury także anglojęzycznej Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, bardzo sprawnie radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, bardzo dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury, sprawnie posługuje się literaturą anglojęzyczną Z zakresu kompetencji społecznych: : absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków osteologa w kontekście wyników jego badań Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swoich badań, dobór odpowiednich metod i dbałości o bezpieczne warunki pracy z materiałem osteologicznym Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do podjęcia obowiązków wynikających z roli osteologa, ponieważ nie jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swojej pracy Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, dobrze rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy Na ocenę 5.0 (bdb): student w stopniu bardzo dobrym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, bardzo dobrze rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Długoński, Justyna Marchewka-Długońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do kolokwiów – 30 godz. Studiowanie literatury – 20 godz. Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 30 godz. Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz. Łącznie 120h/30=4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do kolokwiów – 30 godz. Studiowanie literatury – 20 godz. Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 30 godz. Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz. Łącznie 120h/30=4 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.