Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań osteologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-42-26ćw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań osteologicznych
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BI2_W03, BI2_U01, BI2_U04, BI2_U07, BI2_K04, BI2_K07


Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Pełny opis:

Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zaznajomienie studentów z anatomią prawidłową układu kostnego i jego zmiennością morfologiczną. Druga część zajęć obejmuje zaprezentowanie podstawowych metod oceny wieku i płci na postawie materiału szkieletowego, rekonstrukcję przyżyciowej wysokości ciała. W tej części zajęć poruszone zostaną także zagadnienia związane ze sposobami eksploracji materiału szkieletowego, jego dokumentacją, rodzajami pochówków, stanem zachowania materiałów szkieletowych, oceną najmniejszej liczby zmarłych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna anatomię układu kostnego i metody rekonstrukcji osteobiografii, rozumie podstawy ich stosowania i znaczenie w badaniach bioarcheologicznych

Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi dokonać krytycznej selekcji i analizy informacji z zakresu bioarcheologii, szczególnie tych pochodzących ze źródeł internetowych

Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi wykorzystywać literaturę anglojęzyczną, w której prezentowane są metody i wyniki badań osteologicznych

Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków osteologa w kontekście wyników jego badań

Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swoich badań, dobór odpowiednich metod i dbałości o bezpieczne warunki pracy z materiałem osteologicznym

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Efekt przedmiotowy 1 – kolokwium cząstkowe i zaliczeniowe

Efekty przedmiotowe 2-3 - przygotowanie analizy materiału szkieletowego

Efekty przedmiotowe 4-5 – dyskusja w czasie zajęć

Ocena końcowa:

Student ma do zdobycia łącznie 100 pkt:

1. 20 pkt za kolokwium z anatomii prawidłowej (kolokwium pisemne, polegające na wpisaniu odpowiedniej nazwy anatomicznej wskazanych struktur anatomicznych)

2. 20 pkt za przygotowanie analizy antropologicznej

Kryteria oceny analizy

Na ocenę 5.0 – analiza pełna, zawiera opis stanu zachowania materiału szkieletowego, zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci wraz ze wskazaniem stosowanych metod i uzasadnieniem ich użycia, zawiera ocenę przyżyciowej wysokości ciała wraz ze wskazaniem konkretnej metody i uzasadnieniem jej użycia, zawiera analizę palopatologiczną wraz ze wskazaniem wpływu zarejestrowanej zmiany na jakość życia zmarłego, zawiera bibliografię

Na ocenę 4.0 – analiza nie jest pełna, zawiera częściowy opis stanu zachowania materiału szkieletowego (lub opis zawiera błędy np. nieprawidłowe nazwy anatomiczne), zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci ale bez wskazania stosowanych metod i uzasadnienia ich użycia, zawiera opis zmian patologicznych ale bez oceny ich wpływu na jakość życia zmarłego, zawiera bibliografię

Na ocenę 3.0 – analiza nie jest pełna, nie zawiera opisu stanu zachowania matriału szkieletowego lub zawarte są w nim błędy, zawiera wynik oceny płci i wieku w chwili śmierci ale bez wskazania stosowanych metod i uzasadnienia ich użycia, zawiera opis zmian patologicznych (ale w opisie występują błędy np. w ich lokalizacji), ale bez oceny ich wpływu na jakość życia zmarłego, nie zawiera bibliografię

Na ocenę 2.0 – student nie przedłożył analizy lub jest ona jedynie częściowa i nie oddaje informacji możliwych do rekonstrukcji osteobiografii

3. 50 pkt kolokwium zaliczeniowe (test jednokrotnego wyboru (obejmuje zarówno zagadnienia z pierwszej jak i drugiej części zajęć)

4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć

Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację:

94 – 100% - 5,0

88 – 93% - 4,5

80 – 87% – 4,0

70 – 79% – 3,5

60 – 69% – 3,0

< 59,9% - 2,0

Kryteria oceniania:

Z zakresu wiedzy:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna anatomii prawidłowej układu kostnego, nie zna i nie rozumie podstawowych metod badawczych z zakresu osteologii

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym zna anatomię prawidłową układu kostnego, zna ale nie rozumie podstaw wykorzystywania podstawowych metod badawczych z zakresu osteologii

Na ocenę 4.0 (db): student na poziomie dobrym zna anatomię prawidłową układu kostnego, zna i rozumie w stopniu dobrym podstawowe metody badawcze z zakresu osteologii

Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą znajomość anatomii prawidłowej układu kostnego, bardzo sprawnie orientuje się w metodach badawczych

Z zakresu umiejętności:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi dokonać selekcji informacji z różnych źródeł także anglojęzycznych, nie potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, nie potrafi korzystać z fachowej literatury

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, w stopniu dostatecznym potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, potrafi korzystać z fachowej literatury także w języku angielskim

Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, dobrze radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury także anglojęzycznej

Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, bardzo sprawnie radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, bardzo dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury, sprawnie posługuje się literaturą anglojęzyczną

Z zakresu kompetencji społecznych:

: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków osteologa w kontekście wyników jego badań

Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swoich badań, dobór odpowiednich metod i dbałości o bezpieczne warunki pracy z materiałem osteologicznym

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do podjęcia obowiązków wynikających z roli osteologa, ponieważ nie jest gotów do wykazania odpowiedzialności za wyniki swojej pracy

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy

Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, dobrze rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy

Na ocenę 5.0 (bdb): student w stopniu bardzo dobrym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z pracą osteologa, bardzo dobrze rozumie istotność wyników pracy osteologa w rekonstrukcji jakości życia populacji historycznych, wykazuje dbałość o bezpieczne warunki swojej pracy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Andrzej Długoński, Justyna Marchewka-Długońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwiów – 30 godz.

Studiowanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 30 godz.

Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz.

Łącznie 120h/30=4 ECTS


Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Justyna Marchewka-Długońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwiów – 30 godz.

Studiowanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 30 godz.

Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz.

Łącznie 120h/30=4 ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)