Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody statystyczne w biologii I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-42-27ćw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody statystyczne w biologii I
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii
Przedmioty dla specjalności BSIM dla I roku II stopnia biologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BI2_W02, BI2_U01, BI2_U03, BI2_K05


Wymagania wstępne:

Brak.

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy danych oraz wypracowanie przez studentów umiejętności przeprowadzania analiz i interpretowania ich wyników.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy danych oraz wypracowanie przez studentów umiejętności przeprowadzania analiz i interpretowania ich wyników. Uczestnicy zajęć zapoznają się z obsługą programów statystycznych, obliczaniem miar statystycznych położenia i zmienności, formułowaniem hipotez statystycznych, wykonywaniem parametrycznych i nieparametrycznych testów dla jednej i dwóch prób (niezależnych i zależnych). Ponadto, zdobędą umiejętność przeprowadzania analizy wariancji oraz testów post hoc dla wielu prób, analizy korelacji i analizy regresji liniowej.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna podstawowe metody analizy danych, rozumie znaczenie analiz statystycznych w interpretacji zjawisk biologicznych

Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować podstawowe metody analiz statystycznych, potrafi interpretować ich wyniki

Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi formułować i testować hipotezy statystyczne

Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do określania priorytetów w realizacji zadań

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Efekt przedmiotowy 1-4 – kolokwium cząstkowe i zaliczeniowe (pytanie otwarte i wykonanie analizy danych); przygotowanie projektu badawczego; dyskusja w czasie zajęć

Ocena końcowa:

Student ma do zdobycia łącznie 100 pkt:

1. 20 pkt za kolokwium cząstkowe

2. 30 pkt za przygotowanie bazy danych i projektu badawczego (praca w grupach)

Kryteria oceny projektu badawczego:

Na ocenę 5.0 (bdb): przygotowany projekt zawiera wszystkie wymagane elementy, metody statystyczne zostały dobrane w sposób poprawny, wyniki zaprezentowane są jasno, są poprawnie zinterpretowane i omówione.

Na ocenę 4.0 (db): student przedstawił projekt, zawiera ono wszystkie wymagane elementy, ale interpretacja otrzymanych wyników jest niepełna lub zawiera drobne błędy, nie wszystkie metody statystyczne zostały dobrane w sposób odpowiedni

Na ocenę 3.0 (dst): student przedstawił projekt, ale nie zawiera ono wszystkich wymaganych elementów (np. nie zawiera wniosków z wykonanych analiz, interpretacji wyników); metody statystyczne nie zostały dobrane odpowiednio do postawionego pytania badawczego, brakuje hipotez statystycznych itp.

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie przedstawił projektu

3. 40 pkt za kolokwium zaliczeniowe

4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć

Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację:

94 – 100% - 5,0

88 – 93% - 4,5

80 – 87% – 4,0

70 – 79% – 3,5

60 – 69% – 3,0

< 59,9% - 2,0

Kryteria oceniania:

Z zakresu wiedzy:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna podstawowych metod analizy danych i nie rozumie ich

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował znajomość i zrozumienie podstawowych metod analizy danych

Na ocenę 4.0 (db): student dobrze orientuje się w podstawowych metodach analizy danych, ma jednak problem z formułowaniem hipotez i interpretacją wyników

Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą znajomość metod analizy danych, jest sprawny w formułowaniu hipotez i interpretacji wyników anatomii prawidłowej układu kostnego, bardzo sprawnie orientuje się w metodach badawczych

Z zakresu umiejętności:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi stosować podstawowych metod statystycznych, nie potrafi formułować hipotez statystycznych i interpretować wyników analiz

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, dostatecznie dobrze formułuje hipotezy statystyczne i interpretuje wyniki analiz

Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, dobrze radzi sobie z formułowaniem hipotez statystycznych i interpretacją wyników analiz

Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, bardzo sprawnie radzi sobie z formułowaniem hipotez statystycznych i interpretacją wyników analiz

Z zakresu kompetencji społecznych:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do określania priorytetów w realizacji zadań

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych

Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych

Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska, Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwiów – 10 godz.

Przygotowanie projektu badawczego –20 godz.

Łącznie 60h/30=2 ECTS


Wymagania wstępne:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwiów – 10 godz.

Przygotowanie projektu badawczego –20 godz.

Łącznie 60h/30=2 ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)