Biologia molekularna roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-EOP-09lab |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla II i III roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BI1_U02, BI1_U09, BI1_K01 |
Wymagania wstępne: | Podstawy z biologii molekularnej i genetyki na poziomie trzeciego roku studiów Biologii lub pokrewnych. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia polegają na analizie sekwencji, funkcji i struktury białek oraz kwasów nukleinowych za pomocą internetowych baz danych i programów opartych na algorytmach obliczeniowych dedykowanych dla genomiki i proteomiki. |
Pełny opis: |
Kurs zajęć z przedmiotu „Biologia molekularna roślin” obejmuje wykłady i ćwiczenia. Podczas ćwiczeń, studenci zastosują różne algorytmy konwersji, dopasowania i porównania sekwencji nukleotydów i aminokwasów, skonstruują drzewa filogenetyczne oraz poznają metody obliczeniowe podobieństwa genetycznego sekwencji DNA i białek badanych gatunków roślin za pomocą ogólnodostępnych programów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Łatwe drzewa filogenetyczne. B.G. Hall. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008. 2. Podstawy genetyki populacyjnej. Ed. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009 3. Bazy danych: http://www.expasy.org/tools/dna.html https://www.araport.org/eplant http://bar.utoronto.ca/eplant http://www.ncbi.nlm.nih.gov/BLAST/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Education/BLASTinfo/information3.html http://www.ebi.ac.uk/clustalw/ Literatura uzupełniająca: 1. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012 2. Programy dostępne on-line: np. ClustalW, BioEdit, MEGA, MAFFT |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (4-6) Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 4: Absolwent potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim Efekt przedmiotowy 5: Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także wykonać zadania badawcze zlecone przez prowadzącego. Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 6: Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wykładów: Egzamin testowy, obejmujący materiał z wykładów. Ocena końcowa może być średnią z dwóch ocen z kolokwiów cząstkowych, przeprowadzanych w trakcie trwania kursu. Egzamin testowy złożony jest z pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru oraz pytań typu „prawda/fałsz”. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego zaliczenie ćwiczeń. Ocena końcowa: 94 - 100% bardzo dobry (5.0) 88 - 93% dobry plus (4.5) 80 - 87% dobry (4) 70 - 79% dostateczny plus (3.5) 60 - 69% dostateczny (3) poniżej 59,9% niedostateczny (2) Za aktywną obecność na wykładach, możliwe jest podniesienie końcowej oceny na wyższą w przypadku, gdy wartość procentowa uzyskana dla średniej z ocen, lub z punktów, wynosi odpowiednio: 58-59% (na ocenę 3); 67-69% (na ocenę 3,5); 77-79% (na ocenę 4); 86-87% (na ocenę 4,5) i 92-93% (na ocenę 5). Ocena z ćwiczeń: Ocena z ćwiczeń składa się ze średniej z powstałej z dwóch komponentów: 1) średniej oceny podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zajęciach, oraz 2) oceny z kolokwium końcowego. Ćwiczenia są zaliczane, jeśli student: (i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć; (ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia 4-6). Zakres ocen z zadań i kolokwium końcowego: 94 - 100% bardzo dobry (5.0) 88 - 93% dobry plus (4.5) 80 - 87% dobry (4) 70 - 79% dostateczny plus (3.5) 60 - 69% dostateczny (3) poniżej 59,9% niedostateczny (2) Za aktywną obecność na zajęciach, możliwe jest podniesienie końcowej oceny na wyższą w przypadku, gdy wartość procentowa uzyskana dla średniej z ocen, lub z punktów, wynosi odpowiednio: 58-59% (na ocenę 3); 67-69% (na ocenę 3,5); 77-79% (na ocenę 4); 86-87% (na ocenę 4,5) i 92-93% (na ocenę 5). Umiejętności: na ocenę 2 (ndst.): Absolwent w ogóle nie potrafi właściwie dobrać źródeł w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, wcale rozumie literatury z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i nie czyta ze zrozumieniem tekstów naukowych w języku angielskim; wcale nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej ani współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także nie potrafi wykonać zadań badawczych zleconych przez prowadzącego na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, na poziomie podstawowym rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim; na poziomie podstawowym potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także wykonać zadania badawcze zlecone przez prowadzącego na ocenę 4 (db.): Absolwent na dobrym poziomie potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, dobrze rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim; dobrze potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także dobrze wykonuje zadania badawcze zlecone przez prowadzącego na ocenę 5 (bdb.): Absolwent na bardzo dobrym poziomie potrafi właściwie dobrać źródła w oparciu o internetowe bazy danych z zakresu biochemii, genetyki i proteomiki, bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu biologii molekularnej roślin w języku polskim i czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim; bardzo dobrze potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także bardzo dobrze wykonuje zadania badawcze zlecone przez prowadzącego. Kompetencje: na ocenę 2 (ndst.): Absolwent w ogóle nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin na ocenę 3 (dst.): Absolwent na poziomie podstawowym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i wystarczająco uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin na ocenę 4 (db.): Absolwent na dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i prawidłowo uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin na ocenę 5 (bdb.): Absolwent na bardzo dobrym poziomie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, odbieranych treści i doskonale uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii molekularnej roślin. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest wprowadzenie studenta w aktualnie stosowane metody badawcze w biologii molekularnej roślin, bazujące na komputerowych obliczeniach wielu parametrów genetycznych, głównie z zakresu molekularnej filogenezy, ale też polegają na korzystaniu z internetowymi bazami danych w celu poszukiwania struktury i funkcji na poziomie genomu i proteomu. |
|
Pełny opis: |
Wykonywane są ćwiczenia z zakresu: 1. Podstawowe pojęcia stosowane w biologii molekularnej: UTR, promotor, gen, terminator, różnice między DNA, cDNA, RNA i białkiem, identyfikacja sekwencji sygnałowych, poznanie baz danych genów dla Arabidopsis. 2. Analiza sekwencji aminokwasowych i nukleotydowych: annealing, podobieństwo genetyczne, analiza homologów, heterologów i paralogów. 3. Analiza sekwencji, funkcji, lokalizacji i struktury białek za pomocą dwóch baz danych dla roślin: ARAPORT i BAR ePlant. 4. Poszukiwanie sekwencji, konstrukcja dendrogramów podobieństwa genetycznego, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji aminokwasowych metodą algorytmiczną w MEGA X. 5. Poszukiwanie sekwencji, konstrukcja dendrogramów podobieństwa genetycznego, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji DNA metodą algorytmiczną w MEGA X. 6. Filogeneza, konstrukcja dendrogramów, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji aminokwasowych metodą algorytmiczną w NCBI-BLAST. 7. Filogeneza, konstrukcja dendrogramów, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji DNA metodą algorytmiczną w NCBI-BLAST. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Łatwe drzewa filogenetyczne. B.G. Hall. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008. 2. Podstawy genetyki populacyjnej. Ed. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009 3. Bazy danych: http://www.expasy.org/tools/dna.html https://www.araport.org/eplant http://bar.utoronto.ca/eplant http://www.ncbi.nlm.nih.gov/BLAST/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Education/BLASTinfo/information3.html http://www.ebi.ac.uk/clustalw/ Literatura uzupełniająca: 4. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012 5. Programy dostępne on-line: np. ClustalW, BioEdit, MEGA, MAFFT |
|
Wymagania wstępne: |
Ćwiczenia mają charakter zajęć komputerowych, poprzedzonych krótkim wprowadzeniem w temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykłady: 30h – bezpośredni udział w wykładach 20h – przygotowanie do egzaminu 10h – konsultacje Razem: 60h [60/30=2 ECTS] Ćwiczenia: 30 h – bezpośredni udział w ćwiczeniach 10h – przygotowanie i przedstawienie wyników obliczeń 15h – przygotowanie do kolokwium 5h – konsultacje Razem: 60h [60/30=2 ECTS] |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest wprowadzenie studenta w aktualnie stosowane metody badawcze w biologii molekularnej roślin, bazujące na komputerowych obliczeniach wielu parametrów genetycznych, głównie z zakresu molekularnej filogenezy, ale też polegają na korzystaniu z internetowymi bazami danych w celu poszukiwania struktury i funkcji na poziomie genomu i proteomu. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia obejmują: 1. Podstawowe pojęcia stosowane w biologii molekularnej: UTR, promotor, gen, terminator, różnice między DNA, cDNA, RNA i białkiem, identyfikacja sekwencji sygnałowych, poznanie baz danych genów dla Arabidopsis. 2. Analiza sekwencji aminokwasowych i nukleotydowych: annealing, podobieństwo genetyczne, analiza homologów, heterologów i paralogów. 3. Analiza sekwencji, funkcji, lokalizacji i struktury białek za pomocą dwóch baz danych dla roślin: ARAPORT i BAR ePlant. 4. Poszukiwanie sekwencji, konstrukcja dendrogramów podobieństwa genetycznego, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji aminokwasowych metodą algorytmiczną w MEGA X. 5. Poszukiwanie sekwencji, konstrukcja dendrogramów podobieństwa genetycznego, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji DNA metodą algorytmiczną w MEGA X. 6. Filogeneza, konstrukcja dendrogramów, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji aminokwasowych metodą algorytmiczną w NCBI-BLAST. 7. Filogeneza, konstrukcja dendrogramów, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji DNA metodą algorytmiczną w NCBI-BLAST. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Łatwe drzewa filogenetyczne. B.G. Hall. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008. 2. Podstawy genetyki populacyjnej. Ed. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009 3. Bazy danych: http://www.expasy.org/tools/dna.html https://www.araport.org/eplant http://bar.utoronto.ca/eplant http://www.ncbi.nlm.nih.gov/BLAST/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Education/BLASTinfo/information3.html http://www.ebi.ac.uk/clustalw/ Literatura uzupełniająca: 4. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012 5. Programy dostępne on-line: np. ClustalW, BioEdit, MEGA, MAFFT |
|
Wymagania wstępne: |
Ćwiczenia mają charakter zajęć interaktywnych komputerowych, poprzedzonych krótkim wprowadzeniem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30h – bezpośredni udział w wykładach 20h – przygotowanie do egzaminu 10h – konsultacje Razem: 60h [60/30=2 ECTS] Ćwiczenia: 30 h – bezpośredni udział w ćwiczeniach 10h – przygotowanie i przedstawienie wyników obliczeń 15h – przygotowanie do kolokwium 5h – konsultacje Razem: 60h [60/30=2 ECTS] |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest wprowadzenie studenta w aktualnie stosowane metody badawcze w biologii molekularnej roślin, bazujące na komputerowych obliczeniach wielu parametrów genetycznych, głównie z zakresu molekularnej filogenezy, ale też polegają na korzystaniu z internetowymi bazami danych w celu poszukiwania struktury i funkcji na poziomie genomu i proteomu. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia badawcze: 1. Podstawowe pojęcia stosowane w biologii molekularnej: UTR, promotor, gen, terminator, różnice między DNA, cDNA, RNA i białkiem, identyfikacja sekwencji sygnałowych, poznanie baz danych genów dla Arabidopsis. 2. Analiza sekwencji aminokwasowych i nukleotydowych: annealing, podobieństwo genetyczne, analiza homologów, heterologów i paralogów. 3. Analiza sekwencji, funkcji, lokalizacji i struktury białek za pomocą dwóch baz danych dla roślin: ARAPORT i BAR ePlant. 4. Poszukiwanie sekwencji, konstrukcja dendrogramów podobieństwa genetycznego, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji aminokwasowych metodą algorytmiczną w MEGA 11. 5. Poszukiwanie sekwencji, konstrukcja dendrogramów podobieństwa genetycznego, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji DNA metodą algorytmiczną w MEGA 11. 6. Filogeneza, konstrukcja dendrogramów, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji aminokwasowych metodą algorytmiczną w NCBI-BLAST. 7. Filogeneza, konstrukcja dendrogramów, bootstrapping i prawdopodobieństwo zgrupowania dla sekwencji DNA metodą algorytmiczną w NCBI-BLAST. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Łatwe drzewa filogenetyczne. B.G. Hall. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008. 2. Podstawy genetyki populacyjnej. Ed. D.L. Hartl, A.G. Clark. WUW, Warszawa, 2009 3. Bazy danych: http://www.expasy.org/tools/dna.html https://www.araport.org/eplant http://bar.utoronto.ca/eplant http://www.ncbi.nlm.nih.gov/BLAST/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Education/BLASTinfo/information3.html http://www.ebi.ac.uk/clustalw/ Literatura uzupełniająca: 4. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012 5. Programy dostępne on-line: np. ClustalW, BioEdit, MEGA, MAFFT |
|
Wymagania wstępne: |
Ćwiczenia mają charakter interaktywnych zajęć komputerowych, poprzedzonych krótkim wprowadzeniem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.