Podstawy chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-IS-12-23-lab |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy chemii |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia: wykład IS1P_W01; IS1P_U01; IS1P_U10; IS1P_K01 ćwiczenia IS1P_U01; IS1P_U02; IS1P_U04; IS1P_U05; IS1P_U09; IS1P_U10; IS1P_U12; IS1P_K01; IS1P_K02 Labortorium: IS1P_U01; IS1P_U02; IS1P_U04; IS1P_U05; IS1P_U09; IS1P_U10; IS1P_U12; IS1P_K01; IS1P_K02 |
Skrócony opis: |
Pojęcie mola, masy molowej, objętość molowa gazu doskonałego w warunkach normalnych, skład procentowy, obliczenia stechiometryczne, stężenia molowe, ułamek molowy, mieszanie roztworów, przeliczanie stężenia molowego na procentowe i odwrotnie, siła jonowa, aktywność i współczynniki aktywności, skala pH, mocne kwasy i zasady, słabe kwasy i zasady, rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Opisanie podstawowych grup związków organicznych, metod ich otrzymywania i reakcji. Wydajność reakcji. Reakcje chemiczne. Równania reakcji chemicznych. Reakcje strącania i ich zastosowania. Reakcje kwasów i zasad. Kwasy (zasady) mocne i słabe. Reakcje zobojętniania a przeniesienie protonu. Wskaźniki, bufory. Struktura i właściwości związków organicznych. Metody otrzymywania. Reakcje. Polimeryzacja. |
Pełny opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Wymagania wstępne:podstawy wiedzy o chemii i fizyce. Cele przedmiotu: zapoznanie studenta z podstawami chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej umożliwiające późniejsze zrozumienie innych zagadnień związanych ze studiowanym kierunkiem. Zakres: 1. Budowa materii. Pierwiastki i związki chemiczne. Pojęcia atomu, izotopu, pierwiastka, cząsteczki. Pochodzenie pierwiastków. Metale, niemetale i półmetale. Charakterystyka układu okresowego. Związki chemiczne (cząsteczkowe, jonowe), wzory chemiczne. Mieszaniny, typy mieszanin i metody rozdzielania. Nomenklatura chemiczna. 2. Budowa atomu a układ okresowy. Budowa cząsteczki. Kwanty i fotony. Widma atomowe. Falowe właściwości elektronu. Modele atomów: orbitale atomowe i poziomy energetyczne. Liczby kwantowe i spin elektronu. Struktura elektronowa atomu wodoru i atomów wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok. Struktura atomu a układ okresowy. Okresowość właściwości pierwiastków. Właściwości wodoru i pierwiastków grup głównych. 3. Kształty cząsteczek i jonów. Rozkład ładunku w cząsteczkach: wiązania i cząsteczki polarne. Długość a siła wiązań. Wiązania sigma i pi. Hybrydyzacja. Orbitale molekularne wodoru i cząsteczek dwuatomowych. 4. Układ metryczny. Jednostki układu SI i jednostki pochodne. Dokładność i precyzja. Mol i masa molowa. Wyznaczanie wzorów chemicznych. 5. Reakcje chemiczne. Równania reakcji chemicznych. Reakcje strącania i ich zastosowania. Reakcje kwasów i zasad. Kwasy (zasady) mocne i słabe. Reakcje zobojętniania a przeniesienie protonu. Reakcje powstawania gazów. Reakcje redoks (utleniania i redukcji). Utleniacze i reduktory. 6. Stany skupienia materii. Właściwości gazów. Molekularny charakter gazów i pojęcie ciśnienia. Prawa gazowe: Boyle'a, Charlesa i Gay-Lussaca, Avogadro oraz równanie stanu gazu doskonałego. Mieszaniny gazów. Gazy rzeczywiste. Ruch cząsteczek w gazach. Dziura ozonowa. Ciecze i ciała stałe. Siły międzycząsteczkowe: siły Londona, oddziaływania dipol-dipol, wiązanie wodorowe. Struktura cieczy i ciał stałych. Przemiany fazowe: prężność pary, wrzenie, krzepnięcie, topnienie, wykresy fazowe. 7. Szybkość reakcji. Równowaga chemiczna. Pojęcie szybkości reakcji: chwilowa szybkość reakcji, stała szybkości i okres półtrwania. Rzędowość reakcji. Wpływ temperatury. Kataliza. Rola enzymów. Odwracalność reakcji chemicznych i stała równowagi. Szybkość reakcji a równowaga. Równowagi heterogeniczne i w fazie gazowej. Stopień przereagowania i kierunek reakcji. 8. Roztwory. Molekularna interpretacja rozpuszczania. Rozpuszczalność: wpływ temperatury i ciśnienia. Koloidy. Rozpuszczalność a nieporządek. Stężenie i wpływ substancji rozpuszczonej na właściwości koligatywne. Kwasy i zasady Bronsteda i Lowry'ego. Sprzężone kwasy i zasady a wymiana protonu. Szczególna rola wody. Skala pH. Przewidywanie względnej mocy kwasów. Kwaśne deszcze. Równowagi w roztworach wodnych. Jony jako kwasy i zasady i pH roztworu soli. Miareczkowanie kwas-zasada. Wskaźniki. Bufory. 9. Obliczenia chemiczne. Stechiometria reakcji i podstawy obliczeń chemicznych. Wydajność reakcji. Analiza elementarna. Podstawowe pojęcia dotyczące roztworów: molowość, rozcieńczanie i miareczkowanie. 10. Struktura i właściwości związków organicznych. Metody otrzymywania. Reakcje. Węglowodory alifatyczne. Alkohole, aldehydy i ketony. Izomeria i stereochemia. Kwasy karboksylowe i ich pochodne. Halogenki alkilowe Aminy i nitryle. Związki aromatyczne. Związki heterocykliczne. Polimery. Laboratorium: Treści merytoryczne: Zapoznanie z podstawowymi technikami pracy i sprzętem w laboratorium chemicznym. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Zapoznanie studentów z pracą w laboratorium syntezy organicznej, nauczenie studentów technik laboratoryjnych stosowanych w syntezie organicznej: Zapoznanie ze sprzętem laboratoryjnym, szkłem i zasadami jego użytkowania oraz zasadami BHP. Synteza aspiryny. Synteza octanu butylu. Chromatografia kolumnowa i spektrofotometria. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. L.L Jones, P.W. Atkins, "Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje" PWN Warszawa 2009 i wcześniejsze wydania. 2. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia Organiczna, PWN, 1998 3. Galus Z. (ed.) "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej". PWN Warszawa 2007. 4. Halina Kowalczyk-Dembińska "Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii", UNIVERSITAS, 2007 5. Podręcznik do ćwiczeń "Laboratorium chemiczne" wydany w bibliotece Szkoły Nauk Ścisłych (wyd. I. Warszawa 2000, ISBN 83-909206-3-8; wyd. II. Warszawa 2005, Wydawnictwo UKSW, ISBN 83-7072-338-1) Literatura uzupełniająca 1. A. Bielański, "Chemia nieorganiczna". PWN Warszawa 2008. 2. Zygmunt Marczenko, Jerzy Minczewski "Chemia analityczna". PWN Warszawa 2008. 3. G. Patrick, Krótkie wykłady: Chemia Organiczna, PWN, 2008 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wykład: IS1P_W01 absolwent ma wiedzę dotyczącą wybranych faktów, obiektów i zjawisk z zakresu chemii oraz ma wiedzę dotyczącą metod i teorii wyjaśniających złożone zależności między nimi. Weryfikacja: egzamin IS1P_U01 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii do formułowania i rozwiązywania złożonych nietypowych problemów oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich zaczerpniętych. Weryfikacja: egzamin, kolokwium IS1P_U10 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii. Potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez samodzielne planowanie i realizowanie własnego uczenia się. Weryfikacja: egzamin, kolokwium IS1P_K01 absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu chemii i odbieranych treści. Weryfikacja: egzamin IS1P_U01; IS1P_U02; IS1P_U04; IS1P_U05; IS1P_U09; IS1P_U10; IS1P_U12; IS1P_K01; IS1P_K02 IS1P_U01 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii do formułowania i rozwiązywania złożonych nietypowych problemów oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich Weryfikacja: kolokwium IS1P_U02 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji. Weryfikacja: kolokwium IS1P_U04 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z inżynierią środowiska. Weryfikacja: kolokwium IS1P_U05 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez komunikowanie się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii. Weryfikacja: kolokwium IS1P_U09 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez współdziałanie z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym o charakterze interdyscyplinarnym Weryfikacja: kolokwium IS1P_U10 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez samodzielne planowanie i realizowanie własnego uczenia się Weryfikacja: kolokwium IS1P_U12 absolwent potrafi wykorzystać metody obliczeniowe do rozwiązywania problemów z chemii. Weryfikacja: kolokwium IS1P_K01 absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści Weryfikacja: kolokwium IS1P_K02 absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu podstaw chemii w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu studiowanego kierunku. Weryfikacja: kolokwium IS1P_U01; IS1P_U02; IS1P_U04; IS1P_U05; IS1P_U09; IS1P_U10; IS1P_U11; IS1P_U12; IS1P_K01; IS1P_K02 IS1P_U01 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii do formułowania i rozwiązywania złożonych nietypowych problemów oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich zaczerpniętych. Weryfikacja: wejściówki, kolokwium IS1P_U02 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji. Weryfikacja: wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_U04 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z inżynierią środowiska. Weryfikacja: wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_U05 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez komunikowanie się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii Weryfikacja: wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_U09 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez współdziałanie z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym o charakterze interdyscyplinarnym. Weryfikacja: wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_U10 absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu chemii – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez samodzielne planowanie i realizowanie własnego uczenie się weryfikacja: wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_U11 absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty i interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. weryfikacja: wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_U12 absolwent potrafi wykorzystać metody obliczeniowe do rozwiązywania problemów z chemii. weryfikacja wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_K01 absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu chemii i odbieranych treści weryfikacja: wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe IS1P_K02 absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu chemii w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu weryfikacja:wejściówki, sprawozdanie, kolokwium końcowe ECTS [1 ECTS=30 godzin] wykład 3 ECTS, ćwiczenia 2 ECTS, laboratorium 2 ECTS Udział w wykładach: 30 godzin Udział w ćwiczeniach:30 godzin Udział w laboratoriach: 30 godzin Przygotowanie do kolokwium: 30 godzin Przygotowanie do laboratorium: 20 godzin Przygotowanie do kolokwium końcowego z laboratorium: 20 godzin Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin suma: 210 godzin [210/30=7] Laboratorium: ECTS [1 ECTS=30 godzin] laboratorium 2 ECTS Udział w laboratoriach: 30 godzin Przygotowanie do kolokwium, i przygotowanie sprawozdań: 30 godzin suma: 60 godzin [60/30=2] |
Metody i kryteria oceniania: |
Wszystkie formy zajęć są ze sobą ściśle powiązane i uzupełniają się wzajemnie. Wykład monograficzny/problemowy/konwersatoryjny. Studenci są aktywizowani do dyskusji. Metoda oceny: Egzamin pisemny. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń i laboratorium. Na egzaminie obowiązują zagadnienia z danego zakresu omawiane na wszystkich formach zajęć. Omawiane zagadnienia są ze sobą ściśle powiązane. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest 60% poprawnych odpowiedzi. Ćwiczenia: Metoda: ćwiczeniowa, aktywizująca, praca w grupie Rozwiązywanie zadań z zakresu chemii ogólniej, nieorganicznej i organicznej. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na ćwiczeniach i zaliczenie dwóch kolokwiów. Na kolokwiach obowiązują zagadnienia omawiane na wykładach i realizowane na laboratorium. Do zaliczenia każdego kolokwium wymagane jest 60% poprawnych odpowiedzi. Ocena końcowa: (1) Średnia ocen z dwóch pisemnych kolokwiów podczas ćwiczeń, sprawdzających wiedzę z wykładu i ćwiczeń i laboratorium. (2) Premia za aktywność Wykład egzamin pisemny - student rozwiązuje zadania i odpowiada na pytania z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej; do zaliczenia wymagane jest 60% poprawnych odpowiedzi. Laboratorium: Metody oceny:kolokwium wstępne, zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie sprawozdania, kolokwium końcowe z całości materiału. Ocena końcowa jest średnią wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń. Ocena podsumowująca jest średnią ocen cząstkowych za poszczególne ćwiczenia. Ocena cząstkowa jest średnią ocen dotyczących danego ćwiczenia: 1. Ocena przygotowania do zajęć poprzez zdanie kolokwium wstępnego z tematyki dotyczącej danego ćwiczenia i BHP. Jest to warunek przystąpienia do ćwiczeń. 2. Ocena pracy przygotowanej indywidualnie w formie sprawozdania z ćwiczenia: ocena 2 (ndst): nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań ocena 3 (dst): prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich analizy ocena 4 (db): dokonuje analizy wyników, proponuje wnioski ocena 5 (bdb): dokonuje analizy wyników, wyciąga wnioski, dyskutuje Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - aktywność na ćwiczeniach - rozwiązywanie na ćwiczeniach problemów postawionych w zadaniach z zakresu chemii. - kolokwia na ćwiczeniach -kolokwia i sprawozdania na laboratorium -wykonywanie eksperymentów laboratoryjnych - egzamin pisemny Zakres ocen w każdym ocenianym przypadku: 94-100% - 5 93-88% - 4,5 87-80% - 4 79-70% - 3,5 69-60% - 3 mniej niż 59,9% - 2 Na ocenę 2 (ndst.): Student nie ma wiedzy z zakresu podstaw chemii. Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym opanował wiedzę z zakresu chemii i na poziomie podstawowym potrafi ją wykorzystywać. Na ocenę 4 (db.): Student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu podstaw chemii i dobrze potrafi ją wykorzystywać do rozwiązywania problemów i do rozwiązywania zadań . Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu chemii i bardzo dobrze potrafi ją wykorzystywać do rozwiązywania problemów w tym zakresie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wszelaka-Rylik | |
Prowadzący grup: | Ewa Kicińska, Małgorzata Wszelaka-Rylik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi technikami pracy i sprzętem w laboratorium chemicznym. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Zapoznanie studentów z pracą w laboratorium syntezy organicznej, nauczenie studentów technik laboratoryjnych stosowanych w syntezie organicznej: Zapoznanie ze sprzętem laboratoryjnym, szkłem i zasadami jego użytkowania oraz zasadami BHP. Synteza aspiryny. Synteza octanu butylu. Chromatografia kolumnowa i spektrofotometria. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie mola, masy molowej, objętość molowa gazu doskonałego w warunkach normalnych, skład procentowy, obliczenia stechiometryczne, stężenia molowe, ułamek molowy, mieszanie roztworów, przeliczanie stężenia molowego na procentowe i odwrotnie, siła jonowa, aktywność i współczynniki aktywności, skala pH, mocne kwasy i zasady, słabe kwasy i zasady, rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Opisanie podstawowych grup związków organicznych, metod ich otrzymywania i reakcji. Wydajność reakcji. Reakcje chemiczne. Równania reakcji chemicznych. Reakcje strącania i ich zastosowania. Reakcje kwasów i zasad. Kwasy (zasady) mocne i słabe. Reakcje zobojętniania a przeniesienie protonu. Wskaźniki, bufory. Struktura i właściwości związków organicznych. Metody otrzymywania. Reakcje. Polimeryzacja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. L.L Jones, P.W. Atkins, "Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje" PWN Warszawa 2009 i wcześniejsze wydania. 2. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia Organiczna, PWN, 1998 3. Galus Z. (ed.) "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej". PWN Warszawa 2007. 4. Halina Kowalczyk-Dembińska "Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii", UNIVERSITAS, 2007 5. Podręcznik do ćwiczeń "Laboratorium chemiczne" wydany w bibliotece Szkoły Nauk Ścisłych (wyd. I. Warszawa 2000, ISBN 83-909206-3-8; wyd. II. Warszawa 2005, Wydawnictwo UKSW, ISBN 83-7072-338-1) Literatura uzupełniająca 1. A. Bielański, "Chemia nieorganiczna". PWN Warszawa 2008. 2. Zygmunt Marczenko, Jerzy Minczewski "Chemia analityczna". PWN Warszawa 2008. 3. G. Patrick, Krótkie wykłady: Chemia Organiczna, PWN, 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wszelaka-Rylik | |
Prowadzący grup: | Ewa Kicińska, Małgorzata Wszelaka-Rylik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi technikami pracy i sprzętem w laboratorium chemicznym. Analiza jakościowa - identyfikacja kationów i anionów. Analiza objętościowa - miareczkowe metody oznaczania substancji. Zapoznanie studentów z pracą w laboratorium syntezy organicznej, nauczenie studentów technik laboratoryjnych stosowanych w syntezie organicznej: Zapoznanie ze sprzętem laboratoryjnym, szkłem i zasadami jego użytkowania oraz zasadami BHP. Synteza aspiryny. Synteza octanu butylu. Chromatografia kolumnowa i spektrofotometria. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie mola, masy molowej, objętość molowa gazu doskonałego w warunkach normalnych, skład procentowy, obliczenia stechiometryczne, stężenia molowe, ułamek molowy, mieszanie roztworów, przeliczanie stężenia molowego na procentowe i odwrotnie, siła jonowa, aktywność i współczynniki aktywności, skala pH, mocne kwasy i zasady, słabe kwasy i zasady, rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Opisanie podstawowych grup związków organicznych, metod ich otrzymywania i reakcji. Wydajność reakcji. Reakcje chemiczne. Równania reakcji chemicznych. Reakcje strącania i ich zastosowania. Reakcje kwasów i zasad. Kwasy (zasady) mocne i słabe. Reakcje zobojętniania a przeniesienie protonu. Wskaźniki, bufory. Struktura i właściwości związków organicznych. Metody otrzymywania. Reakcje. Polimeryzacja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. L.L Jones, P.W. Atkins, "Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje" PWN Warszawa 2009 i wcześniejsze wydania. 2. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia Organiczna, PWN, 1998 3. Galus Z. (ed.) "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej". PWN Warszawa 2007. 4. Halina Kowalczyk-Dembińska "Ćwiczenia rachunkowe z podstaw chemii", UNIVERSITAS, 2007 5. Podręcznik do ćwiczeń "Laboratorium chemiczne" wydany w bibliotece Szkoły Nauk Ścisłych (wyd. I. Warszawa 2000, ISBN 83-909206-3-8; wyd. II. Warszawa 2005, Wydawnictwo UKSW, ISBN 83-7072-338-1) Literatura uzupełniająca 1. A. Bielański, "Chemia nieorganiczna". PWN Warszawa 2008. 2. Zygmunt Marczenko, Jerzy Minczewski "Chemia analityczna". PWN Warszawa 2008. 3. G. Patrick, Krótkie wykłady: Chemia Organiczna, PWN, 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.