Rekultywacja środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-IS-24-03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja środowiska |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się: Wykład: IS1P_W01, IS1P_W03, IS1P_U01, IS1P_K01 Laboratorium: IS1P_W01, IS1P_U01, IS1P_U02, IS1P_U11, IS1P_U15, IS1P_K01, IS1P_K02 |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu gospodarki odpadami, chemii i fizyki środowiska. |
Skrócony opis: |
Analiza przyczyn degradacji środowiska naturalnego i metod rekultywacji terenów zdegradowanych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie przez studentów naturalnych i antropogenicznych przyczyn degradacji środowiska naturalnego oraz stosowanych metod redukcji zanieczyszczeń, powszechnie stosowanych metod rekultywacji terenów zdegradowanych prowadzone w warunkach ex-situ i in-situ, jak również kierunków zagospodarowania terenów zdegradowanych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wykłady: Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1 (IS1P_W01) - student w zaawansowanym stopniu zna wybrane fakty i zjawiska związane z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych. Efekt przedmiotowy 2 (IS1P_W03) – student zna podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych, mających znaczenie w rekultywacji terenów zdegradowanych. Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3 (IS1P_U01) - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu rekultywacji środowiska przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 7 (IS1P_K01) - student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących rekultywacji terenów zdegradowanych. Ćwiczenia: Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1 (IS1P_W01) - student w zaawansowanym stopniu zna wybrane fakty i zjawiska związane z degradacją środowiska glebowego oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych, co stanowi podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska. Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3 (IS1P_U01) - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu rekultywacji środowiska przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących. Efekt przedmiotowy 4 (IS1P_U02) - − student potrafi dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy posiadanej wiedzy z zakresu rekultywacji środowiska. Efekt przedmiotowy 5 (IS1P_U11) – student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty z zakresu rekultywacji środowiska glebowego oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Efekt przedmiotowy 6 (IS1P_U15) - student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z rekultywacją środowiska i oceniać te rozwiązania. Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 7 (IS1P_K01) - student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu rekultywacji środowiska. Efekt przedmiotowy 8 (IS1P_K02) - student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu rekultywacji środowiska w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1, 2, 3, 7) Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (1, 3, 4, 5, 6, 7, 8) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy - na ocenę 2 (ndst.) student nie zna zjawisk i procesów związanych z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych - na ocenę 3 (dst.) student na dostatecznym poziomie zna i rozumie zjawiska związane z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych - na ocenę 4 (db.) student na odpowiednim poziomie zna i rozumie zjawiska związane z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych - na ocenę 5 (bdb.) student w pełni zna i rozumie zjawiska związane z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych Kryteria oceniania w zakresie w zakresie umiejętności - na ocenę 2 (ndst.) student nie potrafi korzystać z literatury związanej z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych. Nie potrafi także planować i przeprowadzać eksperymentów oraz interpretować uzyskanych wyników - na ocenę 3 (dst.) student w ograniczonym stopniu potrafi korzystać z literatury związanej z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych, zdobywając na dostatecznym poziomie wiedzę w sposób ukierunkowany. Na dostatecznym poziomie potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski - na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie potrafi korzystać z literatury związanej z degradacją środowiska oraz procesami rekultywacji terenów zdegradowanych, zdobywając na dobrym poziomie wiedzę w sposób ukierunkowany. Na dobrym poziomie potrafi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marian Sułek | |
Prowadzący grup: | Marian Sułek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Analiza przyczyn degradacji środowiska naturalnego i metod rekultywacji terenów zdegradowanych. |
|
Pełny opis: |
Naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska naturalnego i stosowane metody redukcji zanieczyszczeń. Powszechnie stosowane metody rekultywacji terenów zdegradowanych prowadzone w warunkach ex-situ i in-situ. Kierunki zagospodarowania terenów zdegradowanych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Karczewska A.: Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008. 2. Siuta J., Żukowski B.: Degradacja i rekultywacja powierzchni ziemi w Polsce. Monografia. IOŚ, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW Warszawa, 1999. 2. Environmental Analysis and Remediation. Ed. Meyers R., New York 1998. 3. Gworek B. i in.: Technologie rekultywacji gleb. Monografia. IOŚ Warszawa 2004. 4. Baran S. 2000: Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR Lublin. |
|
Wymagania wstępne: |
Gospodarka odpadami, chemia i fizyka środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marian Sułek | |
Prowadzący grup: | Marian Sułek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: Aktywność studenta (nakład pracy studenta w godz.): Wykład: - udział w wykładach - 30 godz. - konsultacje - 15 godz. - przygotowanie do egzaminu - 45 godz. Suma punktów – 90 Liczba punktów ECTS: 90/30 przypisano 3 ECTS ECTS ćwiczenia: 2 [1 ECTS=30 godzin] udział w zajęciach laboratoryjnych: 30 godzin przygotowanie do zajęć: 20 godzin przygotowanie sprawozdań: 7 godzin Udział w konsultacjach: 3 godziny suma: 60 godzin [60/30=2] Suma godzin (wykład + laboratorium) - 150 Liczba punktów ECTS: 150/30 przypisano 5 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Analiza przyczyn degradacji środowiska naturalnego i metod rekultywacji terenów zdegradowanych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie przez studentów naturalnych i antropogenicznych przyczyn degradacji środowiska naturalnego oraz stosowanych metod redukcji zanieczyszczeń, powszechnie stosowanych metod rekultywacji terenów zdegradowanych prowadzone w warunkach ex-situ i in-situ, jak również kierunków zagospodarowania terenów zdegradowanych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Karczewska A.: Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008. 2. Siuta J., Żukowski B.: Degradacja i rekultywacja powierzchni ziemi w Polsce. Monografia. IOŚ, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW Warszawa, 1999. 2. Environmental Analysis and Remediation. Ed. Meyers R., New York 1998. 3. Gworek B. i in.: Technologie rekultywacji gleb. Monografia. IOŚ Warszawa 2004. 4. Baran S. 2000: Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR Lublin. |
|
Wymagania wstępne: |
Gospodarka odpadami, chemia i fizyka środowiska. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.