Filozofia przyrody 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-11-FP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia przyrody 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W02 FI1_W17 FI1_U10 FI1_U14 FI1_U17 FI1_K02 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami filozoficznymi dotyczącymi przyrody, jak: zmienność, czasowość i przestrzenność bytów, ewolucja wszechświata i życia, zdeterminowanie przyrody. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie w podstawy filozofii przyrody oraz nabycie przez studentów umiejętności filozoficznej interpretacji faktów naukowych w zakresie filozofii przyrody. Ćwiczenia są rozszerzeniem i dopełnieniem treści wykładu. Polegają na omawianiu treści wyznaczonych lektur oraz formułowaniu i wspólnym analizowaniu stawianych problemów. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami wchodzącymi w obszar zainteresowania filozofii przyrody, wypracowanie umiejętności samodzielnej analizy tekstu filozoficznego. zainteresowanie lekturą tekstów naukowych i filozoficznych, streszczania poglądów autorów oraz formułowania wniosków i ocen. |
Literatura: |
Zalecana lektura: G. Bugajak, J. Kukowski i inni, Tajemnice natury. Zarys filozofii przyrody, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2009. M. Heller, Filozofia świata, Kraków 1992. S. Mazierski, Elementy kosmologii przyrodniczej i filozoficznej, Poznań-Warszawa-Lublin 1972. S.W. Ślaga, Życie - ewolucja, w: M. Heller, M. Lubański, S.W. Ślaga, Zagadnienia filozoficzne współczesnej nauki. Wstęp do filozofii przyrody, Warszawa 1992, ss. 285-411. Bibliografia: Fuliński A., O chaosie i przypadku, Znak 45(1993)5, s. 16-31. Gawecki B, Przygotowanie do filozofii, Warszawa 1964. Gribbin J., W poszukiwaniu kota Schrödingera. Realizm w fizyce kwantowej, tłum. J. Biedroń, Poznań 1997. Hajduk Z., Filozofia przyrody - filozofia przyrodoznawstwa - metakosmologia, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2004. Heller M., Ewolucja kosmosu i kosmologii, Warszawa 1985. Heller M., Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 1992. Heller M., Filozofia świata, Kraków 1992. Heller M., Nowa fizyka i nowa teologia, Tarnów 1992. Heller M., Fizyka ruchu i czasoprzestrzeni, Warszawa 1993. Heller M., Szczęście w przestrzeniach Banacha, Kraków 1995. Heller M., Pabian T., Elementy filozofii przyrody, Tarnów 2007. Kloskowski K., Pogodzone bliźniaki. Rzecz o ewolucji i stwarzaniu, Warszawa 1999. Kopczyński W., Trautman A., Czasoprzestrzeń i grawitacja, Warszawa 1984. Krajewski W., Związek przyczynowy, PWN, Warszawa 1967. Krajewski W., Współczesna filozofia naukowa. Metafizyka i ontologia, Warszawa 2005. Lemańska A., Filozofia przyrody, w: Od kosmologii do ekofilozofii. Problemy filozoficzne XXI wieku, Episteme 22(2001), red. J. M. Dołęga, s. 15-101. A. G. van Melsen, Filozofia przyrody, tłum. z ang. S. Zalewski, Warszawa 1968. Mutschler H.-D., Wprowadzenie do filozofii przyrody, tłum. J. Bremer, Kraków 2005. Mutschler H.-D., Fizyka i religia. Perspektywy oraz granice dialogu, tłum. J. Bremer, Kraków 2007. Palacz R., Od wiedzy do nauki. U źródeł nowożytnej filozofii przyrody, Wrocław 1979. Rutowski T., Hylemorfizm wobec budowy jądra atomowego, Roczniki Filozoficzne 6(1958)3, s. 75-97. Such J., Szcześniak M., Szczuciński A., Filozofia kosmologii, Poznań 1998. Wojciechowski T., Teoria hylemorfizmu w ujęciu autorów neoscholastycznych, Warszawa 1967. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: - udział w wykładzie: 30 godz. - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do zajęć - lektura tekstów: 0-30 godz. - przygotowanie pracy pisemnej: 0-45 - przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godz. Suma godzin (średnio): 150 [150/30(25)=5] Liczba ECTS: 5 EK: Wiedza 1. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii 2. zna i rozumie wzajemne powiązania oraz komplementarność pomiędzy poznaniem typu filozoficznego i naukowego Umiejętności 1. uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych 2. pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury 3. dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę Kompetencje 1. jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Metodą oceny jest egzamin ustny, na którym student odpowiada na trzy pytania z zakresu materiału przedstawionego na wykładzie wzbogaconego lekturą. Do egzaminu ustnego dopuszczeni są studenci, którzy zaliczą ćwiczenia. Ocena końcowa ćwiczeń jest zależna od: 1. przygotowania projektu dotyczącego szczegółowego zagadnienia w ramach tematu projektowego 2. obecności na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze) 3. przygotowania do poszczególnych zajęć i aktywności podczas zajęć 4. przygotowania pracy pisemnej Dodatkowe informacje będą podane w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Latawiec, Michał Wagner | |
Prowadzący grup: | Anna Latawiec, Michał Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.