Historia filozofii starożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-11-HFST |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii starożytnej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.katedra.uksw.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wykład: FI1_W09; FI1_U03; FI1_K08 Ćwiczenia: FI1_W10; FI1_W18; FI1_U03; FI1_K08 |
Skrócony opis: |
Wykład mający na celu syntetyczne zapoznanie słuchaczy z dziejami filozofii starożytnej od Talesa do Boecjusza. Nacisk w wykładnie położony jest na podstawową problematykę filozoficzną, przede wszystkim z zakresu filozofii rzeczywistości, filozofii poznania i etyki. |
Pełny opis: |
Wykład mający na celu syntetyczne zapoznanie słuchaczy z dziejami filozofii starożytnej od Talesa do Boecjusza. Nacisk w wykładnie położony jest na podstawową problematykę filozoficzną, przede wszystkim z zakresu filozofii rzeczywistości, filozofii poznania i etyki. Jego celem poznanie przez słuchaczy głównych tematów starożytnej filozofii greckiej, nabycie umiejętności odnoszenia poszczególnych tematów filozoficznych do ich klasycznych źródeł i formuł w starożytnej filozofii greckiej oraz uwrażliwienie na potrzebę znajomości historii filozofii, traktowanej jako podstawowe wyposażenie warsztatu filozofa. |
Literatura: |
1. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1-5, tł. I.E.Zieliński, 1994-2002. 2. I.Dąmbska, Zarys filozofii greckiej, 1983. 3. J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej, Grecji i Rzymu. Wybór tekstów, 1970. 4. F.Copleston, Historia filozofii, t. 1, Grecja i Rzym, tł. H.Bednarek, 1988. 5. P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tł. P. Domański, 1992. 6. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna, , tł. P. Domański, 2000. 7. W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1, (wszystkie wydania) 8. A.Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, 1995. 9. J.P.Vernant, Źródła myśli greckiej, tł. J.Szacki, 1996. 10. M.Gogacz, Platonizm i arystotelizm. Dwie drogi do metafizyki, 1996. 11. S.Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2002. 12. J.Gajda-Krynicka, Filozofia przedplatońska, 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury i analizy treści ich pism. Dodatkowo, zna i rozumie rolę idei filozoficznych w procesie kształtowania się poglądów na naturę świata i człowieka oraz ich relację do innych czynników kształtujących te poglądy. Student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny, a także jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń z historii filozofii starożytnej KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej - na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł - na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła - na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej. - na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł KOMPETENCJE: Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych ZAKRES TEMATÓW 1. Literatura i źródła do poznania starożytnej filozofii greckiej 2. Periodyzacja dziejów filozofii 3. Jońska filozofia przyrody 4. Dwutorowość greckich wierzeń religijnych – orfizm 5. Pitagorejczycy 6. Parmenides i eleaci 7. Italska filozofia przyrody 8. Sofiści 9. Sokrates i sokratycy 10. Platon i Akademia 11. Arystoteles i Liceum 12. Epikurejczycy 13. Stoicy 14. Sceptycy 15. Medioplatonizm 16. Neoplatonizm 17. Starożytna filozofia chrześcijańska – Orygenes 18. Platon i akademia 19. Augustyn i Boecjusz 20. Nauka grecka w Syrii METODY OCENIANIA Warunkami przystąpienia do egzaminu są: a) obecność na wykładzie b) uzyskanie zaliczenia ćwiczeń z historii filozofii starożytnej Egzamin przeprowadza się w formie ustnej. a) W pierwszym rzędzie stawiane są pytania dotyczące filozofii Platona i Arystotelesa; ich zaliczenie jest conditio sine qua non całego egzaminu. b) Następne pytania dotyczą dziejów filozofii greckiej (od Talesa do Boecjusza). W ich wyniku ustala się, czy student opanował materiał dobrze (4), jedynie dostatecznie (3, 3+), czy niedostatecznie (2). c) Gdy materiał ten opanowany jest dobrze, wtedy stawiane są pytania przekrojowe (jedno lub dwa) i ustalana ostateczna ocena (5, 4+, 4). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.