Metafizyka 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-11-METAF2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metafizyka 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W07 FI1_W12 FI1_U07 FI1_U11 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie metafizyki klasycznej jako dziedziny poznania, w której dokonuje się opisu (wyjaśnienia) rzeczywistości poprzez wskazanie na ostateczne przyczyny jej istnienia. Zaprezentuje się trzy etapy (części) tego metafizycznego opisu: - pierwszy ukazuje WŁASNOŚCI TRANSCENDENTALNE przysługujące każdemu bytowi (patrz tematy semestru pierwszego). - drugi ujawnia STRUKTURĘ bytu. - wreszcie trzeci etap opisu metafizycznego wskazuje na PRZYCZYNY bytu, które warunkują jego istnienie. Zwieńczeniem analiz metafizycznych jest argumentacja za istnieniem ABSOLUTU, który jest ostateczną racją istnienia całej rzeczywistości. |
Pełny opis: |
Metafizyka jest podstawową nauką filozoficzną, która ma za zadanie wyjaśnić w sposób ostateczny zarówno byty jednostkowe (konkrety), jak i ogół bytów, przez wskazanie na tkwiący w nich czynniki konieczne, dzięki którym są bytem. Tak rozumiana metafizyka jest nauką, która odpowiada w sposób racjonalny na bardzo ważne pytania. Znajomość metafizyki daje dobre podstawy do prowadzenia dialogu z różnymi stanowiskami na temat rozumienia rzeczywistości, a szczególnie natury człowieka oraz istnienia i natury Absolutu. Na wykładach zaprezentuje się trzy etapy (części) tego opisu: - pierwszy ukazuje WŁASNOŚCI TRANSCENDENTALNE przysługujące badanej rzeczywistości (patrz tematy semestru pierwszego). - drugi ujawnia metafizyczną STRUKTURĘ tak badanej rzeczywistości, a więc złożenie każdego bytu z aktu i możności, substancji i przypadłości, materii pierwszej i formy substancjalnej oraz z istoty i istnienia. - wreszcie trzeci etap opisu wskazuje na PRZYCZYNY jakie warunkują istnienie bytu przygodnego. Zwieńczeniem analiz metafizycznych jest argumentacja za istnieniem ABSOLUTU, który jest ostateczną racja istnienia całej rzeczywistości. |
Literatura: |
- Berti E., „Wprowadzenie do metafizyki”, tłum. D. Facca, Warszawa 2002. - Clarke W. N., „The One and the Many. A Contemporary Thomistic Metaphysics", Notre Dame 2001. - Gilson E., „Byt i istota”, tłum. J. Lubicz, J. Nowak, Warszawa 1963. - Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 1968. - Janeczek S., Starościc A., (red.), „Metafizyka. Część I: Koncepcje metafizyki", Lublin 2017. - Janeczek S., Starościc A., (red.), „Metafizyka. Część II: Zarys teorii bytu", Lublin 2017. - Jaroszyński P., „Metafizyka czy ontologia”, Lublin 2011. - Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków 2011. - Krąpiec M. A., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994. - Krąpiec M. A., „Metafizyka”, Lublin 1995. - Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej”, Warszawa 2006. - Morawiec E., "Odkrycie egzystencjalnej wersji metafizyki klasycznej", Warszawa 2004. - Philippe M. D., „Retracing Reality. A Philosophical Itinerary”, Edinburgh 1999. - Stępień A. B., „Wprowadzenie do metafizyki”, Kraków 1964. - Stróżewski W., „Ontologia”, Kraków 2004. - Śnieżyński K., Duchliński P. (red.), "Metafizyka i dekonstrukcja. W poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań dekonstrukcjonizmu", Kraków 2016. - Wojtysiak J., „O słowie być”, Lublin 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 – student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu metafizyki EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metafizyki EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na gruncie metafizyki Umiejętności: EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu metafizyki EK 5 – student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu metafizyki oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metafizyki Kompetencje: EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metafiyzki EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. przygotowanie referatu: 15 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS: 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest metafizyka, ani jak się kształtowała, nie zna ich przedstawicieli. - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest metafizyka, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę metafizyki, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić ich przedstawicieli. - na ocenę 5 (bdb.): dobrze orientuje się w metafizyce, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty. Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej metafizyki. na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne. Niezbyt potrafi ocenić wartość poznawczą metafizyki. Ma trudności w uzasadnieniu wartości metafizyki. - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, potrafi ocenić ich wartość poznawczą metafizyki. Umie uzasadnić potrzebę zajmowania się metafizyką. - na ocenę 5 (bdb.): student dobrze czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką. Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z prezentacji (pracy rocznej) przygotowanej przez studenta. 2. ocena z egzaminu końcowego Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego na końcu semestru letniego (2/3). Szczegóły będą podane na wykładach, na początku drugiego semestru. Egzamin końcowy – pisemny lub ustny. Dwa pytania losowo wybrane z puli podanej przez prowadzącego na ostatnich zajęciach (1 pytanie ogólne; 1 pytanie szczegółowe); czas na przygotowanie odpowiedzi; możliwość przygotowania notatek pomocniczych. Szczegóły będą podane na wykładach, na początku drugiego semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.