K: Racjonalność przekonań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-1123-KFPDTOM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | K: Racjonalność przekonań |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae58aa6713cfb4041897db223df7f6f3b%40thread.tacv2/conversations?groupId=2c095752-d54f-4319-b078-8417a6bcd4e9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W10 FI1_W14 FI1_U05 FI1_U13 FI1_K02 |
Skrócony opis: |
Racjonalność, czyli rozumność, uważana jest od wieków za definicyjną cechę człowieka: Homo est animal rationale. Racjonalność jako uniwersalna (choć raczej nie swoista) cecha człowieka polega na tym, iż działa on tak, by — w świetle własnych przekonań — zmaksymalizować szanse osiągnięcia celów, do których dąży Czym są przekonania? Czy są one tożsame z wiedzą, rozumianą w starożytności jako episteme, czy raczej z tworem typu doxa, mniemaniem? Jaka jest ich geneza oraz stosunek do innych modusów procesu sądzenia? Intuicyjnie istnieje przeświadczenie, że jest znacząca różnica między posiadaniem wiedzy, a jedynie przekonania na dany temat. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie przekonania 2. Struktura przekonania 3. Pojęcie wiedzy 4. Wiedza jako episteme 5. Własności przekonań 6. Racjonalne - nieracjonalne 7. Prawdziwe - fałszywe 8. Uzasadnione - nieuzasadnione 9. Uzasadnianie epistemiczne 10. Rozumowanie a argumentacja 11. Sceptycyzm 12. Ekstrenalizm 13. Marciszewskiego logiczna teoria przekonań |
Literatura: |
J. Hintikka, Logika epistemiczna i metody analizy filozoficznej, przeł. A. Grobler, [w:] tenże, Eseje logiczno- filozoficzne, PWN, Warszawa 1992, s. 27- 51 S. Judycki, Epistemologia, T1 i T2, wyd. W Drodze, 2020. W. Marciszewski, Podstawy logicznej teorii przekonań, PWN, Warszawa 1972. A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002 N. Rescher, Epistemic logic. A Survey of Logic of Knowledge, University of Pittsburgh Press 2005. R. Swinburne, Epistemic Justification, Clarendon Press- Oxford, 2001. J. Ziobrowski, Struktury uzasadniania, Scholar, Warszawa 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wyliczenie punktów ECTS: 1 - obecnośc na zajęciach 30h, 1 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 30h. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zajęcia odbywają się przez program MS Teams, w czasie rzeczywistym. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. 2. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest obecność na min. 12 zajęciach. 3. Zaliczenia końcowe odbywa się we wcześniej ustalonych grupach i jest nagrywane. Termin zaliczenia to ostatnie zajęcia w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.