Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KO: Irrational beliefs

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-1123-KOPIEK201
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KO: Irrational beliefs
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OTFjNTU0MDMtNjkxYy00YTQwLTgxOTYtODI5Y2NmZTExMTA2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2265057889-6a1d-49c4-9ad6-80818d75edc2%22%7d
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PRK_P6S_WG

PRK_P6S_WK

Skrócony opis:

The aim of the on-line seminar is to introduce into the main issues and problems concerning philosophical investigations into irrational beliefs such as dellusions, hallucinations or conspiracy beliefs.

Pełny opis:

The aim of the on-line seminar is to introduce into the main issues and problems concerning philosophical investigations into irrational beliefs such as dellusions, hallucinations or conspiracy beliefs. First, we will discuss the backgroud of the problem, the notion of beliefs and its importance for the philosophy of mind and cognitive science. Next we will investigate in the rich field of the mental phenomena which we can call an irrational.

Literatura:

Selected literature:

Adams, R. A., Brown, H. R., Friston K. J. (2014). Bayesian inference, predictive coding and delusions. Avant, 3(5), 51-88. DOI: 10.26913/50302014.0112.0004.

Bortolotti, L. (2010). Delusions and Other Irrational Beliefs. Oxford: Oxford University Press.

Bortolotti L. (2018). „Delusions and Three Myths of Irrational Belief”. In: Delusions in Context. (eds) L. Bortolotti. Palgrave Macmillan, Cham.

Cohen, L. J. (1981). Can human irrationality be experimentally demonstrated? The Behavioral and Brain Sciences, 4, 317-370.

Corlett P. (2018). „Delusions and Prediction Error”. In: Delusions in Context. (eds) L. Bortolotti. Palgrave Macmillan, Cham.

Madsen, J. K., Bailey, R., Pilditch, T. (2017). „Growing a Bayesian Conspiracy Theorist: An AgentBased Model”. In: Gunzelmann, G and Howes, A and Tenbrink, T and Davelaar, E, (eds.) Proceedings

of the 39th Annual Meetng of the Cognitive Science Society (CogSci 2017). 2657-2662. Cognitive Science Society.

McKay, R., Langdon, R., and Coltheart, M. (2005). ‘Sleights of mind': Delusions, defences, and self deception. Cognitive Neuropsychology 10(4), 305-326.

Whitson, J. A., Galinksy A. D. (2008). Lacking Control Increases Illusory Pattern Perception. Science,

Oct 3. ;322(5898), 115-7. DOI: 10.1126/science.1159845.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

ECTS [2 ECTS = 30 (25) hours]:

participation in the lecture: 0-30 hours

preparation for the exam: 30-60 hours

Total hours (average): 60 [60/30 (25) = 4]

Number of ECTS: 4

• Knowledge: student knows and understand the problems of beliefs and its rational character. He/She recognizes the basic philosophical problems concerning beliefs. He/She understands the specific relation between philosophy, psychiatry and cognitive science.

• Abilities: student single-handedly reads and understands the more philosophical articles concerning philosophy and psychology of beliefs.

• Expertise: student efficiently organizes his/her work.

Metody i kryteria oceniania:

Seminar with the element of the lecture. Joint reading of texts and discussion.

• 2 - student doesn't know the sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He/She doesn't recognize the most important thesis and problems concerning this discipline.

• 3 - student badly knows the sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He/She has a problem with recognize the most important thesis and problems concerning this discipline.

• 4 - student knows the sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He/She recognizes the most important thesis and problems concerning this discipline.

• 5 - student very good knows the f sources and basic issues of philosophy of cognitive science. He recognizes the most important thesis and problems concerning this discipline, and he/she can use this knowledge into philosophical discussion.

Exam - Oral Exam (on Ms Teams) and/or writing an essay

Praktyki zawodowe:

n/a

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)