Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria poznania 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-12-TPOZ2
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria poznania 2
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W07

FI1_W12

FI1_U17

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: zapoznanie z podstawowymiu problemami teorii poznania i ich rozumienie, umiejętność podstawowej analizy poznania

Pełny opis:

Cele przedmiotu: Teoria poznania zaliczana jest do podstawowych działów filozofii. Zajmuje się ona poznaniem. W historii dziejów myśli ludzkiej poznanie analizowano z różnych punktów widzenia. Zgodnie z koncepcją autonomicznej teorii poznania w trakcie wykładu będziemy analizować poznanie ludzkie jako źródło wiedzy o czymś, tzn. w jego podstawowej funkcji dostarczania podmiotowi poznającemu informacji o przedmiocie poznania. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami teoriopoznawczymi i przeanalizowanie głównych sporów teoriopoznawczych

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

Tomasz z Akwinu, Quaestiones disputatae De Veritate, tłum. polskie np. Lublin 1999, Kęty 1998, kwestia I.

W. James, Pragmatyzm, Wykad VI: Pragmatyczne pojęcie prawdy, Warszawa 1998, 159-185.

M. Heidegger, Bycie i czas, § 44 Warszawa 1994, 300-324

A. Tarski, Pisma logiczno-filozoficzne, t. 1, Pojęcie prawdy w naukach dedukcyjnych Wstęp i § 1; § 6 - Zakończenie; Warszawa 1995, 13-31. 156-172 .

Literatura pomocnicza

. Allen, Prawda w filozofii, Warszawa 1994.

B. Chwedeńczuk, Spór o naturę prawdy, Warszawa 1984.

Epistemologia, red. S. Janeczek, A. Starościc, Wydawnictwo KUL Lublin 2015

Gottfried G., Teoria poznania. Od Kartezjusza do Wittgensteina, tłum. T. Kubalica, Wydawnictwo WAM Kraków 2007

R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, Warszawa 1971.

R. Ingarden, Studia z teorii poznania, Warszawa 1995.

M.A. Krąpiec, Realizm ludzkiego poznania, Lublin 1995

J. Krokos, O prawdzie i wolności, Warszawa 2000

A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, Warszawa 2002.

Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM Kraków 2013

A.B. Stępień, O metodzie teorii poznania. Rozważania wstępne, Lublin 1966.

A.B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 20014 (odpowiednie fragmenty) - tam też litearatura do poszczególnych zagadnień.

J. Woleński, Metamatematyka a epistemologia, Warszawa 1993, 116-149.

J. Woleński, Epistemologia, t. 1-3, Kraków 2000-2003.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK_1 - student wie, czym jest teoria poznania i jaka jest jej specyfika metodologiczna;

EK_2 - student zna podstawową terminologię;

EK_3 - student ma uporządkowaną wiedzę teoriopoznawczą;

EK_4 - student zna argumentację za najważniejszymi tezami teoriopoznawczymi.

Umiejętności:

EK_5 - student samodzielnie zdobywa wiedzę;

EK_6 - student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu teorii poznania, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji podstawowych problemów i argumentów teoriopoznawczych;

EK_7 - student potrafi ocenić wartość poznawczą tekstów filozoficznych;

EK_8 - student przeprowadza analizę argumentów teoriopoznawczych oraz identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia.

Kompetencje:

EK_9 - student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności;

EK_10 - student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;

EK_11 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

EK_12 - student na podstawie twórczej analizy problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30

konsultacje - 5

przygotowanie do egzaminu - 45

SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =3]

LICZBA ECTS - 3

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie eseju na obrany temat oraz uczestnictwa w wykładzie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)