K: Konwersatorium filozoficzne z logiki: Elementy teorii mnogościi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-KFL-P21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | K: Konwersatorium filozoficzne z logiki: Elementy teorii mnogościi |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Konwersatoria filozoficzne - rok 2 stopień I (tzw. stary program) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami teorii mnogości. Skupione są one wokół pojęcia zbioru, liczności jego elementów i rodzajów porządków, które możemy na nim określić. Prowadzi to do określenia liczb kardynalnych i liczb porządkowych. Treści te mają poszerzyć i pogłębić te dotyczące pojęcia zbioru znane już z kursu Logiki. Ujęte zostaną one z perspektywy filozoficznej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami teorii mnogości. Skupione są one wokół pojęcia zbioru, liczności jego elementów i rodzajów porządków, które możemy na nim określić. Prowadzi to do określenia liczb kardynalnych i liczb porządkowych. Treści te mają poszerzyć i pogłębić te dotyczące pojęcia zbioru znane już z kursu Logiki. Ujęte zostaną one z perspektywy filozoficznej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Słupecki J., Borkowski L., Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości, część druga, Kraków: PWN, 1966. Literatura uzupełniająca: Błaszczyk A., Turek S., Teoria mnogości, Warszawa: PWN, 2007. Guzicki W., Zakrzewski P., Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, Warszawa: PWN, 2005. Guzicki W., Zakrzewski P., Wykłady ze wstępu do matematyki, Warszawa: PWN, 2005. Kuratowski K., Wstęp do teorii mnogości i topologii, Warszawa: PWN, 2004. Kuratowski K., Mostowski A., Teoria mnogości, Warszawa: PWN, 1978. Nowak M., Elementy teorii mnogości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019. Potter M., Set theory and its philosophy a critical introduction, New York: Oxford University Press, 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna podstawową problematykę teorii mnogości, jej kluczowe pojęcia i twierdzenia oraz potrafi je stosować. W omawianych zagadnieniach potrafi wyróżnić ich konotacje filozoficzne. Wyliczenie punktów ECTS (4): 1 - obecność na zajęciach 30h, 3 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 90h. Efekty kształcenia Wiedza: - absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych w tym dla logiki. Umiejętności: - absolwent potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz stosować w tym celi narzędzia technik informacyjnokomunikacyjnych (ICT), - absolwent potrafi formułować złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych i kulturowych. Kompetencje społeczne: - absolwent jest gotów do adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz do ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, - absolwent jest gotów do samodzielnego podejmowania i inicjowania prostych działań badawczych oraz do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania - absolwent jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium połączone jest z elementami ćwiczeń. 1. Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej (w przypadku konieczności przez program MS Teams), w czasie rzeczywistym. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. 2. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest obecność na min. 12 zajęciach. 3. Zaliczenia końcowe odbywa się we wcześniej ustalonych grupach (i jest nagrywane, w przypadku konieczności przeprowadzenia go poprzez MS Teams). Termin zaliczenia to ostatnie zajęcia w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Porwolik | |
Prowadzący grup: | Marek Porwolik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami teorii mnogości. Skupione są one wokół pojęcia zbioru, liczności jego elementów i rodzajów porządków, które możemy na nim określić. Prowadzi to do określenia liczb kardynalnych i liczb porządkowych. Treści te mają poszerzyć i pogłębić te dotyczące pojęcia zbioru znane już z kursu Logiki. Ujęte zostaną one z perspektywy filozoficznej. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami teorii mnogości. Skupione są one wokół pojęcia zbioru, liczności jego elementów i rodzajów porządków, które możemy na nim określić. Prowadzi to do określenia liczb kardynalnych i liczb porządkowych. Treści te mają poszerzyć i pogłębić te dotyczące pojęcia zbioru znane już z kursu Logiki. Ujęte zostaną one z perspektywy filozoficznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Słupecki J., Borkowski L., Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości, część druga, Kraków: PWN, 1966. Literatura uzupełniająca: Błaszczyk A., Turek S., Teoria mnogości, Warszawa: PWN, 2007. Guzicki W., Zakrzewski P., Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, Warszawa: PWN, 2005. Guzicki W., Zakrzewski P., Wykłady ze wstępu do matematyki, Warszawa: PWN, 2005. Kuratowski K., Wstęp do teorii mnogości i topologii, Warszawa: PWN, 2004. Kuratowski K., Mostowski A., Teoria mnogości, Warszawa: PWN, 1978. Nowak M., Elementy teorii mnogości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019. Potter M., Set theory and its philosophy a critical introduction, New York: Oxford University Press, 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Ukończony kurs Logiki (dwa semestry). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.