Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KF: Dialogi filozofa z ChatGPT. Narzędzia, korzyści i ograniczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-123-KFPIL23
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KF: Dialogi filozofa z ChatGPT. Narzędzia, korzyści i ograniczenia
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

filozofia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06;

FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05

Wymagania wstępne:

Zaliczenie zajęć propedeutycznych z filozofii lub podstawowego kursu logiki na dolnym kierunku studiów

Skrócony opis:

W ramach kursu będziemy badać możliwość zastosowania narzędzia ChatGPT do analizowania pojęć, rozumowań i konwersacji, co z kolei może się okazać przydatne do rozwiązywania problemów filozoficznych.

Pełny opis:

Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat?

W celu odpowiedzi na te i podobne pytania sięgniemy do: 1) informatyki (architektura ChatGPT, 2) logiki (elementy teorii pytań i performatywów; logiczne koncepcje gry, argumentacji), 3) filozofii języka (teoria konwersacji i czynności mowy).

Kurs wymaga zastosowania szeregu metod: analizy pojęciowej, prezentacji działania algorytmów i wymyślania nowych zadań czy komend, analiza wyników z punktu widzenia odnoszonych problemów, analiza logiczna rozumowań, analizy epistemologiczne i analizy treści normatywnej; porównywanie procesów komunikacyjnych między Chat a poszczególnymi uczestnikami zajęć.

Literatura:

Na początek proponujemy zapoznanie się z narzędziem, które będziemy badać. Oto pożyteczne filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=XZJc1p6RE78

oraz

https://www.youtube.com/watch?v=viJt_DXTfwA

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W dziedzinie wiedzy: Zapoznanie się z ogólną architekturą systemów typu ChatGPT, poznanie typowych instrukcji i danych wynikowych oraz dotychczasowych zastosowań. Znajomość typowych ograniczeń.

W dziedzinie umiejętności: Zdolność generowania zapytań i innych instrukcji pozwalających na pożyteczne odpowiedzi systemu; analiza tych odpowiedzi z punktu widzenie problemów filozoficznych.

W dziedzinie postaw: Otwartość na nowe sposoby myślenia i nowe podejścia do rozwiązywania problemów, w szczególności wytworzenie gotowości do krytycznego integrowania własnego myślenia z działaniem sztucznej inteligencji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie kursu polega na wykonaniu ćwiczeń w czasie zajęć oraz opracowaniu własnej analizy samodzielnie wygenerowanego za pomocą sztucznej inteligencji tekstu. Analiza ta ma pokazać pożytek i ograniczenia wykorzystania sztucznej inteligencji pracy nad rozwiązywaniem problemów pojęciowych i normatywnych właściwym filozofii.

Kryteria oceny:

1. Obecność i praca na zajęciach

2. Bogactwo formalne i treściowe wygenerowanych materiałów

3. Filozoficzna jakość analizy krytycznej tych materiałów

Praktyki zawodowe:

n/d

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Piłat, Kordula Świętorzecka, Konrad Zdanowski
Prowadzący grup: Robert Piłat, Kordula Świętorzecka, Konrad Zdanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W ramach kursu będziemy badać możliwość zastosowania narzędzia ChatGPT do analizowania pojęć, rozumowań i konwersacji, co z kolei może się okazać przydatne do rozwiązywania problemów filozoficznych.

Pełny opis:

Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat?

W celu odpowiedzi na te i podobne pytania sięgniemy do: 1) informatyki (architektura ChatGPT, 2) logiki (elementy teorii pytań i performatywów; logiczne koncepcje gry, argumentacji), 3) filozofii języka (teoria konwersacji i czynności mowy).

Kurs wymaga zastosowania szeregu metod: analizy pojęciowej, prezentacji działania algorytmów i wymyślania nowych zadań czy komend, analiza wyników z punktu widzenia odnoszonych problemów, analiza logiczna rozumowań, analizy epistemologiczne i analizy treści normatywnej; porównywanie procesów komunikacyjnych między Chat a poszczególnymi uczestnikami zajęć.

Literatura:

Na początek proponujemy zapoznanie się z narzędziem, które będziemy badać. Oto pożyteczne filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=XZJc1p6RE78

oraz

https://www.youtube.com/watch?v=viJt_DXTfwA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)