KF: Dialogi filozofa z ChatGPT. Narzędzia, korzyści i ograniczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-KFPIL23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | KF: Dialogi filozofa z ChatGPT. Narzędzia, korzyści i ograniczenia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05 |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć propedeutycznych z filozofii lub podstawowego kursu logiki na dolnym kierunku studiów |
Skrócony opis: |
W ramach kursu będziemy badać możliwość zastosowania narzędzia ChatGPT do analizowania pojęć, rozumowań i konwersacji, co z kolei może się okazać przydatne do rozwiązywania problemów filozoficznych. |
Pełny opis: |
Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat? W celu odpowiedzi na te i podobne pytania sięgniemy do: 1) informatyki (architektura ChatGPT, 2) logiki (elementy teorii pytań i performatywów; logiczne koncepcje gry, argumentacji), 3) filozofii języka (teoria konwersacji i czynności mowy). Kurs wymaga zastosowania szeregu metod: analizy pojęciowej, prezentacji działania algorytmów i wymyślania nowych zadań czy komend, analiza wyników z punktu widzenia odnoszonych problemów, analiza logiczna rozumowań, analizy epistemologiczne i analizy treści normatywnej; porównywanie procesów komunikacyjnych między Chat a poszczególnymi uczestnikami zajęć. |
Literatura: |
Na początek proponujemy zapoznanie się z narzędziem, które będziemy badać. Oto pożyteczne filmy: https://www.youtube.com/watch?v=XZJc1p6RE78 oraz https://www.youtube.com/watch?v=viJt_DXTfwA |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W dziedzinie wiedzy: Zapoznanie się z ogólną architekturą systemów typu ChatGPT, poznanie typowych instrukcji i danych wynikowych oraz dotychczasowych zastosowań. Znajomość typowych ograniczeń. W dziedzinie umiejętności: Zdolność generowania zapytań i innych instrukcji pozwalających na pożyteczne odpowiedzi systemu; analiza tych odpowiedzi z punktu widzenie problemów filozoficznych. W dziedzinie postaw: Otwartość na nowe sposoby myślenia i nowe podejścia do rozwiązywania problemów, w szczególności wytworzenie gotowości do krytycznego integrowania własnego myślenia z działaniem sztucznej inteligencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kursu polega na wykonaniu ćwiczeń w czasie zajęć oraz opracowaniu własnej analizy samodzielnie wygenerowanego za pomocą sztucznej inteligencji tekstu. Analiza ta ma pokazać pożytek i ograniczenia wykorzystania sztucznej inteligencji pracy nad rozwiązywaniem problemów pojęciowych i normatywnych właściwym filozofii. Kryteria oceny: 1. Obecność i praca na zajęciach 2. Bogactwo formalne i treściowe wygenerowanych materiałów 3. Filozoficzna jakość analizy krytycznej tych materiałów |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Piłat, Kordula Świętorzecka, Konrad Zdanowski | |
Prowadzący grup: | Robert Piłat, Kordula Świętorzecka, Konrad Zdanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W ramach kursu będziemy badać możliwość zastosowania narzędzia ChatGPT do analizowania pojęć, rozumowań i konwersacji, co z kolei może się okazać przydatne do rozwiązywania problemów filozoficznych. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat? W celu odpowiedzi na te i podobne pytania sięgniemy do: 1) informatyki (architektura ChatGPT, 2) logiki (elementy teorii pytań i performatywów; logiczne koncepcje gry, argumentacji), 3) filozofii języka (teoria konwersacji i czynności mowy). Kurs wymaga zastosowania szeregu metod: analizy pojęciowej, prezentacji działania algorytmów i wymyślania nowych zadań czy komend, analiza wyników z punktu widzenia odnoszonych problemów, analiza logiczna rozumowań, analizy epistemologiczne i analizy treści normatywnej; porównywanie procesów komunikacyjnych między Chat a poszczególnymi uczestnikami zajęć. |
|
Literatura: |
Na początek proponujemy zapoznanie się z narzędziem, które będziemy badać. Oto pożyteczne filmy: https://www.youtube.com/watch?v=XZJc1p6RE78 oraz https://www.youtube.com/watch?v=viJt_DXTfwA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.