Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KF: Moralność mózgu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-123-KFWA24
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KF: Moralność mózgu
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Konwersatoria filozoficzne - rok 2-3 - stopień I
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AzK2U9FOL9j_Nr3bY695EcdeU8T8yHvTzkrLt8r7GIQs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=0297751b-37cd-48e6-88d2-07dccf84014c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06;

FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05


Wymagania wstępne:

UKOŃCZONE KURSY:

Obowiązkowe:

Etyka ogólna

Zalecane:

PPSF: Metaetyka

Skrócony opis:

Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów filozofii chcących pogłębić swoją wiedzę i umiejętności analityczne z zakresu rozumowania moralnego. Kluczowe pytania i dyskusje będą dotyczyły podstawowych problemów: Skąd się bierze moralność? Co tworzy sferę moralności? Czy można mówić o jednej, czy wielu moralnościach? Czy moralność ma źródła w biologii? Jaką rolę odgrywa mózg w kształtowaniu postaw moralnych? Czy moralność jest specyficznie ludzka?

Pełny opis:

Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów filozofii chcących pogłębić swoją wiedzę i umiejętności analityczne z zakresu rozumowania moralnego. Kluczowe pytania i dyskusje będą dotyczyły podstawowych problemów: Skąd się bierze moralność? Co tworzy sferę moralności? Czy można mówić o jednej, czy wielu moralnościach? Czy moralność ma źródła w biologii? Jaką rolę odgrywa mózg w kształtowaniu postaw moralnych? Czy moralność jest specyficznie ludzka?

W trakcie konwersatorium będziemy skupieni na analizie trzech publikacji:

(1) neurofilozofki P. S. Churchland, Moralność mózgu, (2) psycholożki A. Macko, Umysł moralny. Jak powstają oceny moralne?, i (3) psychologa Ryszarda Stacha, Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań moralnych.

Wszystkie książki będą analizowane w szerszym kontekście filozoficznym.

Literatura:

LITERATURA:

Obowiązkowa:

P.S. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, Kraków 2013.

A. Macko, Umysł moralny. Jak powstają oceny moralne?, Warszawa 2018.

R. Stach, Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań moralnych, Kraków 2012.

A. Waleszczyński, Problemy z moralnością zwierząt, "Argument", 10(2020)1, 151-172.

Uzupełniająca:

A. Brożek, Teoria imperatywów i jej zastosowania, Kraków 2012, 15-64.

R. Audi, Natura normatywności oraz projekt naturalizacji pojęć normatywnych, w: "W świecie powinności", red. B. Brożka, M. Hohola, Ł. Kurka, J. Stelmacha, Kraków 2013, 37-78.

M. Heller, Moralność myślenia, Kraków 2016.

D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2011.

A. Kuźniar, Język i wartości. Racjonalność akceptacji eksperesywizmu metaetycznego, Warszawa 2009.

A. Andrzejuk, Uczucia i sprawności, Warszawa 2006.

M. Tomasello, Dlaczego współpracujemy, Kraków 2016.

M. Weiss, Etyka a ewolucja. Metaetyczny kontekst etyki ewolucyjnej, Poznań 2010.

G. Hickok, Mit neuronów lustrzanych,. rzetelna neuronauka komunikacji i poznania, Kraków 2016.

R. Moń, Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Studenci/tki znają i rozumieją na poziomie średniozaawansowanym podstawowym teorie dotyczące moralności i rozumowań moralnych. Potrafię je odnosić i konfrontować z głównych tezami z zakresu biologii, psychologii i neuronauk. Znają i rozumieją ogólne zależności między kształtowaniem się idei z zakresu filozofii moralności, a zmianami w kulturowymi, ewolucyjnymi i biologicznymi. Potrafią wykrywać zależności między tezami dotyczącymi etyki i moralności, a ideami ogólnofilozoficznymi, biologicznymi i ewolucyjnymi. Są gotowi do rozważenia i analizy nowych idei dotyczących moralności oraz do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.

ECTS:

udział w wykładzie- 30

lektura i analiza tekstów - 50

przygotowanie do kolokwium z tekstów historycznych - 15

przygotowanie do kolokwium z tekstów współczesnych - 15

SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) = 4]

LICZBA ECTS - 4

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uczestnictwo w min. 80% spotkań.

Na ocenę końcową składają się: oceny z dwóch kolokwiów z lektur (stacjonarnie) (60%) oraz uczestnictwo i aktywność na konwersatorium (40%).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Waleszczyński
Prowadzący grup: Andrzej Waleszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)