KF: Moralność mózgu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-KFWA24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | KF: Moralność mózgu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Konwersatoria filozoficzne - rok 2-3 - stopień I |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AzK2U9FOL9j_Nr3bY695EcdeU8T8yHvTzkrLt8r7GIQs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=0297751b-37cd-48e6-88d2-07dccf84014c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05 |
Wymagania wstępne: | UKOŃCZONE KURSY: Obowiązkowe: Etyka ogólna Zalecane: PPSF: Metaetyka |
Skrócony opis: |
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów filozofii chcących pogłębić swoją wiedzę i umiejętności analityczne z zakresu rozumowania moralnego. Kluczowe pytania i dyskusje będą dotyczyły podstawowych problemów: Skąd się bierze moralność? Co tworzy sferę moralności? Czy można mówić o jednej, czy wielu moralnościach? Czy moralność ma źródła w biologii? Jaką rolę odgrywa mózg w kształtowaniu postaw moralnych? Czy moralność jest specyficznie ludzka? |
Pełny opis: |
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów filozofii chcących pogłębić swoją wiedzę i umiejętności analityczne z zakresu rozumowania moralnego. Kluczowe pytania i dyskusje będą dotyczyły podstawowych problemów: Skąd się bierze moralność? Co tworzy sferę moralności? Czy można mówić o jednej, czy wielu moralnościach? Czy moralność ma źródła w biologii? Jaką rolę odgrywa mózg w kształtowaniu postaw moralnych? Czy moralność jest specyficznie ludzka? W trakcie konwersatorium będziemy skupieni na analizie trzech publikacji: (1) neurofilozofki P. S. Churchland, Moralność mózgu, (2) psycholożki A. Macko, Umysł moralny. Jak powstają oceny moralne?, i (3) psychologa Ryszarda Stacha, Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań moralnych. Wszystkie książki będą analizowane w szerszym kontekście filozoficznym. |
Literatura: |
LITERATURA: Obowiązkowa: P.S. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, Kraków 2013. A. Macko, Umysł moralny. Jak powstają oceny moralne?, Warszawa 2018. R. Stach, Sumienie i mózg. O wewnętrznym regulatorze zachowań moralnych, Kraków 2012. A. Waleszczyński, Problemy z moralnością zwierząt, "Argument", 10(2020)1, 151-172. Uzupełniająca: A. Brożek, Teoria imperatywów i jej zastosowania, Kraków 2012, 15-64. R. Audi, Natura normatywności oraz projekt naturalizacji pojęć normatywnych, w: "W świecie powinności", red. B. Brożka, M. Hohola, Ł. Kurka, J. Stelmacha, Kraków 2013, 37-78. M. Heller, Moralność myślenia, Kraków 2016. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2011. A. Kuźniar, Język i wartości. Racjonalność akceptacji eksperesywizmu metaetycznego, Warszawa 2009. A. Andrzejuk, Uczucia i sprawności, Warszawa 2006. M. Tomasello, Dlaczego współpracujemy, Kraków 2016. M. Weiss, Etyka a ewolucja. Metaetyczny kontekst etyki ewolucyjnej, Poznań 2010. G. Hickok, Mit neuronów lustrzanych,. rzetelna neuronauka komunikacji i poznania, Kraków 2016. R. Moń, Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Studenci/tki znają i rozumieją na poziomie średniozaawansowanym podstawowym teorie dotyczące moralności i rozumowań moralnych. Potrafię je odnosić i konfrontować z głównych tezami z zakresu biologii, psychologii i neuronauk. Znają i rozumieją ogólne zależności między kształtowaniem się idei z zakresu filozofii moralności, a zmianami w kulturowymi, ewolucyjnymi i biologicznymi. Potrafią wykrywać zależności między tezami dotyczącymi etyki i moralności, a ideami ogólnofilozoficznymi, biologicznymi i ewolucyjnymi. Są gotowi do rozważenia i analizy nowych idei dotyczących moralności oraz do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. ECTS: udział w wykładzie- 30 lektura i analiza tekstów - 50 przygotowanie do kolokwium z tekstów historycznych - 15 przygotowanie do kolokwium z tekstów współczesnych - 15 SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) = 4] LICZBA ECTS - 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uczestnictwo w min. 80% spotkań. Na ocenę końcową składają się: oceny z dwóch kolokwiów z lektur (stacjonarnie) (60%) oraz uczestnictwo i aktywność na konwersatorium (40%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Waleszczyński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Waleszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.