KT: Filozofia biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-KTFB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | KT: Filozofia biblijna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Konwersatoria teologiczne |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anGj1i8Ke_zOQjrtO2nMfo3Xph1hqdK0CqcqnXOHWzn01%40thread.tacv2/conversations?groupId=80d32eb1-414b-4389-a245-fcff1605ee92&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01 FI1_U03 FI1_U22 FI1_K02 |
Wymagania wstępne: | Zapoznanie się z tekstem biblijnym Księgi Rodzaju, rozdziały 1-3 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodą filozoficznej i egzystencjalnej interpretacji tekstu biblijnego oraz pomoc w zrozumieniu jego charakteru i specyfiki. Szczególny akcent zostanie położony na wydobycie tych aspektów wybranych fragmentów biblijnych, które mogą być użyteczne dla osób studiujących filozofię lub psychologię. Analiza i interpretacja fragmentów biblijnych ma umożliwić uczestnikom zajęć dostrzeżenie wartości narracji biblijnej, jej uniwersalności, ponadczasowości oraz uwrażliwić na jej aspekt egzystencjalny. Zajęcia będą miały charakter warsztatowo-ćwiczeniowy i stworzą możliwość indywidualnej pracy z tekstem biblijnym zgodnie z zaproponowaną metodą interpretacyjną. Należy je traktować jako uzupełnienie programu studiów filozoficznych lub psychologicznych, rozszerzające perspektywę ujęć zagadnień poruszanych w trakcie wspomnianych studiów. |
Pełny opis: |
Każde zajęcia będą poświęcone interpretacji jednego fragmentu biblijnego. Hasłowo zostanie także zaproponowany "klucz" interpretacyjny dla dane fragmentu, stanowiący symboliczne uchwycenie głównej myśli interpretowanego tekstu. Proponowana interpretacja będzie poddawana dyskusji uczestników zajęć. W trakcie dokonywania interpretacji tekstu prezentowana będzie również metoda interpretacyjna. Uczestnicy zajęć powinni zapoznać się przed zajęciami z fragmentami biblijnymi wybranymi do interpretacji na poszczególne zajęcia (zob. zakres tematów). |
Literatura: |
Podstawowa: 1. M. Grabowski, Historia upadku, Ku antropologii adekwatnej, WAM, Kraków 2006. 2. A. Świeżyński, Samotność "Adama" - próba interpretacji symbolicznej, w: Samotność człowieka w zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności, red. T. Dyk, B. Mroczek, Szczecin - Barlinek 2015, s. 87-101. 3. A. Świeżyński, Genezyjski „owoc” (Rdz 3,6). Próba interpretacyjnego odsłonięcia, w: Historia. Interpretacja. Reprezentacja, t. 3, red. L. Mokrzecki, M. Brodnicki, J. Taraszkiewicz, Gdańsk 2015, s. 245-262. Dodatkowa: 1. M. Grabowski, Pomazaniec. Przyczynek do chrystologii filozoficznej, W drodze, Kraków 2010. 2. M. Grabowski, Pierwociny stworzenia. Pomiędzy filozofią a fizyką, Wydawnictwo UMK, Toruń 2019. 3. M. Szamot, Genezis. Czy ktoś jeszcze w to wierzy?, WAM, Kraków 2003. 4. M. Szamot, Oto ty, Adamie, WAM, Kraków 2010. 5. A. Lacocque, P. Ricoeur, Myśleć biblijnie, Znak, Kraków 2003. 6. A. Świeżyński, Hermeneutyczna próba rekonstrukcji ontologii upadłego anioła na podstawie biblijnej historii upadku człowieka 3,1-5.14-15), w: Angelologia i jej sucastne intepretacie, red. A. Adam, Badin 2009, s. 101-114. 7. A. Świeżyński, "Czy baranek zjadł różę?" Próba biblijno-symbolicznej interpretacji "Małego Księcia" Antoine de Saint-Exupery, Studia Gdańskie 21(2007), s. 79-100. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury, w szczególności religijnego obrazu świata i człowieka ukształtowanego na podstawie objawienia biblijnego oraz przy udziale filozofii 2. student zna symbolikę biblijną oraz jej znaczenia dla refleksji filozoficzno-teologicznej Umiejętności: 1. student wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z tekstu biblijnego 2. student trafnie definiuje pojęcia biblijne i poprawnie projektuje definicje terminów używanych we własnych wypowiedziach na temat rozumienia tekstu biblijnego 3. student potrafi posługiwać się metodologią interpretacji tekstu blijnego zaprezentowaną w trakcie zajęć Kompetencje: 1. student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów względem powszechnie przyjętych powierzchownych rozumień tekstu biblijnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena za obecność na zajęciach (on-line MS Teams) wg skali: 15 obecności - 5 14 obecności - 4,5 13 obecności - 4 12 obecności - 3,5 11 obecności - 3 10-0 obecności - 2 (w przypadku innej łącznej liczby zajęć, skala ocen zostanie zmodyfikowana na koniec semestru) 2. Ocena za przygotowanie i zaprezentowanie w formie ustnej własnej interpretacji wybranego fragmentu biblijnego (on-line MS Teams) zgodnie ze wskazówkami podanymi w trakcie zajęć. Ocena końcowa jest sumą ważoną ocen z p. 1 (1/3) i p. 2. (2/3). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Świeżyński | |
Prowadzący grup: | Adam Świeżyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f91c0d799c84f90b5b5f59261301c4f%40thread.tacv2/conversations?groupId=fa69ef6c-2663-4fe4-a7f7-c741f593b7b1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodą filozoficznej i egzystencjalnej interpretacji tekstu biblijnego oraz pomoc w zrozumieniu jego charakteru i specyfiki. Szczególny akcent zostanie położony na wydobycie tych aspektów wybranych fragmentów biblijnych, które mogą być użyteczne dla osób studiujących filozofię lub psychologię. Analiza i interpretacja fragmentów biblijnych ma umożliwić uczestnikom zajęć dostrzeżenie wartości narracji biblijnej, jej uniwersalności, ponadczasowości oraz uwrażliwić na jej aspekt egzystencjalny. Zajęcia będą miały charakter warsztatowo-ćwiczeniowy i stworzą możliwość indywidualnej pracy z tekstem biblijnym zgodnie z zaproponowaną metodą interpretacyjną. Należy je traktować jako uzupełnienie programu studiów filozoficznych lub psychologicznych, rozszerzające perspektywę ujęć zagadnień poruszanych w trakcie wspomnianych studiów. |
|
Wymagania wstępne: |
Zapoznanie się z tekstem biblijnym Księgi Rodzaju, rozdziały 1-3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Świeżyński | |
Prowadzący grup: | Adam Świeżyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anGj1i8Ke_zOQjrtO2nMfo3Xph1hqdK0CqcqnXOHWzn01%40thread.tacv2/conversations?groupId=80d32eb1-414b-4389-a245-fcff1605ee92&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia (zajęcia + konsultacje): 30 godzin Praca własna: 30 godzin ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: Liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z metodą filozoficznej i egzystencjalnej interpretacji tekstu biblijnego oraz pomoc w zrozumieniu jego charakteru i specyfiki. Szczególny akcent zostanie położony na wydobycie tych aspektów wybranych fragmentów biblijnych, które mogą być użyteczne dla osób studiujących filozofię lub psychologię. Analiza i interpretacja fragmentów biblijnych ma umożliwić uczestnikom zajęć dostrzeżenie wartości narracji biblijnej, jej uniwersalności, ponadczasowości oraz uwrażliwić na jej aspekt egzystencjalny. Zajęcia będą miały charakter warsztatowo-ćwiczeniowy i stworzą możliwość indywidualnej pracy z tekstem biblijnym zgodnie z zaproponowaną metodą interpretacyjną. Należy je traktować jako uzupełnienie programu studiów filozoficznych lub psychologicznych, rozszerzające perspektywę ujęć zagadnień poruszanych w trakcie wspomnianych studiów. |
|
Wymagania wstępne: |
Zapoznanie się z tekstem biblijnym Księgi Rodzaju, rozdziały 1-3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.