PPSF: Metaetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-PPSFET-C21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | PPSF: Metaetyka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Podstawowe problemy subdyscyplin filozofii - do wyboru na I, II lub III roku Podstawowe problemy subdyscyplin filozofii (Nauczyciel Etyki) - do wyboru na I, II lub III roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01; FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U08; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; |
Skrócony opis: |
Od ponad stu lat problematyka metaetyczna zajmuje centralne miejsce w literaturze filozoficznej poświęconej zagadnieniom moralności. Badania prowadzone w ramach dziedziny koncentrują się wokół znaczenia wyrażeń normatywnych, struktury ich wzajemnych powiązań oraz formalnych uwarunkowań ich stosowania. Celem kursu jest prowadzenie uczestników we wspomnianą problematykę. |
Pełny opis: |
1. Zdefiniowanie przedmiotu etyki oraz wprowadzenie zasad podziału etyki. 2. Przedstawienie głównych tradycji etycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Prezentacja najważniejszych dylematów oraz perspektyw rozwoju współczesnej metaetyki. 4. Analiza wybranych zagadnień etyki szczegółowej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki metaetycznej. |
Literatura: |
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.(fragmenty) 2. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.(fragmenty) 3. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.(fragmenty) 4. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011. 5. Moore, G. E., Principia Ethica, tłum. C. Znamierowski, Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa, 1919 (excerpts) 6. R. M. Hare, Moral Thinking. Aletheia, 2006 (excerpts) Smith, A., Teoria uczuć moralnych, PWN, Warszawa, 1989, tł. Danuta Petch (excerpts) 6. Hume D., Traktat o naturze ludzkiej, tł. Znamierowski, C., PWN, Warszawa, 1963. Literatura dodatkowa: R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty) I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Marek Derewiecki, 2009.(fragmenty) Arystoteles, Etyka nikomachejska, PWN, 2012(fragmenty) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć , student powinien być w stanie: •definiować przedmiot i metodologię etyki •wymienić i scharakteryzować główne stanowiska w sporze o istotę moralnego wartościowania • umiejętnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu aksjologii W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: •analizować główne stanowiska w sporach etycznych w odniesieniu do ich podstawowych założeń • formułować własne przekonania normatywne w kategoriach filozoficznej aksjologii •podejmować dyskusję z przedstawicielami alternatywnych stanowisk normatywno-światopogladowych W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien : •dostrzegać filozoficzne podłoże światopoglądowego zróżnicowania postaw etycznych •być otwartym na dialog z przedstawicielami odmiennych przekonań światopoglądowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i warunki zaliczenia: uczestnictwo w wykładach, znajomość lektur obowiązkowych oraz zdanie egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Od ponad stu lat problematyka metaetyczna zajmuje centralne miejsce w literaturze filozoficznej poświęconej zagadnieniom moralności. Badania prowadzone w ramach dziedziny koncentrują się wokół znaczenia wyrażeń normatywnych, struktury ich wzajemnych powiązań oraz formalnych uwarunkowań ich stosowania. Celem kursu jest wprowadzenie uczestników we wspomnianą problematykę. |
|
Pełny opis: |
1. Zdefiniowanie przedmiotu etyki oraz wprowadzenie zasad podziału etyki. 2. Przedstawienie głównych tradycji etycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Prezentacja najważniejszych dylematów oraz perspektyw rozwoju współczesnej metaetyki. 4. Analiza wybranych zagadnień etyki szczegółowej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki metaetycznej. |
|
Literatura: |
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.(fragmenty) 2. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.(fragmenty) 3. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.(fragmenty) 4. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011. Literatura dodatkowa: R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty) I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Marek Derewiecki, 2009.(fragmenty) Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, 2012(fragmenty) Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstawowej problematyki z zakresu filozofii moralnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Od ponad stu lat problematyka metaetyczna zajmuje centralne miejsce w literaturze filozoficznej poświęconej zagadnieniom moralności. Badania prowadzone w ramach dziedziny koncentrują się wokół znaczenia wyrażeń normatywnych, struktury ich wzajemnych powiązań oraz formalnych uwarunkowań ich stosowania. Celem kursu jest wprowadzenie uczestników we wspomnianą problematykę. |
|
Pełny opis: |
1. Zdefiniowanie przedmiotu etyki oraz wprowadzenie zasad podziału etyki. 2. Przedstawienie głównych tradycji etycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Prezentacja najważniejszych dylematów oraz perspektyw rozwoju współczesnej metaetyki. 4. Analiza wybranych zagadnień etyki szczegółowej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki metaetycznej. |
|
Literatura: |
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.(fragmenty) 2. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.(fragmenty) 3. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.(fragmenty) 4. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011. Literatura dodatkowa: R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty) I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Marek Derewiecki, 2009.(fragmenty) Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, 2012(fragmenty) Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstawowej problematyki z zakresu filozofii moralnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Od ponad stu lat problematyka metaetyczna zajmuje centralne miejsce w literaturze filozoficznej poświęconej zagadnieniom moralności. Badania prowadzone w ramach dziedziny koncentrują się wokół znaczenia wyrażeń normatywnych, struktury ich wzajemnych powiązań oraz formalnych uwarunkowań ich stosowania. Celem kursu jest wprowadzenie uczestników we wspomnianą problematykę. |
|
Pełny opis: |
1. Zdefiniowanie przedmiotu etyki oraz wprowadzenie zasad podziału etyki. 2. Przedstawienie głównych tradycji etycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Prezentacja najważniejszych dylematów oraz perspektyw rozwoju współczesnej metaetyki. 4. Analiza wybranych zagadnień etyki szczegółowej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki metaetycznej. |
|
Literatura: |
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.(fragmenty) 2. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.(fragmenty) 3. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.(fragmenty) 4. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011. Literatura dodatkowa: R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty) I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Marek Derewiecki, 2009.(fragmenty) Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, 2012(fragmenty) Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstawowej problematyki z zakresu filozofii moralnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Od ponad stu lat problematyka metaetyczna zajmuje centralne miejsce w literaturze filozoficznej poświęconej zagadnieniom moralności. Badania prowadzone w ramach dziedziny koncentrują się wokół znaczenia wyrażeń normatywnych, struktury ich wzajemnych powiązań oraz formalnych uwarunkowań ich stosowania. Celem kursu jest wprowadzenie uczestników we wspomnianą problematykę. |
|
Pełny opis: |
1. Zdefiniowanie przedmiotu etyki oraz wprowadzenie zasad podziału etyki. 2. Przedstawienie głównych tradycji etycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Prezentacja najważniejszych dylematów oraz perspektyw rozwoju współczesnej metaetyki. 4. Analiza wybranych zagadnień etyki szczegółowej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki metaetycznej. |
|
Literatura: |
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.(fragmenty) 2. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.(fragmenty) 3. T. Ślipko, Etyka ogólna, Kraków 1982.(fragmenty) 4. Tadeusz Styczeń, Metaetyka, Wydawnictwo KUL, 2011. Literatura dodatkowa: R. M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody, istota, Aletheia, 2006 (fragmenty) I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Antyk, Marek Derewiecki, 2009.(fragmenty) Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, 2012(fragmenty) Śpiewak P. (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstawowej problematyki z zakresu filozofii moralnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.