PPSF: Podstawowe problemy rozwoju nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-PPSFP-WA22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | PPSF: Podstawowe problemy rozwoju nauki |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Podstawowe problemy subdyscyplin filozofii - do wyboru na I, II lub III roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01; FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U08; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; |
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter wprowadzający w tematykę związaną z ‘historią i filozofią nauki’ (HPS). Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z podstawową problematyką badań związaną z historiografią nauki oraz wiążącą się z nią problematyką filozofii nauki. Wykład ten pozwoli słuchaczom zrozumieć specyfikę często pomijanej w polskim środowisku filozofii nauki dziedziny, jaką jest HPS. |
Pełny opis: |
Zadaniem wykładu jest zaprezentowanie problemu rozwoju myśli naukowej. Problem ten sprowadza się do zagadnienia – czy nauka rozwija się przez ciągłą kontynuację i rozbudowę przyjętych koncepcji, czy też co jakiś czas jest tworzona od podstaw, odcinając się od swoich korzeni? Te dwie perspektywy, które można nazwać kumulatywistyczną i anty-kumulatywistyczną nie tylko są ze sobą konfrontowane w polemikach filozoficznych, ale również historiograficznych. Problem ten poruszały wybitne postaci filozofii i historii nauki jak Karl Popper, Thomas Kuhn, Ernst Mayr czy David Hull. Pytanie to jest o tyle ważne, że informuje nas o sposobie, w jaki rozumiemy wiedzę naukową oraz o tym, w jaki sposób się o niej pisze i mówi. W trakcie wykładu słuchacze zostaną wprowadzeni do problematyki rozwoju nauki z perspektywy zarówno historycznej jak i filozoficznej. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z głównymi problemami metodologii badań związanych z historiografią nauki, poznają główne stanowiska oraz osi sporu. Oprócz problematyki historiograficznej słuchacze zapoznają się również z podstawową problematyką filozoficzną związaną z rozwojem nauki. Przedstawiona zostanie główna problematyka filozofii nauki oraz jej najważniejsi przedstawiciele. Poruszane zagadnienia z filozofii nauki będą jednak ograniczać się do tych, które są ważne z perspektywy historiografii nauki. Wykład można więc potraktować jako zapoznanie studenta z niezbyt popularną w Polsce dziedziną filozofii, jaką jest ‘historia i filozofia nauki’ (HPS). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: - udział w wykładzie: 30 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do zajęć - lektura tekstów: 0-45 godz. - przygotowanie prezentacji: 0-45 - przygotowanie do zaliczenia: 15-30 godz. Suma godzin (średnio): 150 [150/30(25)=5] Liczba ECTS: 5 Wiedza: 1. student zna i rozumie historyczny kontekst teorii z zakresu filozofii nauki; 2. student zna idee i argumenty używane w dyskusjach z zakresu filozofii nauki; 3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z wykorzystywaniem koncepcji filozoficznych w historiografii. Umiejętności: 1. student czyta i interpretuje teksty filozoficzne dotyczące filozofii nauki; 2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z historiografią nauki. Kompetencje: 1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii nauki; 2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Głównymi metodami będą wykład problemowy i wykład konwersatoryjny. Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa. Warunkiem koniecznym do przystapienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń Wiedza: - 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii omawianych na kursie - 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie związane z filozofią i historią nauki, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień - 4 (db.): Student identyfikuje i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii nauki - 5 (bdb.): Student zna problematykę filozofii nauki w odniesieniu do problematyki hisotoriograficznej omawianej w trakcie wykładu Umiejętności - 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii nauki - 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią nauki, ale nie potrafi ich powiązać z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami - 4 (db.): Student potrafi poprawnie wyjaśnić podstawowe zagadnienia poruszane we współczesnych dyskusjach z zakresu filozofii i historii nauki - 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko Kompetencje: Student ma świadomość filozoficznej problematyki zwiazanej z historią nauki. Rozumie jej specyfikę z perspektywy w odnisieniu do innych dyscyplin filozoficznych. Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wagner | |
Prowadzący grup: | Michał Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.