PPSF: Filozofia języka. Język w poznaniu i komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-PPSFT-B21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | PPSF: Filozofia języka. Język w poznaniu i komunikacji |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Podstawowe problemy subdyscyplin filozofii - do wyboru na I, II lub III roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01; FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U08; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z rolą języka w poznaniu i komunikacji. Podejmowane są problemy znakowej natury języka, jego funkcji poznawczych w tym związku języka z rzeczywistością, jego roli w kategoryzacji świata, organizacji poznania i jego utrwalaniu. Ukazany także zostaje język w jego funkcji komunikacyjnej i społecznej. Zagadnienia te ukazane są w nawiązaniu do głównych stanowisk w filozofii języka. Ćwiczenia poświęcone są analizie tekstów z filozofii języka i dyskusji podejmowanej w nich problematyki. |
Pełny opis: |
Na wykładzie studenci zapoznają się z rola języka w poznaniu i komunikacji. Omówiona zostanie znakowa natura języka i jego systemowy charakter, które stanowią podstawę dla jego funkcji. Spośród wielu funkcji języka główna uwaga będzie poświęcona funkcji poznawczej i funkcji komunikacyjnej. Język w funkcji poznawczej jest zarówno wynikiem jak i narzędziem poznania. Jest narzędziem kategoryzacji świata i i pozwala na formułowanie poznania w sądach. Problemy jakie w tym kontekście zostaną poruszone, to kwestia znaczenia, odwzorowującej funkcji języka i prawdy a także zagadnienia kognitywnych uwarunkowań języka. Omówienie funkcji komunikacyjnej języka prowadzi do odróżnienia języka i mowy oraz wskazania na wpływ intencji i kontekstu na rozumienie wypowiedzi. Tematyka ta będzie nawiązywała do konkretnych znaczących stanowisk filozoficznych. Ćwiczenia pozwolą zapoznać się z tekstami głównych autorów podejmujących tę tematykę oraz na ich omówienie i dyskusję. |
Literatura: |
1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne 2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc. 3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus -fragmenty. 4. Ludwig Wittgestein „Dociekania filozoficzne” - fragmenty. 5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia Logiki. 6. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie. 7. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna) 8. Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna podstawowe problemy dotyczące roli języka w poznaniu i komunikacji, wie jakie są źródła i kontekst filozoficzny podstawowych problemów filozofii języka, zna przedstawicieli poszczególnych stanowisk i rozumie główne idee najważniejszych teorii języka. Student zna wybrane teksty z filozofii języka i rozumie zagadnienia jakie one poruszają. Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie natury języka, teorii znaczenia językowego i teorii semantycznych . Dostrzega rolę języka w poznaniu i komunikacji Kompetencje: Jest świadomy roli języka w poznaniu i komunikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego i uwzględnia znajomość literatury oraz aktywny udział w zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Janina Buczkowska | |
Prowadzący grup: | Janina Buczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z rolą języka w poznaniu i komunikacji. Podejmowane są problemy znakowej natury języka, jego funkcji poznawczych w tym związku języka z rzeczywistością, jego roli w kategoryzacji świata, organizacji poznania i jego utrwalaniu. Ukazany także zostaje język w jego funkcji komunikacyjnej i społecznej. Zagadnienia te ukazane są w nawiązaniu do głównych stanowisk w filozofii języka. Ćwiczenia poświęcone są analizie tekstów z filozofii języka i dyskusji podejmowanej w nich problematyki. |
|
Pełny opis: |
Na wykładzie studenci zapoznają się z rola języka w poznaniu i komunikacji. Omówiona zostanie znakowa natura języka i jego systemowy charakter, które stanowią podstawę dla jego funkcji. Spośród wielu funkcji języka główna uwaga będzie poświęcona funkcji poznawczej i funkcji komunikacyjnej. Język w funkcji poznawczej jest zarówno wynikiem jak i narzędziem poznania. Jest narzędziem kategoryzacji świata i i pozwala na formułowanie poznania w sądach. Problemy jakie w tym kontekście zostaną poruszone, to kwestia znaczenia, odwzorowującej funkcji języka i prawdy a także zagadnienia kognitywnych uwarunkowań języka. Omówienie funkcji komunikacyjnej języka prowadzi do odróżnienia języka i mowy oraz wskazania na wpływ intencji i kontekstu na rozumienie wypowiedzi. Tematyka ta będzie nawiązywała do konkretnych znaczących stanowisk filozoficznych. Ćwiczenia pozwolą zapoznać się z tekstami głównych autorów podejmujących tę tematykę oraz na ich omówienie i dyskusję. |
|
Literatura: |
1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne 2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc. 3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus -fragmenty. 4. Ludwig Wittgestein „Dociekania filozoficzne” - fragmenty. 5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia Logiki. 6. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie. 7. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna) 8. Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.