Filozofia przyrodoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-WHLEM19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia przyrodoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W08 FI1_W11 FI1_U11 FI1_K08 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie z perspektywy filozoficznej rozwoju nowożytnego przyrodoznawstwa i filozoficznej refleksji nad naukami przyrodniczymi w XX i XXI wieku. Będą ukazane istotne dla procesu kształtowania się przyrodoznawstwa momenty w zmianie podejścia do metody nauk przyrodniczych. Zostaną też zaprezentowane główne kierunki w filozofii nauki. |
Pełny opis: |
Na wykładzie zostanie najpierw zaprezentowana historia przejścia od filozofii przyrody do nauk przyrodniczych, zwłaszcza fizyki, chemii i biologii. Następnie zostaną przedstawione główne koncepcje nauk przyrodniczych, w tym kontekście zaś spór między realizmem a antyrealizmem w filozofii nauki, który ciągle się toczy i ciągle są podawane nowe argumenty za każdym z tych stanowisk. Poruszony też zostanie problem relacji między filozofią a naukami szczegółowymi. |
Literatura: |
Literatura: A. Grobler, Prawda i racjonalnosc naukowa, wyd. Inter Esse,Kraków 1993. S. Judycki, „Czy istnieja rozstrzygajace argumenty filozoficzne?”, Diametros, 2 (2004). E. Kałuszynska, „Realizm w filozofii nauki”, Analecta Cracoviensia, XXXIII (2001). H. Poincaré, Nauka i hipoteza, Warszawa 1908. H. Putnam, „Czym jest realizm?”, Colloquia Communia,1–3 (1991). R. Rodzen, Czy sukcesy nauki sa cudem?, wyd. Biblos, Tarnów 2005. W. Sady, Racjonalna rekonstrukcja odkryc naukowych, wyd. UMCS, Lublin 1990. W. Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana, Wrocław 2000. T. Sierotowicz, „Realizm w kontekście nauki”, Filozofia Nauki, 1 (1997). M. Kotowski: Realizm zreformowany: Filozofia Iana Hackinga a spór o status poznawczy wiedzy naukowej. Wrocław: Oficyna Naukowa PFF, 2016. A.F. Chalmers: Czym jest to co zwiemy nauką?. Wydawnictwo Siedmioróg, 1993. M. Sikora: Realizm wobec wyzwań antyrealizmu: multidyscyplinarny przegląd stanowisk. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2011. S. Judycki, „Twardy problem realizmu metafizycznego i współczesny antyrealizm, Roczniki Filozoficzne Tom LVII, numer 1 – 2009. Carnap R., 2000, Wprowadzenie do filozofii nauki, Warszawa. Dummett M., 1998, Logiczna podstawa metafizyki, Warszawa. Feyerabend P.K., 1979, Jak być dobrym empirystą, Warszawa. Giza P., 1990, Realizm Iana Hackinga a konstruktywny empiryzm B.C. van Fraassena, Lublin. Goodman N., 1997, Jak tworzymy świat, Warszawa. Kuhn T. 1968, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa. Nagel E., 1970, Struktura nauki, Warszawa. Popper K.R., 1992, Wiedza obiektywna, Warszawa. Putnam H., 1998, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa. Quine W.V.O, 1986, Granice wiedzy i inne eseje filozoficzne, Warszawa. Szubka T., 2001, Antyrealizm semantyczny, Lublin. Woleński J., 2003, Epistemologia. Tom III – Prawda i realizm, Kraków. Zeidler P., 1993, Spór o status poznawczy teorii, Poznań. Cartwright N., 1981, How the Laws of Physics Lie, Oxford. Devitt M., 1984, Realism and Truth, London. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FI1_W08: zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej filozofii przyrody i przyrodoznawstwa FI1_W11: zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych dotyczących nauk przyrodniczych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie FI1_U11: przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności FI1_K08: ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: - udział w wykładzie: 30 godz. - konsultacje i lektura tekstów: 35 godz. - przygotowanie do egzaminu: 25 godz. Suma godzin: 90 [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: podstawą zaliczenia będą dwie prace zaliczeniowe na temat materiału przedstawionego na wykładzie wzbogaconego lekturą. Terminy oddania prac: pierwsza w połowie semestru, druga na koniec semestru. Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.