ML: History and Philosophy of Evolutionism
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-WMAN-WA22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | ML: History and Philosophy of Evolutionism |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W03; FI1_W08; FI1_U07; FI1_U10; FI1_U11; FI1_K06; |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Celem wykładu będzie zapoznanie studentów z wybranymi postaciami i zagadnieniami historii biologii ewolucyjnej oraz przedstawienie ich w odpowiednim kontekście filozoficznym. Zajęcia będą połączeniem wykładu i krytycznej analizy tekstów źródłowych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu słuchacze będą mieli okazje zapoznać się z wybranymi myślicielami, którzy wpłynęli na rozwój biologii ewolucyjnej. W trakcie zajęć skupimy się na omawianiu postaci do tej pory marginalizowanych w historiografii, aby ukazać zupełnie inną perspektywę procesu formowania się współczesnej biologii. Słuchacze będą mieli okazję przeczytać prace myślicieli, którzy zostali zapomniani, albo umyślnie pominięci, przez współczesny „mainstream” naukowy i dopiero od niedawna na nowo wzbudzili zainteresowanie filozofów i historyków nauki. Zajęcia będą połączeniem wykładu oraz krytycznej analizy tekstów. Na wybrane zajęcia zostanie zadany tekst do wspólnego omówienia i przeanalizowania. Zadawane teksty będą miały zarówno charakter tekstów źródłowych z XIX i początku XX wieku, jak również współczesnych tekstów filozoficznych i historycznych prezentujących nowe spojrzenie na problematykę rozwoju myśli ewolucyjnej. Pozostałe zajęcia będą miały charakter wykładu informacyjnego, w trakcie którego student będzie miał okazję poznać na ogół ignorowaną historię rozwoju biologii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bowler P. J., The eclipse of Darwinism. Anti-Darwinian evolution theories in the decades around 1900, The John Hopkins University Press, Baltimore – London 1992. Mayr E., The growth of biological thought. Diversity, Evolution, and Inheritance, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge – London 1982. Literatura uzupełniająca Wagner, M. J. Interpretacje rozwoju biologii ewolucyjnej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa, Liberi Libr 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godzin]: - udział w wykładzie: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 60 godz - przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 60 godz. - konsultacje - 0-30 godz Suma godzin (średnio): 180 [180/30 (25) = 6] Liczba punktów ECTS: 6 Wiedza: 1. student zna i rozumie historyczny kontekst poglądów filozoficznych i biologiccznych prezentowanych na wykładzie 2. student zna idee i argumenty używane w dyskusjach z zakresu filozofii biologii; 3. student rozumie i rozpoznaje problemy związane z historyczną i współczesną problematyką ewolucjonistyczną. Umiejętności: 1. student czyta i interpretuje teksty historyczne i bieżące dotyczące problematyki związanej z biologią ewolucyjną; 2. student dostrzega i rozpoznaje problemy filozoficzne związane z koncepcją ewolucji w biologii. Kompetencje: 1. student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie filozofii i historii biologii; 2. student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w zakresie problematyki filozoficznej prezentowanej na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Głównymi metodami będą wykład problemowy i wykład konwersatoryjny. Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa. Wiedza: - 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii ewolucji omawianych na kursie - 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie związane z filozofią biologii, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień w ich kontekście historycznym - 4 (db.): Student identyfikuje filozoficzne problemy ewolucjonizmu i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii biologii - 5 (bdb.): Student jest dobrze zorientowany w problematyce ewolucjonizmu i potrafi go łączyć ze współczesnymi dyskusjami filozoficznymi Umiejętności - 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii biologii - 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią biologii, ale nie potrafi ich powiązać z okresem historycznym, w którym powstały, ani z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami - 4 (db.): Student potrafi poprawnie wskazać i wyjaśnić historyczne związki między problemami filozofii biologii a rozwojem ewolucjonizmu - 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko Kompetencje: Student ma świadomość historycznych korzeni współczesnych problemów filozoficznych związanych z teorią ewolucji. Student ma wiedzę o rozwoju ewolucjonizmu i jego filozoficznych konotacjach. Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wagner | |
Prowadzący grup: | Michał Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godzin]: - udział w wykładzie: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 60 godz - przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 60 godz. - konsultacje - 0-30 godz Suma godzin (średnio): 180 [180/30 (25) = 6] Liczba punktów ECTS: 6 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.