WMSFang: Life Unveiled: Exploring the Philosophical Foundations of Biology
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-WMAN-WA24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSFang: Life Unveiled: Exploring the Philosophical Foundations of Biology |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
ERASMUS - lectures and classes Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Wykład monograficzny w j. angielskim z zakresu subdyscyplin filozofii - I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W03; FI1_W08; FI1_U07; FI1_U10; FI1_U11; FI1_K06 |
Skrócony opis: |
Wykład ten poświęcony będzie studiom interdyscyplinarnym z zakresi filozofii i biologii poprzez historyczne i współczesne studia przypadkow. W trakcie wykłądu studenci będą krytycznie analizować prace (zarówno historyczne jak i współczesne) czołowych filozofów i biologów badając w jaki sposób ich idee kształtowały wyobraźnie przyrodników. W trakcie kursu zostanie poruszony szeroki zakres tematów od harmonii w naturze i teologii naturalnej po współczesne debaty dotyczące klasyfikacji gatunków i metodologii biologicznej. Dzięki zajęciom studenci będą w stanie zrozumieć w jaki sposób filozofia wpływała na koncepcje biologiczne oraz jak rozwój biologii odzwierciedlał przemiany społeczne i ideologiczne. |
Pełny opis: |
Wykład opiera sie na studiach przypadku z zakresu biologii w trakcie które pomogą zapoznać się sutdentom z podstawową problematyką filozofii biologii. Studenci będą krytycznie analizować prace czołowych filozofów i biologów aby zgłębić, w jaki sposób filozofia kształtowała pojęcia biologii oraz w jaki sposób biologia odzwierciedlała i wpływała na szersze struktury społeczne oraz ideologiczne. W trakcie zajęć student zapozna się z całym szeregiem problemów które kształtowały współczesny dyskurs biologicznych takimi jak: problem harmonii w naturze, teologii naturalnej, metodykę klasyfikacji gatunków, oraz powstanie teorii systemów. Poprzez te dyskusje studenci nie tylko zrozumieją historyczne korzenie współczesnych problemów filozoficznych związanych z filozofią biologii, ale także będą w stanie powiązać te zagadnienia z współczesnymi debatami w naukach przyrodniczych. Po zakończeniu kursu studenci będą: 1. Biegle zaznajomieni z kluczowymi zagadnieniami filozofii biologii i będą w stanie połączyć je z współczesnymi dyskusjami filozoficznymi. 2. Będą posiadać gruntowną wiedzę na temat historycznego rozwoju nauk przyrodniczych i filozoficznych konotacji, które ukształtowały ich ewolucję. 3. Będą potrafić osadzić współczesne problemy filozofii biologii w szerszym historycznym i intelektualnym kontekście. Głównymi metodami będą wykład problemowy, wykład konwersatoryjny i analiza tekstów źródłowych. Dzięki tym metodom studenci rozwiną umiejętności krytycznego myślenia, argumentacji i refleksyjnego podejścia do złożonych zagadnień interdyscyplinarnych na styku biologii i filozofii. |
Literatura: |
Bibliografia: 1. J. Gayon, Darwinism’s Struggle for Survival. Heredity and the Hypothesis of Natural Selection. Cambridge University Press, Cambirdge 1998. 2. M. J. Wagner, Interpretacje rozwoju biologii ewolucyjnej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa, Liberi Libr 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godzin]: - udział w wykładzie: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 60 godz - przygotowanie do wykładów, czytanie tekstów: 60 godz. - konsultacje - 0-30 godz Suma godzin (średnio): 180 [180/30 (25) = 6] Liczba punktów ECTS: 6 Wiedza: FI1_W03 Absolwent zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną w języku angielskim lub wybranym języku obcym FI1_W08 Absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii oraz podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych Umiejętności FI1_U07 Absolwent potrafi samodzielnie tłumaczyć z języka angielskiego lub wybranego języka obcego na język polski średnio trudne wypowiedzi zawierające terminologię filozoficzną FI1_U10 Absolwent potrafi rekonstruować i konstruować różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych FI1_U11 Absolwent potrafi wykorzystywać posiadane umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: potrafi porozumiewać się w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z obcokrajowcami na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną tematyką; potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd na dany temat (w tym także na tematy związane ze studiowanym kierunkiem) oraz podając argumenty za i przeciw; potrafi bronić swoich tez Kompetencje Absolwent jest gotowy do ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz samodzielnego wykorzystywania w tym celu dostępnych mu źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Wyklad zakończy się egzaminem ustnym - od jego wyniku będzie uzależniona ocena końcowa. Wiedza: - 2 (ndst ..): Student nie zna podstawowych terminów, pojęć i teorii omawianych na kursie - 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia i teorie omawianych na kursie, ale nie potrafi szczegółowo omówić tych zagadnień w ich kontekście historycznym - 4 (db.): Student identyfikuje filozoficzne problemy XIX-wiecznego przyrodoznastwa i omawia poprawnie wybrane zagadnienia z zakresu filozofii i historii biologii - 5 (bdb.): Student jest dobrze zorientowany w problematyce filozofii biologii i potrafi je osadzać w kontekście filozoficznym Umiejętności - 2 (ndst ..): Student nie potrafi zinterpretować i porównać głównych problemów z zakresu filozofii i historii nauki - 3 (dst.): Student potrafi odnieść się do niektórych zagadnień związanych z filozofią i nauką , ale nie potrafi ich powiązać z okresem historycznym, w którym powstały, ani z myślicielami zajmującymi się tymi zagadnieniami - 4 (db.): Student potrafi poprawnie wskazać i wyjaśnić związki między problemami filozofii przyrody a współczesną biologią - 5 (bdb.): Student potrafi krytycznie omówić zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, a także ustosunkować się do nich i poprawnie uzasadnić swoje stanowisko Kompetencje: Student ma świadomość historycznych korzeni współczesnych problemów filozoficznych. Student ma wiedzę o rozwoju biologii i jego filozoficznych konotacjach. Szczegóły zostaną podane w trakcie kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wagner | |
Prowadzący grup: | Michał Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.