Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WMSF: W piekle z Dantem, w niebie z Beatrycze czyli rzecz o Boskiej Komedii.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-123-WMSFK-G21
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WMSF: W piekle z Dantem, w niebie z Beatrycze czyli rzecz o Boskiej Komedii.
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U10;

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom charakterystyki epoki XII i XIII wieku w Europie Zachodniej i ukazanie na tym tle filozoficznych, teologicznych a w konsekwencji również kosmologicznych koncepcji włoskiego poety i myśliciela Dantego Alighieri obrazu świata obecnego w Boskiej Komedii. Wykład dotyczy interpretacyjnych tropów w analizie Boskiej Komedii i ukazania podstawowych idei zawartych w poemacie. Zajęcia ukażą średniowieczny sposób rozumienia i widzenia świata w szerokiej perspektywie teologiczno-filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem przyjętej przez Dantego koncepcji metafizycznej (teorii bytu) i teologicznej (teorii Boga i religii).

Pełny opis:

Celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom charakterystyki epoki XII i XIII wieku w Europie Zachodniej i ukazanie na tym tle filozoficznych, teologicznych a w konsekwencji również kosmologicznych koncepcji włoskiego poety i myśliciela Dantego Alighieri obrazu świata obecnego w Boskiej Komedii. Wykład dotyczy interpretacyjnych tropów w analizie Boskiej Komedii i ukazania podstawowych idei zawartych w poemacie. Zajęcia ukażą średniowieczny sposób rozumienia i widzenia świata w szerokiej perspektywie teologiczno-filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem przyjętej przez Dantego koncepcji metafizycznej (teorii bytu) i teologicznej (teorii Boga i religii).

Literatura:

Dante Alighieri, Boska Komedia, tłum. A. Kuciak, Poznań 2006;

M. Barbi, Dante, tłum. J. Gałuszka, Warszawa 1965;

C. Vasoli, Myśl Dantego. Cztery studia, tłum. P. Salwa, Warszawa 1998

Richard W. B. Lewis, Dante, Wrocław 2004, Wydawnictwo Dolnośląskie

J. Grzybowski, Theatrum mundi. Teologia i kosmologia Dantego Alighieri, Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Zajęcia mają uzmysłowić złożoność średniowiecznego sposobu widzenia świata ukazanego w Boskiej Komedii. Dzisiejszemu czytelnikowi trudno zrozumieć teksty Dantego Alighieri, żył on bowiem w kulturze, w której chrześcijańskie prawdy wyznaczały rytm dnia, tygodnia, lat i etapów życia, wskazując na sens i cel ludzkiego istnienia. Tkwił w świecie, w którym chrześcijańskie były nie tylko teologiczne spory, ale również filozoficzne dysputy, ekonomiczne polemiki i polityczne konflikty. Trudno czytać dantejskie strofy, bo Dante zakłada niejako, iż czytelnik doskonale orientuje się w tekstach Biblii, arystotelesowskich i tomistycznych koncepcjach, średniowiecznych legendach czy florenckich i toskańskich czternastowiecznych „aktualnościach. Zajęcia mają na celu pomoc słuchaczom w zrozumieniu i uchwyceniu najważniejszych wątków Boskiej Komedii - kosmologii, filozofii, teologii i teorii zbawienia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Grzybowski
Prowadzący grup: Jacek Grzybowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM

Literatura:

Dante Alighieri, Boska Komedia, tłum. A. Kuciak, Poznań 2006;

M. Barbi, Dante, tłum. J. Gałuszka, Warszawa 1965;

C. Vasoli, Myśl Dantego. Cztery studia, tłum. P. Salwa, Warszawa 1998

Richard W. B. Lewis, Dante, Wrocław 2004, Wydawnictwo Dolnośląskie

J. Grzybowski, Theatrum mundi. Teologia i kosmologia Dantego Alighieri, Warszawa 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)