Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WMSF: Metalogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-123-WMSWI24
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WMSF: Metalogika
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Wykłady monograficzne z sub. filozofii - I st. - do wyboru na II lub III roku (nowy program)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U10;


Wymagania wstępne:

Ukończony kurs logiki na poziomie tym, który przewiduje program przedmiotu Logika 1, kod USOS: WF_FI_N11_L1.

Skrócony opis:

Wykład koncentruje się na podstawowych pojęciach i twierdzeniach z zakresu współczesnej teorii systemów dedukcyjnych i ich teoriomodelowych semantyk. Teorie dedukcyjne i ich modelowe interpretacje stanowią istotną część współczesnej nauki. Przedstawiany materiał jest więc użyteczny dla osób zainteresowanych filozofią nauki, metanauką i logiką. Duża część problematyki jest prezentowana w języku sformalizowanym, definiowane pojęcia, twierdzenia i ich dowody odnosimy głównie do klasycznej logiki zdaniowej.

Pełny opis:

Wykład koncentruje się na podstawowych pojęciach i twierdzeniach z zakresu współczesnej teorii systemów dedukcyjnych i ich teoriomodelowych semantyk. Teorie dedukcyjne i ich modelowe interpretacje stanowią istotną część współczesnej nauki. Przedstawiany materiał jest więc użyteczny dla osób zainteresowanych filozofią nauki, metanauką i logiką. Duża część problematyki jest prezentowana w języku sformalizowanym. Definiowane pojęcia, twierdzenia i ich dowody będziemy odnosić głównie do klasycznej logiki zdaniowej. W ramach teorii dowodu omówimy pojęcie systemu dedukcyjnego i rodzaje systemów dedukcyjnych, zaprezentujemy dowód twierdzenia o dedukcji, wprowadzimy różne pojęcia niesprzeczności, dowiedziemy lematu Lindenbauma dla klasycznej logiki zdaniowej. W ramach teorii modeli zdefiniujemy pojęcie modelu, tautologiczności, wynikania semantycznego. Pokażemy dowody silnego i słabego twierdzenia o odpowiedniości dla klasycznej logiki zdaniowej oraz dowody silnego i słabego twierdzenia o pełności dla tej logiki (metodą Henkina). Ponadto, zaprezentujemy pojęcia dedukcyjnej pełności, Post-zupełności, syntaktycznej i semantycznej zwartości.

Literatura:

Wskazane fragmenty z następujących pozycji:

- Geoffrey Hunter, `` Metalogic. AN Introduction to the Metatheory of Standard First Order Logic'', Univ. of California Press, 1971;

- Herbert Enderton, ``A Mathematical Introduction to Logic'', Ed. II, Harcourt/Academic Press 2001;

- Roderic A. Girle, ``Metalogic for Students'', Cambridge Scholar Publ, 2024.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna i rozuzmie pojęcia z zakresu teorii dowodu i semantyki teoriomodelowej prezentowane na zajęciach; potrafi je wykorzystać do samodzielnego opisu własności wybranych systemów dedukcyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Przyjmuje się dwa kryteria oceniania:

1. obecność nazajęciach (maksymalna liczba dozowlonych nieobecności: 3)

2. pozytywna ocena z egzaminu pisemnego w trakcie sescji egzaminacyjnej (standardowa skala ocen).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kordula Świętorzecka
Prowadzący grup: Kordula Świętorzecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Opis taki sam, jak w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Pełny opis:

Opis taki sam, jak w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura:

Spis ten sam, jak w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Wymagania wstępne:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)