Filozoficzne koncepcje człowieka 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-FKC2 | Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne koncepcje człowieka 2 | ||
Jednostka: | Instytut Filozofii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W02; FI2_W04; FI2_W09; FI2_W10; FI2_U03; FI2_U07; FI2_U16; FI2_U17; FI2_U18; FI2_K01; FI2_K06; FI2_K07; |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny; raczej koncentrują się na ukazaniu obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd.. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
||
Literatura: |
1. W. Osiatyński, Prawa człowieka i inne wartości, w: tenże, Prawa człowieka i ich granice, Znak, Kraków 2011, s. 290-330. 2. Z. Freud, Kultura źródłem cierpień, w: tenże, Pisma społeczne, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998, s. 163-228. 3. H.G. Gadamer, Człowiek i język (ze zbioru Rozum, słowo, dzieje) 4. a). N. Postman, Technopol (fragmenty) b). M. Heidegger, Pytanie o technikę 5. a). E. Levinas, Transcendencja i pojomowalność b) Possenti, Religia i życie publiczne 6. a. C. Levi-Strauss, Rodzina b. Ch. Delsol, Relacja i dystans (z książki Czym jest człowiek) 7. M. Foucault, Wstęp do Historii szaleństwa 8. J. Maritain, Człowiek i państwo 9. a) Augustyn, Wyznania b) R. Ingarden, Człowiek i czas (z Książeczki o człowieku) 10. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa 11. a) Arystoteles, Polityka b) H. Arendt, Vita activa i epoka nowożytna, w: taż, Kondycja ludzka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000, s. 269-329. 12. J. Tischner, Myślenie według wartości 13. M. Heller, Filozofia nauki 14. J. Hospers, Sens życia, w: tenże, Wprowadzenie do analizy filozoficznej 15. a) F. Fukuyama, Koniec człowieka (fragmenty) b) Ch. Taylor, Humanizm i nowoczesna tożsamość |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania 2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka 3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych 4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie 5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka UMIEJĘTNOŚCI: 1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach 2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka 3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia KOMPETENCJE: 1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania 2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym Udział w wykładzie - 30 godz. Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz. Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 35 godz. suma godzin: 150 [150 : 30 (25) = 5] liczba ECTS: 5 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena za obecność na zajęciach poświadczoną wpisem na listę obecności 15-13 obecności - 5 12-10 obecności - 4 9-7 obecności - 3 6-0 obecności - 2 2. ocena z egzaminu ustnego; aby przystąpić do egzaminu należy uzyskać zaliczenie ćwiczeń do wykładu Ocena końcowa jest sumą ważoną z oceny z p. 1 (1/3) i oceny z p. 2 (2/3)" Egzamin pisemny w formie testu wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Płotka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Płotka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1.Człowiek i prawo: prawa człowieka (społeczne, polityczne, obywatelskie) 2. Człowiek i kultura, wielokulturowość; Czym jest kultura? 3. Człowiek i język; język ludzki a komunikowanie się zwierząt. Komunikacja, przedstawianie, wyrażanie. 4. Człowiek i technika. Człowiek jako homo technicus. Racjonalność kontra technika, wytwory techniki a życie człowieka. Technika w życiu człowieka. 5. Człowiek i religia. Koncepcja homo religiosus a potrzeba transcendencji; religia a teorie polityczne. 6. Człowiek i rodzina (funkcjonalistyczne ujęcie i strukturalistyczne) 7. Człowiek a szaleństwo; 8. Człowiek a państwo 9. Człowiek a czas 10. Człowiek i historia. (człowiek w historii i historia człowieka; czy człowiek zmienił się od czasów Sokratesa?) 11. Człowiek a polityka. Człowiek-obywatel państwa. 12.Człowieka i wartości (uniwersalne, subiektywne). 13. Człowiek a nauka 14. Czy życie ludzkie ma sens? Pytanie o sens ludzkiej egzystencji. 15.Koniec człowieka | |
Pełny opis: |
1.Człowiek i prawo: prawa człowieka (społeczne, polityczne, obywatelskie) 2. Człowiek i kultura, wielokulturowość; Czym jest kultura? 3. Człowiek i język; język ludzki a komunikowanie się zwierząt. Komunikacja, przedstawianie, wyrażanie. 4. Człowiek i technika. Człowiek jako homo technicus. Racjonalność kontra technika, wytwory techniki a życie człowieka. Technika w życiu człowieka. 5. Człowiek i religia. Koncepcja homo religiosus a potrzeba transcendencji; religia a teorie polityczne. 6. Człowiek i rodzina (funkcjonalistyczne ujęcie i strukturalistyczne) 7. Człowiek a szaleństwo; 8. Człowiek a państwo 9. Człowiek a czas 10. Człowiek i historia. (człowiek w historii i historia człowieka; czy człowiek zmienił się od czasów Sokratesa?) 11. Człowiek a polityka. Człowiek-obywatel państwa. 12.Człowieka i wartości (uniwersalne, subiektywne). 13. Człowiek a nauka 14. Czy życie ludzkie ma sens? Pytanie o sens ludzkiej egzystencji. 15.Koniec człowieka | |
Literatura: |
1. G. Haeffner, Pytanie o właściwy punkt wyjścia, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006. 2. T. Williams, J. O. Bengtsson, Personalism, The Stanford Encyklopedia of Philosophy, ed. E. Zalta 2014. 4. Ch. Taylor, Pojęcie osoby, w: Filozofia podmiotu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001. 5.G . Haeffner, Uspołecznienie , w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.G 6. G. Haeffner, Pierwiastek duchowy, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006. 7. G. Haeffner, Wiedza, w: Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006. 8. R. Piłat, Wstęp oraz Przyczyny aporetyczności samowiedzy, w: Aporie samowiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013. 9. V. Dusek, Natura człowieka: narzędzia czy język?, w: Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011. 10. J. Jagiełło, Niedokończony spór o antropologię filozoficzną (Heidegger-Plessner). Studium historyczno-analityczne, Warszawa 2011. | |
Wymagania wstępne: |
Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka pochodzących z różnych dyscyplin filozofii (etyki, metafizyki, ontologii). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.