Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-FPWA1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne przyczyny współczesnego ateizmu 1 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W01 FI2_W02 FI2_W05 FI2_U08 FI2_U09 FI2_K07 |
Skrócony opis: |
Na wykładach spróbuje się podać filozoficzne źródła „oddalania się człowieka od Boga”, a wyrażające się się w takiej postawie jak agnostycyzm, ateizm i sekularyzm. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje dwa semestry. W semestrze pierwszym zbadamy filozoficzne źródła ateizmu począwszy od okresu Renesansu, aż do pierwszej połowy wieku XIX. Zwrócimy uwagę również na niektóre filozoficzne próby obrony relacji człowieka do Boga. Na początkowych wykładach omówi się różne rodzaje współczesnego ateizm oraz rozumienie agnostycyzmu, sekularyzmu, sekularyzacji oraz humanizmu świeckiego. |
Literatura: |
- Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum., M. Frankiewicz, Kraków 2009. - Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. - Flew A., “Bóg istnieje”, tłum. R. Pucek, Warszawa 2011. - Lewis C. S., “Chrześcijaństwo po prostu”, tłum. P. Szymczak, Poznań 2008. - Maritain J., "Trzej reformatorzy. Luter-Descartes-Rousseau", tłum. K. Michalski, Warszawa 1938. - Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej”, Warszawa 2003. - Miodoński L., „Filozofia religii Arthura Schopenhauera”, w: „Filozofia” XXIX, Wrocław 1996. - Neusch M., „U źródeł współczesnego ateizmu”, tłum. A. Turowiczowa, Paryż 1980. - Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski, warszawa 2008. - Schopnhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia”, t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student(ka) poznaje i rozumie ważne pojęcia związane z ateizmem i religią, a tym samym z ważnym obszarem współczesnej kultury. - Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy do filozofii Renesansu - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, jak np. do religijnego agnostycyzmu, czy panteizmu. Umiejętności: - Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami (np. agnostycyzmem, czy z humanizmem świeckim). - Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne: - Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu, rozumiejąc jego przyczyny i konsekwencje. - Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy. - Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią. - Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii. Punkty ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30 przygotowanie do zaliczenia - 25 konsultacje - 5 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS – 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria ocenienia: - ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na wykładzie - ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce wykładu, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów - ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem. - ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich. - Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszym wykładzie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.