SP: Historia i geografia intelektu 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-SEMPGHI2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | SP: Historia i geografia intelektu 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W07 FI2_W08 FI2_W12 FI2_W16 FI2_U04 FI2_U17 FI2_K05 FI2_K06 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu w drugim semestrze jest zapoznanie uczestników seminarium z problematyką poznania intelektualnego u Tomasza z Akwinu. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi sposobami rozstrzygania problematyki intelektu. Aspektem prezentowania zagadnień jest perspektywa historyczno-filozoficzna. Rozpoczyna się ona od zaprezentowania intelektu u Anaksagorasa a kończy sie rozstrzygnięciami Tomasza z Akwinu. Główny nurt prezentacji problematyki intelektu związany jest w starożytności i średniowieczu z rozstrzygnięciami Arystotelesa. Jednak rozstrzygnięcia tradycji platońskiej również są przedstawiane (Platon, Plotyn, Augustyn, Izaak ze Stella). Problematyka intelektu jest prezentowana zarówno w aspekcie przedmiotu, aktów, sprawności intelektualnych a także w różnych znajdujących się w tekstach nazwach odpowiadających intelektowi. Słuchacze zapoznają się z różnymi sposobami określania poznania intelektualnego (intelekt, umysł, rozum, inteligencja, sumienie). Te elementy stanowią podstawę dla zrozumienia tej problematyki u Tomasza z Akwinu, który korzystał zarówno z tradycji platońskiej (którą w dużej mierze krytykował) a także arystotelesowskiej na której się opierał. Tomaszowe rozumienie intelektu zostanie zaprezentowane przez charakterystykę aktów intelektu, jego przedmiotu, a także konsekwencje z tego wynikające (odniesienia w relacji do ciała a także do działań etycznych). |
Literatura: |
Chudy W., Refleksja a poznanie bytu. Refleksja ‘in actu exercito’ i jej funkcja w poznaniu metafizykalnym, Lublin 1984. Cyciura P., Święty Tomasz z Akwinu a platonizm. Metafizyka i teoria poznania, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2008. Gogacz M., Doprecyzowanie problemu ‘species’, ,,Studia Philosophiae Christianae”, 31 (1995) 2, s. 69-76. Gogacz M., Istnieć i poznawać, PAX, Warszawa 1976. Judycki J., Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego, TN KUL, Lublin 2004. Haldane J. J., Aquinas on sense perception, „The Philosophical Review” 42 (1983) 2, s. 233-239. Kenny A., Aquinas on mind, „Routledge”, London-New York 2004. Mahoney E., Sense, Intellect and Imagination in Albert, Thomas and Siger, w: Kretzmann N., Kenny A., Pinborg J., The Cambridge History of Later Medieval Philosophy, Cambridge 1982, s. 602-622. Krąpiec M. A., Realizm ludzkiego poznania, RW KUL, Lublin, 1995. Lisska A. J., Medieval theories of intentionality: from Aquinas to Brentano and Beyond, w: C. Paterson, M. Pugh (ed.), Analytical Thomism. Traditions in dialogue, Hempshire 2006, s. 147-169. Mazur P. S., O nazwach intelektu, RW KUL, Lublin 2004. Pasnau R., Theories of cognition in the later Middle Ages, „Cambridge University Press”, Cambridge 1997. Spruit L., «Species intelligibilis»: from perception to knowledge. Classical roots and medieval discussions, t. 1, „E. J. Brill”, Leiden-New York-Köln 1994. Stump E., Aquinas on the Foundations of Knowledge, „Canadian Journal of Philosophy”, vol. 17 (1992), s. 125-158. Szyndler L., Zagadnienie ‘verbum cordis’ w ujęciu Tomasza z Akwinu, w: A. Górniak (red), Wokół średniowiecznej filozofii języka, t. 1, Warszawa 2002, s. 21-115. Yrjönsuri M., The soul as an entity: Dante, Aquinas, and Olivi, w: H.Legerlund (ed.), Forming the mind. Esseys on the internal senses and the mind/body problem from Avicenna to the Medical Enlightenment, Dodrecht 2007, s. 59-92. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: student zna podstawy formułowania teorii intelektu przez filozofów starożytnych i średniowiecznych; student posiada wiedzę na temat stosowanej przez filozofów starożytnych i średniowiecznych terminologii dotyczącej intelektu; student ma rozeznanie w dziejach problematyki poznania intelektualnego UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi zidentyfikować problematykę poznania intelektualnego – akty, przedmioty, nazwy władz – w filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi zidentyfikować koncepcję intelektu w czytanych przez siebie tekstach filozoficznych KOMPETENCJE: student potrafi krytycznie odnieść się do stosowanego w czytanym tekście rozumienia intelektu; zyskuje świadomość znaczenia problematyki poznania intelektualnego w całej filozofii Udział w zajęciach – 30 godzin Lektura tekstów i przygotowanie do zajęć – 30 godzin SUMA GODZIN 60 [60 : 30 (25) = 2] LICZBA ECTS = 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
EFEKTY WIEDZY: Metoda dydaktyczna: wykład informacyjny i konwersatoryjny; wspólna ze studentami identyfikacja w tekstach filozoficznych różnych, pojawiających się w dziejach filozofii koncepcji intelektu Metoda weryfikacji: zaliczenie na ocenę na podstawie przeprowadzonej rozmowy EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI: Metoda dydaktyczna: przygotowany materiał zaprezentowany na zajęciach dotyczący dziejów ujmowania poznania intelektualnego Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej prezentacji EFEKTY KOMPETENCJI: Metoda dydaktyczna: dyskusja w trakcie zajęć Metoda weryfikacji: ocena na podstawie przeprowadzonej rozmowy Kryteria oceniania: obecność na zajęciach oraz praca zaliczeniowa przygotowana na koniec zajęć. Kryterium obecności jest rozumiane jako: 1-2 nieobecności - bdb 3-4 nieobecności - db 5-6 nieobecności - dst 7-15 nieobecności - ndst. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.