Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SP: Etyka cnót 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-21-SPEC2
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SP: Etyka cnót 2
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W07

FI2_W08

FI2_W12

FI2_W16

FI2_U04

FI2_U17

FI2_K05

FI2_K06

Skrócony opis:

Cnoty i poznanie praktyczne. Problematyka cnót, kontynuowane w drugim semestrze skupia się na tym czym jest poznanie praktyczne, jaką rolę odgrywa w etyce, w jaki sposób wpływa na moralną jakość ludzkich aktów, na czym polega jego specyfika

Pełny opis:

Opis dotyczy cyklu podjętych tematów i zagadnień w obrębie poznawania i omawiania różnych koncepcji poznania praktycznego:

poznanie praktyczne w ujęciu Arystotelesa, w interpretacji Hume'a, Kanta i Schelera oraz Ricoeur'a. Chodzi zatem o określenie i zdiagnozowanie specyfiki i formy poznania e etyce oraz jakie są granice i źródła tego poznania, czy poznanie ma charakter racjonalny czy emocjonalny czy opiera się na doświadczeniu czy ma formę aprioryczną, czy sprowadza się do intuicji czy do sądów, jakich wymaga kompetencji od podmiotu albo jakie warunki sprzyjają poznaniu praktycznemu?

Literatura:

Arystoteles, Etyka nikomachejska

Hume, Badanie zasad moralności

Kant, Krytyka rozumu praktycznego

Scheler, Istota i formy sympatii

Ricoeur, O sobie samym jako o innym

każda z tych pozycji miała kilka różnych wydań

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Metody dydaktyczne:

a. analiza fragmentów tekstów źródłowych (kolejność historyczna: Arystoteles, Hume, Kant, Schelet Ricoeur) ze względu na definicję i interpretację poznania praktycznego i jego specyfiki

weryfikacja: student potrafi wyjaśnić i opisać różne ujęcia poznania praktycznego

Metoda dydaktyczna: dyskusja nad tekstami i próba odpowiedzi na pytanie; jaką funkcję pełni poznanie praktyczne w etyce

Metoda dydaktyczna: wspólna praca nad tekstami źródłowymi w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie; jaki zachodzi związek i w czym się on wyraża między interpretacją poznania praktycznego a rozumieniem etyki w tekstach konkretnych autorów

weryfikacja: egzamin końcowy

Wiedza: student wie, na czym polega poznanie w etyce i jaką może przyjąć formę co i dlaczego można poznać w etyce i tym samym posiada odpowiednie kryteria oceny ludzkich działań i umiejętności ich uzasadnienia.

Umiejętności: student potrafi zidentyfikować poznanie praktyczne, określić jego specyfikę, wskazać na konkretne stanowiska, zna różne koncepcje rozumu praktycznego, polemizuje, komentuje inne poglądy oraz wie, jak uzasadnić własne stanowisko.

Kompetencje: oceniany jest stopień zrozumienia przez studenta omawianej problematyki; umiejętność czytania i interpretowania lektur w związku z zagadnieniami etycznymi

Punkty ECTS:

udział w seminarium - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 15 godzin

lektura tekstów - 20 godzin

przygotowanie do egzaminu - 20 godzin

konsultacje - 5 godzin

Suma: 90 : 3 = 3 punkty ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: student jest zobowiązany do aktywnego udziału w seminarium, przygotowywania tekstów, ich analizy i interpretacji, prowadzeniu dyskusji i udziału w dyskusjach, przygotowania dwóch prac pisemnych; sprawozdania z dyskusji oraz odczytu na wybrany temat, związany z poznaniem praktycznym.

Szczegółowe zasady oceniania

ocena 2-student nie zna lektur, nie potrafi omówić żadnej z koncepcji rozumu praktycznego, z omawianych i dyskutowanych na zajęciach

ocena 3-student w bardzo ograniczonym zakresie zna materiał i bardzo ogólnie może przedstawić stanowiska w omawianych kwestiach

ocena 4-student poprawnie omawia wybrane koncepcje, zna terminologie, ale nie go nie rozwija, samodzielnie nie podejmuje problematyki

ocena 5-student doskonale zna materiał, samodzielnie poddaje go analizie, odwołuje się do lektur

Metody oceniania: zaliczenie ustne obejmuje problematykę wybranych trzech tematów przez studenta na podstawie lektur podanych w sylabusie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)