WHF: Historia etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-WHFE-P21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WHF: Historia etyki |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Wykłady historyczne z filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku Wykłady historyczne z filozofii (Nauczyciel Etyki) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W05; FI2_W06; FI2_U02; FI2_U10; |
Wymagania wstępne: | brak wymagań |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z koncepcjami, które wywarły największy wpływ na rozwój myśli etycznej. Podczas wykładu omówione zostaną najważniejsze idee etyczne rozwinięte w ramach teorii powszechnie uznanych za klasyczne. Podczas zajęć studenci nabywają umiejętności analizowania koncepcji etycznych ze względu na ich podobieństwa i różnice, a także inspiracje i kontynuacje w odniesieniu do poruszanej problematyki i proponowanych rozwiązań. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1 - student rozróżnia podstawowe kierunki i nurty w etyce, jest w stanie je scharakteryzować ze względu na koncepcje dobrego życia oraz rozpoznanie dobra i zła; W2 - student wyjaśnia powiązania, zależności wielkich systemów etycznych; wskazuje uwarunkowania kulturowe i społeczne poglądów etycznych; wskazuje zależności i związki myśli współczesnej z dziedzictwem myśli etycznej U1 - student potrafi wskazać inspirującą rolę tradycji etycznej dla rozwiązywania współczesnych problemów; mając ogólną wiedzę o historycznych nurtach etyki, z pozycji współczesnych jest w stanie poddać je analizie ze względu na rozumienie dobrego życia U2 - weryfikuje podstawy koncepcji etycznych, klasyfikuje je i porządkuje według rozpoznania dobra i zła K1 - student przyjmuje postawę wnikliwej i krytycznej oceny prezentowanych stanowisk i poglądów K2 - student dyskutuje na temat tego, na ile poglądy etyków ubiegłych wieków, kształtują nasze wyobrażenie o dobrym życiu, nasz język i współczesne dyskursy moralne |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt W1, W2 - na ocenę bardzo dobrą: student rozróżnia wszystkie najważniejsze kierunki i nurty w etyce i szczegółowo je charakteryzuje ze względu na koncepcje dobrego życia - na dobrą: student rozróżnia wszystkie najważniejsze kierunki i nurty w etyce i charakteryzuje je ze względu na koncepcje dobrego życia - na ocenę dostateczną: student rozróżnia wszystkie najważniejsze kierunki i nurty w etyce, ale charakteryzuje je bardzo powierzchownie Efekt U1, U2 - na ocenę bardzo dobrą: student wnikliwie analizuje koncepcje etyczne ze względu na ich rozumienie dobra i zła moralnego, weryfikuje ich podstawy, klasyfikuje i porządkuje je - na ocenę dobrą: student dobrze analizuje koncepcje etyczne ze względu na ich rozumienie dobra i zła moralnego, weryfikuje ich podstawy, klasyfikuje i porządkuje je - na ocenę dostateczną: student powierzchownie analizuje koncepcje etyczne ze względu na ich rozumienie dobra i zła moralnego, nie potrafi wskazać na ich podstawy Kompetencje: Oceniana jest postawa wobec prezentowanych stanowisk i poglądów, jej wnikliwość i krytycyzm, a także umiejętność udziału w dyskusji na temat tego, na ile poglądy etyków ubiegłych wieków, kształtują nasze wyobrażenie o dobrym życiu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Podrez | |
Prowadzący grup: | Ewa Podrez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
wykład z historii etyki ma na celu zrozumienie całościowej, współczesnej sytuacji człowieka, opisywanej i dyskutowanej od strony pytań o to, jak należy dobrze żyć? Czym jest dobre życie w przeciwieństwie do złego? Na czym opiera się związek między naszą dzisiejszą wiedzą o moralności i kulturą a w historią etyki? W tych rozważaniach trzy pytania będą stanowiły przedmiot wnikliwych badań : 1/koncepcje dobrego życia i co o nim stanowi?, 2/ czym jest dobro i zło moralne i jak się je poznaje, 3/ co w danej tradycji etycznej jest dla nas cenne i twórcze? Przyjmując taka perspektywę badawczą należy głównie skupić się na etyce XIX i XX wieku, bo te formacje mają największy wpływ nasz ogląd etyki, jej problemów i języka. Co przekłada się na współcześnie podejmowane, szczegółowe zagadnienia moralne, takie jak; odpowiedzialność w biznesie, etyka sztucznej inteligencji, etyka ekologiczna czy np. sprawiedliwość społeczna. |
|
Literatura: |
V. Bourke, Historia etyki, Wydaw. Krupski i S-ka, 1994 F. Copleston, Historia filozofii, t,1-XI, IW PAX, Warszawa od 1998 T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. ! -2, Wydaw. Znak, Kraków 2009 E. Podrez, W kręgu dobra i zła. Zarys historii etyki od starożytności do czasów współczesnych, Warszawa 1998 Historia filozofii zachodniej, pod red. R.H. Popkin, Krupiński i S-ka, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Rozmarynowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Rozmarynowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie on-line - 30 godz. Lektura tekstów - 30 godz. Przygotowanie do egzaminu - 25 godz. Konsultacje - 5 godz. Suma godzin: 90 : 30 = 3 punkty ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickiem - 35 godz. (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.