Seminarium magisterskie z filozofii bytu 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-SEMMAZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie z filozofii bytu 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | JAKO PIERWSZE SEMINARIUM: FI2_W13 FI2_W15 FI2_U01 FI2_U11 FI2_U14 FI2_U15 FI2_K02 JAKO DRUGIE SEMINARIUM: FI2_W11 FI2_W13 FI2_W16 FI2_U02 FI2_U11 FI2_U16 FI2_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia na seminarium prowadzą do pogłębiania zagadnień metafizycznych oraz służą pomocą w pisaniu prac magisterskich i seminaryjnych. Prace te dotyczą metafizyki ogólnej jak i metafizyk szczegółowych. Studenci mogą wybrać tematy np. z filozofii człowieka, (zagadnienie ludzkiej duszy, godności człowieka, natury i granic wolności) z filozofii Boga i religii, z dylematów współczesnej kultury (np. ontologiczne podstawy teorii gender, zagadnienie antysemityzmu) czy z metodologii metafizyki. Tematy, którymi zajmujemy się na seminarium podejmujemy z perspektywy metafizycznej, tzn. szukamy koniecznych czynników i wskazujemy na ostateczne przyczyny badanych problemów. |
Pełny opis: |
Seminarium z metafizyki posiada dwa cele: - pierwszym celem jest wspólne pogłębianie metafizycznych zagadnień. - drugim celem seminarium jest pomoc w pisaniu prac magisterskich i seminaryjnych. Tematy prac mogą wybrać sami studenci lub proponowane są przez profesora. Są to tematy zarówno z metafizyki ogólnej jak i metafizyk szczegółowych. Podejmujemy zagadnienia m.in. z filozofii człowieka, (zagadnienie ludzkiej duszy, natury i granic wolności, godności człowieka) z filozofii Boga i religii, z dylematów współczesnej kultury (np. z ontologicznych podstawy teorii gender, z różnych aspektów antysemityzmu) czy z metodologii metafizyki. Tematy te podejmujemy z perspektywy metafizycznej, tzn. szukamy koniecznych czynników i ostatecznych przyczyny badanych zjawisk i problemów. Seminarium staramy się prowadzić w ten sposób, aby uczestniczy mogli pogłębić nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również nabyć pewnych umiejętności praktycznych. |
Literatura: |
- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011. - Ajdukiewicz K., „Język i poznanie”, t. I, Warszawa 1985. - Adler M. J., „How to Think about The Great Ideas, Chicago 20036. - Benedykt XVI, „O rewolucji seksualnej, homo-lobby i odejściu od Tradycji. List o przyczynach kryzysu Kościoła”, http://www.pch24.pl/benedykt-xvi-o- przyczynach-kryzysu-kosciola. - Bocheński J. M., „Współczesne metody myślenia”, Poznań 1992. - Bronk A., „Zrozumieć świat współczesny”, Lublin 1998. - Buckley M. J., “Ateizm w sporze z religią”, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2009. - Comte-Sponville A., “Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga”, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. - Habermas J., „Wierzyć i wiedzieć”, przemówienia z 14 października 2001 r. w kościele św. Pawła we Frankfurcie z okazji otrzymania Nagrody Pokojowej Niemieckich Księgarzy; http://www.tezeusz.pl. - Kamiński S., „Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, Lublin 1989. - Krąpiec M. A., Kamiński S., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994. - Kołakowski L., “Chrześcijaństwo”, Kraków 2019. - Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków 2011. - Machinek M., „Spór o status ludzkiego embrionu”, Olsztyn 2007. - MacIntyre A., „Bóg - Filozofia – Uniwersytety. Wybrane zagadnienia z historii katolickiej tradycji filozoficznej”, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2013. - Marquard O., „Rozstanie z filozofią pierwszych zasad”, tłum., K. Krzemieniowa, Warszawa 1994. - Maryniarczyk A., Gudaniec A., (red.), „Rozum otwarty na wiarę”, Lublin 2000. - Mazanka P., „Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej”, Warszawa 2003. - Michalski K. (red.), “Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo”, Kraków 2006. - Śnieżyński K., Duchliński P. (red.), "Metafizyka i dekonstrukcja. W poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań dekonstrukcjonizmu", Kraków 2016. - Reale G., „Lekarstwo na błędy w kulturze czyli jakiej filozofii dzisiaj potrzebujemy?”, Ethos 56(2001), s. 15 nn. - Taylor Ch., „Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej”, tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, Warszawa 2001. - White N., „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, tłum. M. Chojnacki, Kraków 2008. - Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012. - Zatwardnicki S., „Ateizm urojony”, Warszawa 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student(ka)posiada pogłębioną wiedzę na temat szczegółowej problematyki, jaką zajmował się w trakcie pisania pracy magisterskiej lub seminaryjnej, zna zasady pisania prac magisterskich i seminaryjnych. Umiejętności: potrafi opracowywać konkretne zagadnienia, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, posiadł znajomość pisania artykułów naukowych, a także krytycznie oceniać prezentowane prace badawcze, umie korzystać z literatury naukowej. Kompetencje: Potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych. Zdobył umiejętność prezentowania poglądów filozoficznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie pracy magisterskiej lub seminaryjnej (ok. 12 stron). Przedstawienie jej na seminarium. Studenci, którzy wybrali "Seminarium z filozofii bytu" jako drugie seminarium zobowiązani są do napisania i zaprezentowania krótkiej pracy seminaryjnej. Na ocenę 2: nie złożył pracy dyplomowej, nie zna podstawowych pojęć, nie brał udziału w dyskusji. na ocenę 3: przygotował pracę, ale zrobił to powierzchownie. na ocenę 4: brał udział w dyskusji, przygotował pracę przedstawił ją sposób zrozumiały dla uczestników, starał się krytycznie oceniać referowane poglądy. na ocenę 5: czynnie uczestniczył w zajęciach, zna zasady pisania prac naukowych, przedstawił omawiany temat w sposób interesujący i oryginalny. Szczegółowe kryteria zostaną podane na pierwszym seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.