WHF: Antropologia filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WHFHF-ZE22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WHF: Antropologia filozoficzna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Wykłady historyczne z filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku Wykłady historyczne z filozofii (Nauczyciel Etyki) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W05; FI2_W06; FI2_U02; FI2_U10; |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii filozofii |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy klasycznie pojmowanej koncepcji człowieka. Celem wykładu jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny; raczej koncentrują się na ukazaniu klasycznej koncepcji człowieka, ale zarazem obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd.. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
Literatura: |
„Antropologia”, red. S. Janeczek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010. A. Andrzejuk, „Człowiek i decyzja”, Navo, Warszawa 2007. G. Böhme, „Antropologia filozoficzna”, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 1998. R. Darowski, „Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002. Ch. Delsol, „Esej o człowieku późnej nowoczesności”, Znak, Kraków 2003. Ch. Delsol, „Czym jest człowiek. Kurs antropologii dla niewtajemniczonych”, Znak, Kraków 2011. M. Gogacz, „Człowiek i jego relacje (Materiały do filozofii człowieka)”, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1985. M. Gogacz, „Wokół problemu osoby”, PAX, Warszawa1974. G. Hołub, P. Duchliński, „Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018. P.S. Mazur, „Zarys podstaw filozofii człowieka. Antropologiczne zastosowanie metody separacji”, Kraków 2016. P.S. Mazur, „Metafizyka istnienia człowieka”, Wydawnictwo Ignatianum, Kraków 2018. R. Scruton, „O naturze ludzkiej”, Zysk i S-ka, Poznań 2020. T. Stępień, „Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu”, Warszawskie Towarzystwo Teologiczne, Warszawa 2013. B. Suchodolski B., „Kim jest człowiek?”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976. F. Fukuyama, „Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej”, Znak, Kraków 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania 2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka 3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych 4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie 5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka UMIEJĘTNOŚCI: 1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach 2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka 3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia KOMPETENCJE: 1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania 2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin pisemny w formie testu wyboru z treści prezentowanych na wykładach. Przyjmuje się następującą skalę ocen: 5,0 - 100% - 91% poprawnych odpowiedzi 4,5 - 90% - 81% poprawnych odpowiedzi 4,0 - 80% - 71% poprawnych odpowiedzi 3,5 - 70% - 61% poprawnych odpowiedzi 3,0 - 60% - 51% poprawnych odpowiedzi 2,0 - 50% - 0% poprawnych odpowiedzi Wykład jest obowiązkowy. Oceniana będzie również obecność na zajęciach według następujących kryteriów: 1-2 nieobecności - bdb 3-4 nieobecności - db 5-6 nieobecności - dst 7-15 nieobecności - ndst. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Zembrzuski | |
Prowadzący grup: | Michał Zembrzuski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy klasycznie pojmowanej koncepcji człowieka. Celem wykładu jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny; raczej koncentrują się na ukazaniu klasycznej koncepcji człowieka, ale zarazem obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd.. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
|
Literatura: |
„Antropologia”, red. S. Janeczek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010. A. Andrzejuk, „Człowiek i decyzja”, Navo, Warszawa 2007. G. Böhme, „Antropologia filozoficzna”, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 1998. R. Darowski, „Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002. Ch. Delsol, „Esej o człowieku późnej nowoczesności”, Znak, Kraków 2003. Ch. Delsol, „Czym jest człowiek. Kurs antropologii dla niewtajemniczonych”, Znak, Kraków 2011. M. Gogacz, „Człowiek i jego relacje (Materiały do filozofii człowieka)”, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1985. M. Gogacz, „Wokół problemu osoby”, PAX, Warszawa1974. G. Hołub, P. Duchliński, „Ulepszanie człowieka. Perspektywa filozoficzna”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018. P.S. Mazur, „Zarys podstaw filozofii człowieka. Antropologiczne zastosowanie metody separacji”, Kraków 2016. P.S. Mazur, „Metafizyka istnienia człowieka”, Wydawnictwo Ignatianum, Kraków 2018. R. Scruton, „O naturze ludzkiej”, Zysk i S-ka, Poznań 2020. T. Stępień, „Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akwinu”, Warszawskie Towarzystwo Teologiczne, Warszawa 2013. B. Suchodolski B., „Kim jest człowiek?”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976. F. Fukuyama, „Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej”, Znak, Kraków 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.