Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ML: Philosophy and Ethics of Sport

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-212-WMAN-ME23
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: ML: Philosophy and Ethics of Sport
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: ERASMUS - lectures and classes
Wykłady monograficzne w j. angielskim z zakresu subdyscyplin filozofii - II stopień
Punkty ECTS i inne: 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W03; FI2_W04;

FI2_U07; FI2_U11;

FI2_K06

Skrócony opis:

Sport jest zjawiskiem tak starym, jak dokumentowane dzieje ludzkości. W różnych okresach pełnił on funkcje religijne, wychowawcze czy ludyczne; dostrzega się jego wagę w promocji zdrowia, wartości estetyczne i ekonomiczne, a także związki z polityką. Sport współczesny, jako podstawowa forma kultury fizycznej, stał się przedmiotem zainteresowania medycyny, psychologii, socjologii, ekonomii, a także filozofii.

Celem wykładu jest przedstawienie filozoficznych: ontologicznych, antropologicznych, aksjologicznych i etycznych podstaw sportu, a także analizę etycznych zagrożeń związanych ze współczesnym stanem tej dziedziny ludzkiej aktywności.

Pełny opis:

Fenomen sportu można rozpatrywać z wielu punktów widzenia: w kontekście historii kultur, zdrowia organizmu i jego funkcjonowania w krańcowych warunkach, wychowawczej funkcji reżimu treningowego czy gospodarczego znaczenia wielkich imprez. Filozofia sportu jest najpierw próbą dotarcia do istoty tej aktywności człowieka przez analizę jej funkcji i celów w odniesieniu do metafizycznej koncepcji ciała i ducha. Szerzej rozwijana jest aksjologia sportu; wskazuje się, że jest on dobrem samym w sobie, ale także sprzyja realizacji wielu innych dóbr, takich jak zdrowie i kondycja fizyczna, poznanie siebie samego, kształcenie charakteru, integracja mniejszych i większych społeczności, walka z wykluczeniem, piękno.

W filozofii sportu ważne miejsce zajmuje etyka. W świetle personalizmu nie różne rodzaje aktywności sportowej będą – ze względu na swoją naturę i skutki – różnie oceniane, także jako niedopuszczalne. Należy także zwrócić na szereg moralnych zagrożeń związanych przede wszystkim z profesjonalnym uprawianiem sportu. Zaprzeczenie zasadzie fair play (przede wszystkim przez stosowanie dopingu), skoncentrowanie na sprawach finansowych i dążenie do próżnej sławy, korupcja, podejmowanie nadmiernego ryzyka czy gladiatorstwo to czynniki, które każą z ostrożnością podchodzić do pewnych form sportu lub nawet je wykluczyć.

Literatura:

Aksjologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2001

Antropologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2002

S. Kowalczyk, Elementy filozofii i teologii sportu, Lublin 2002

W. K. Ostlerhoff, Historia sportu, Warszawa 1976

M. Mylik, Filozoficzne podstawy sportu, Warszawa 1997

Personalistyczna wizja sportu, red. M. Barlak, Warszawa 1994

B. Prabucki, Pierwiastek ludyczny we współczesnym sporcie. Analiza na przykładzie sportów tradycyjnych, „Zabawy i zabawki. Studia Antropologiczne”, 12(2014), s. 136-153.

M. Stryczek, Aksjologia sportu, Lublin 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student rozumie naturę sportu i jego funkcje w indywidualnym i społecznym życiu człowieka – obecnie, jak i w historii (przede wszystkim kultury europejskiej) – oraz odnosi je do filozoficznego obrazu człowieka, jego cielesności i duchowości.

Student widzi zależność filozofii sportu od innych dziedzin filozofii, zwłaszcza antropologii, aksjologii, etyki i estetyki.

Student rozumie wartości realizowane przez uprawianie sportu, zarówno amatorskiego, jak i profesjonalnego i aksjologiczne zróżnicowanie obu dziedzin.

Student potrafi wskazać obecne i ewentualnie pojawiające się w przyszłości moralne zagrożenia związane z uprawianiem sportu i działalnością organizacyjną oraz ocenić te zjawiska w świetle założeń etycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych terminów i pojęć oraz nie identyfikuje problemów związanych z filozofią i etyką sportu

- na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe terminy i zagadnienia związane z teoretycznym sportu, ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych kwestii

- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia problemy związane z filozofią i etyką sportu i charakteryzuje je w poprawny sposób

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się problematyce dotyczącej filozofii i etyki sportu i posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie

Umiejętności

- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi charakteryzować współczesnych problemów filozoficznych i etycznych sportu

na ocenę 3 (dst.): student potrafi scharakteryzować zagadnienia filozoficzne związane ze sportem, jednak nie dostrzega ich złożoności, interdyscyplinarności i związków z życiem społecznym, polityką i kulturą

- na ocenę 4 (db.): student analizuje i ocenia wybrane problemy związane ze sportem, potrafi dostrzec kompleksowy charakter poszczególnych zagadnień.

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do historycznego i współczesnego dyskursu filozoficznego i etycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach dotyczących zjawiska sportu oraz je poprawnie uzasadnić

Kompetencje:

Jest świadomy złożoności szczegółowej problematyki filozofii i etyki sportu. Wykazuje krytycyzm w stosunku do różnych obecnych w dyskursie stanowisk.

Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Sport jest zjawiskiem tak starym, jak dokumentowane dzieje ludzkości. W różnych okresach pełnił on funkcje religijne, wychowawcze czy ludyczne; dostrzega się jego wagę w promocji zdrowia, wartości estetyczne i ekonomiczne, a także związki z polityką. Sport współczesny, jako podstawowa forma kultury fizycznej, stał się przedmiotem zainteresowania medycyny, psychologii, socjologii, ekonomii, a także filozofii.

Celem wykładu jest przedstawienie filozoficznych: ontologicznych, antropologicznych, aksjologicznych i etycznych podstaw sportu, a także analizę etycznych zagrożeń związanych ze współczesnym stanem tej dziedziny ludzkiej aktywności.

Pełny opis:

Fenomen sportu można rozpatrywać z wielu punktów widzenia: w kontekście historii kultur, zdrowia organizmu i jego funkcjonowania w krańcowych warunkach, wychowawczej funkcji reżimu treningowego czy gospodarczego znaczenia wielkich imprez. Filozofia sportu jest najpierw próbą dotarcia do istoty tej aktywności człowieka przez analizę jej funkcji i celów w odniesieniu do metafizycznej koncepcji ciała i ducha. Szerzej rozwijana jest aksjologia sportu; wskazuje się, że jest on dobrem samym w sobie, ale także sprzyja realizacji wielu innych dóbr, takich jak zdrowie i kondycja fizyczna, poznanie siebie samego, kształcenie charakteru, integracja mniejszych i większych społeczności, walka z wykluczeniem, piękno.

W filozofii sportu ważne miejsce zajmuje etyka. W świetle personalizmu nie różne rodzaje aktywności sportowej będą – ze względu na swoją naturę i skutki – różnie oceniane, także jako niedopuszczalne. Należy także zwrócić na szereg moralnych zagrożeń związanych przede wszystkim z profesjonalnym uprawianiem sportu. Zaprzeczenie zasadzie fair play (przede wszystkim przez stosowanie dopingu), skoncentrowanie na sprawach finansowych i dążenie do próżnej sławy, korupcja, podejmowanie nadmiernego ryzyka czy gladiatorstwo to czynniki, które każą z ostrożnością podchodzić do pewnych form sportu lub nawet je wykluczyć.

Literatura:

Aksjologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2001

Antropologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2002

S. Kowalczyk, Elementy filozofii i teologii sportu, Lublin 2002

W. K. Ostlerhoff, Historia sportu, Warszawa 1976

M. Mylik, Filozoficzne podstawy sportu, Warszawa 1997

Personalistyczna wizja sportu, red. M. Barlak, Warszawa 1994

B. Prabucki, Pierwiastek ludyczny we współczesnym sporcie. Analiza na przykładzie sportów tradycyjnych, „Zabawy i zabawki. Studia Antropologiczne”, 12(2014), s. 136-153.

M. Stryczek, Aksjologia sportu, Lublin 2011

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)