Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ecological Ethics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-GANOWICZ17-ER
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ecological Ethics
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów - oferta Erasmus
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W09

FI2_W10

FI2_U03

FI2_U06

FI2_U13

FI2_U19

FI2_K01

Skrócony opis:

Lecture goals: Gaining a fundamental knowledge of environmental ethics concerning its essential issues and main attitudes.

Learning outcomes:

Attitude – Perceiving human acts towards environment from a moral perspective.

Competence – Gaining a basic knowledge of environmental ethics issues and shaping the ability to express ecological problems in moral terms.

Prerequisites: Basic knowledge of the fundamental ethics and natural sciences. Intermediate knowledge of English language.

Pełny opis:

Lecture essential issues:

1. Introduction: fundamental ethics and environmental ethics and ecophilosophy; environmental consciousness and education.

2. Origins of environmental ethics.

3. Main notions: anthropocentrism, biocentrism, ecocentrism, holism, common good, justice, responsibility, biodiversity, sustainable development.

4. Levels of concern for the environment.

5. Subject and object of morality.

6. Characteristics of an adequate environmental ethics.

7, 8. The issue of the value of nature: kinds of values, valuating nature, values in nature.

Review of main currents of environmental ethics:

9. Albert Schweitzer’s ethic of the reverence for life.

10. Biocentric ethics by Zdzisława Piątek.

11. Hypothesis of Gaia by James Lovelock.

12. Ethics of biosphere by Edward Goldsmith.

13. Ethics of human priority over nature by Tadeusz Ślipko.

Literatura:

Callicott J. Baird, The Land Ethic, in: Jamieson Dale (ed.), A Companion to Environmental Philosophy, Wiley-Blackwell 2003, pp. 201-217.

Hardin Garrett, Lifeboat Ethics, “Bioscience”, vol. 24, no. 10, pp. 561-568.

Lovelock James, Gaia. A New Look at Life one Earth, Oxford University Press 1979.

Naess Arne, The Shallow and the Deep, Long-Range Ecology Movement. A Summary, “Inquiry” 16: 1, pp. 95-100.

Passmore John, Attitudes to Nature, in: R. S. Peters (ed.), Nature and Conduct, Macmillan Press, London 1975, pp. 251 -264.

Rolston Holmes, Values in and Duties to the Natural World, in: F. Herbert Bormann and Stephen R. Kellert (eds.), Ecology, Economics, Ethics: The Broken Circle, Yale University Press, New Haven 1991, pp. 73-96.

Sandler Ronald, Introduction: Environmental Virtue Ethics, in: Ronald Sandler and Philip Cafaro (eds.), Environmental Virtue Ethics, Rowman and Littlefield, New York 2005, pp. 1-12.

Schweitzer Albert, The Ethic of Reverence for Life, in: Civilization and Ethics (Part II of The Philosophy of Civilization), translated by John Naish, Edward Elgar Publishing Ltd, 2013.

Stone Chistopher D., Should Trees Have Standing? - Toward Legal Rights for Natural Objects, “Southern California Law Review” vol. 45 (1972), pp. 450-501.

Taylor Paul W., The Ethics of Respect for Nature, “Environmental Ethics” vol. 3 (1981), pp. 197-218.

Metody i kryteria oceniania:

Final credit consists of the following credits (proportionally):

1. final examination (70%)

2. preparing of the student to the lectures during the whole semester: reading obligatory literature, accomplishing homework (15%)

3. initiative of the student during lectures, attendance on lectures and manners (15%)

Assessment methods:

Oral examination consists of three open questions, on which student should answer shortly and including the essence of the issue. Each answer is assessed individually.

Questions concern the matter presented during lectures. Students receive the set of theses to the course out of which are taken questions asked during the examination.

Examination takes place during the examination session.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)