Filozofia umysłu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-KGN-FU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia umysłu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Kognitywistyka - I rok Kognitywistyka I stopień Podstawowe problemy subdyscyplin filozofii - do wyboru na I, II lub III roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wykład: KOG1_W01; KOG1_W07 Ćwiczenia: KOG1_U04; KOG1_U09 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z epistemologii. |
Skrócony opis: |
Filozofia umysłu to interdyscyplinarna dziedzina badająca naturę umysłu, świadomości oraz ich relację do procesów fizycznych i poznawczych. Przedmiot ten wprowadza studentów w kluczowe zagadnienia współczesnej filozofii umysłu, uwzględniając zarówno klasyczne stanowiska (m.in. dualizm, materializm, funkcjonalizm), jak i najnowsze koncepcje wynikające z badań w kognitywistyce i neuronaukach. |
Pełny opis: |
Filozofia umysłu to interdyscyplinarna dziedzina zajmująca się badaniem natury umysłu, świadomości oraz ich relacji do procesów fizycznych i poznawczych. Przedmiot ten wprowadza studentów w kluczowe zagadnienia współczesnej filozofii umysłu, analizując zarówno klasyczne stanowiska, jak i najnowsze koncepcje wynikające z badań w kognitywistyce i neuronaukach. Omawiane będą tradycyjne podejścia, takie jak dualizm (zakładający odrębność umysłu i materii), materializm (traktujący umysł jako efekt procesów fizycznych w mózgu) czy funkcjonalizm (opisujący umysł w kategoriach jego funkcji i roli w przetwarzaniu informacji). Równocześnie studenci zapoznają się z nowoczesnymi teoriami umysłu inspirowanymi odkryciami naukowymi, takimi jak neuronalne korelaty świadomości, obliczeniowe modele umysłu, ucieleśnione poznanie czy umysł rozszerzony. Szczególny nacisk zostanie położony na relacje między teoriami filozoficznymi a empirycznymi badaniami nad funkcjonowaniem mózgu i jego wpływem na zachowanie, poznanie i emocje. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student zna podstawowe problemy filozofii umysłu, w tym zagadnienia dotyczące relacji umysł-ciało, świadomości, intencjonalności oraz natury reprezentacji mentalnych. - Student rozumie główne stanowiska teoretyczne w filozofii umysłu, takie jak dualizm, fizykalizm, funkcjonalizm, eliminatywizm czy teoria identyczności. - Student zna kluczową terminologię z zakresu filozofii umysłu i rozumie jej znaczenie w kontekście współczesnych debat filozoficznych oraz interdyscyplinarnych powiązań z kognitywistyką i neuronaukami. Umiejętności: - Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu filozofii umysłu. - Student potrafi analizować podstawowe argumenty filozoficzne dotyczące natury umysłu, świadomości oraz relacji między procesami poznawczymi a ich biologicznym podłożem. - Student rozpoznaje różne teorie i koncepcje umysłu, porównuje ich założenia oraz potrafi wskazać ich mocne i słabe strony. - Student umie formułować własne stanowisko w odniesieniu do klasycznych i współczesnych problemów filozofii umysłu oraz argumentować na rzecz swoich poglądów w dyskusji. Kompetencje: - Student ma świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz ich znaczenia dla zrozumienia natury umysłu i świadomości. - Student rozumie wpływ filozoficznych koncepcji umysłu na badania naukowe w psychologii, neuronaukach i kognitywistyce. - Student rozwija umiejętność krytycznego myślenia i refleksji nad metodologią badań nad umysłem. - Student dostrzega znaczenie filozoficznych debat o umyśle dla własnego rozwoju intelektualnego oraz dla kształtowania spójnego światopoglądu. Opis nakładu pracy studenta w ECTS: -udział w wykładach: 30h -udział w ćwiczeniach: 30h -przygotowanie do ćwiczeń: 30h -przygotowanie do egzaminu: 30h suma godzin: 1200 [120/25)= 5] |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej terminologii z zakresu filozofii umysłu w stopniu umożliwiającym zrozumienie omawianych problemów. Nie zna podstawowych stanowisk teoretycznych, takich jak dualizm, funkcjonalizm czy teoria identyczności. Nie potrafi wskazać kluczowych argumentów filozofów omawianych na zajęciach. Ocena 3 (dst): Student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu filozofii umysłu i z trudem rozumie omawiane zagadnienia. W ograniczonym stopniu potrafi zidentyfikować podstawowe tezy głoszone przez kluczowych autorów oraz ich argumentację. Ma trudności ze wskazaniem relacji między różnymi stanowiskami. Ocena 4 (db): Student dobrze zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu filozofii umysłu i potrafi poprawnie zrozumieć jej główne zagadnienia. Rozumie podstawowe tezy i argumentację przedstawioną przez omawianych autorów oraz potrafi wskazać zależności między różnymi teoriami. Jest zdolny do samodzielnej lektury tekstów filozoficznych na poziomie akademickim. Ocena 5 (bdb): Student doskonale zna terminologię oraz główne stanowiska filozofii umysłu. W pełni rozumie argumentację przedstawioną przez różnych autorów i potrafi krytycznie ocenić ich założenia. Jest zdolny do samodzielnej analizy i interpretacji tekstów filozoficznych oraz uczestniczenia w dyskusji na zaawansowanym poziomie. Umiejętności Ocena 2 (ndst): Student nie jest w stanie samodzielnie czytać i analizować tekstów z filozofii umysłu. Nie potrafi zidentyfikować podstawowych problemów ani argumentów filozoficznych. Ocena 3 (dst): Student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty filozoficzne. Rozumie jedynie podstawowe idee, ale ma trudności z ich analizą i interpretacją. Ocena 4 (db): Student jest w stanie samodzielnie czytać i zadowalająco analizować teksty filozoficzne, identyfikować główne problemy oraz śledzić argumentację. Ocena 5 (bdb): Student jest w stanie samodzielnie i twórczo analizować teksty filozoficzne, dostrzegać ich szersze konsekwencje teoretyczne i proponować własne interpretacje. Kompetencje Ocena 2 (ndst): Student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem ani krytycznie ocenić stopnia jej zaawansowania. Ocena 3 (dst): Student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstów filozoficznych. Ocena 4 (db): Student zadowalająco organizuje swoją pracę nad tekstem oraz potrafi krytycznie ocenić jej poziom i stopień zaawansowania. Ocena 5 (bdb): Student efektywnie organizuje swoją pracę nad tekstami, wykazuje umiejętność krytycznego myślenia i samodzielnej analizy. Rozumie znaczenie filozoficznych problemów dla interdyscyplinarnych badań nad umysłem. Na ocenę końcową z wykładu składają się: 1. Obecność na zajęciach: - Dopuszczalna dwie nieusprawiedliwione obecności. 2. Aktywny udział w zajęciach - Udział w dyskusjach, zadawanie pytań, komentowanie treści wykładu. 3. Bieżące przygotowywanie pytań do wykładów oraz notatek na ćwiczenia - Sprawdzane w trakcie semestru. 4. Udział w egzaminie pisemnym (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) 5. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie notatek z tekstów i pracy pisemnej na wybrany temat, przygotowany w grupie projektowej. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piekarski, Joanna Skurzak | |
Prowadzący grup: | Michał Piekarski, Joanna Skurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Chalmers, D. (2009). Świadomość i jej miejsce w naturze. W T. Ciecierski & R. Poczobut (tłum.), Analityczna metafizyka umysłu (red. M. Miłkowski & R. Poczobut, s. 442-490). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Churchland, P. M. (1995). Problem umysł–ciało. W Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia umysłu (tłum. B. Chwedeńczuk, s. 47-58). Warszawa: Wydawnictwo Spacja. Clark, A., & Chalmers, D. (2008). Umysł rozszerzony. W Analityczna metafizyka umysłu (red. M. Miłkowski & R. Poczobut, s. 342–359). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Crane, T. (2008). Doniosłość emergencji. W Analityczna metafizyka umysłu (red. M. Miłkowski & R. Poczobut, s. 223-244). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Dennett, D. C. (msp). Gdzie jestem? Froese, T. (2011). Tchnąć nowe życie w kognitywistykę. Avant, 1/2011, https://avant.edu.pl/wp-content/uploads/tchnac-nowe-zycie-w-kognitywistyke.pdf. Kim, J. (2001). Superweniencja jako pojęcie filozoficzne. Roczniki Filozoficzne, 49(1), 195–227, https://www.jstor.org/stable/43409725 Noë, A. (2011). Doświadczanie świata w czasie. Avant, I/2011, https://avant.edu.pl/wp-content/uploads/doswiadczenie-swiata-w-czasie.pdf. Parfit, D. (1992). Problem braku tożsamości. Nowa Krytyka, 3, 141–171, https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Nowa_Krytyka/Nowa_Krytyka-r1992-t3/Nowa_Krytyka-r1992-t3-s141-171/Nowa_Krytyka-r1992-t3-s141-171.pdf. Putnam, H. (2008). Funkcjonalizm – kognitywistyka czy fantastyka naukowa? W Analityczna metafizyka umysłu (red. M. Miłkowski & R. Poczobut, s. 326-341). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Smart, J. J. C. (1995). Doznania a procesy mózgowe. W Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia umysłu (tłum. B. Chwedeńczuk, s. 247-262). Warszawa: Wydawnictwo Spacja. Varela, F. J. (2010). Neurofenomenologia: metodologiczne lekarstwo na trudny problem. Avant, I/2010, https://avant.edu.pl/wp-content/uploads/2010-01/pl/avant_2010-01_01-01.pdf. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.