Propedeutyka filozofii i lektura tekstów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-N11-PFiLT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka filozofii i lektura tekstów |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe I rok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wykład: FI1_W04; FI1_W06; FI1_W08; FI1_U01; Ćwiczenia: FI1_W04; FI1_W06; FI1_W08; FI1_U01; FI1_U02; FI1_U03; FI1_U04; FI1_K03 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Każdy student na wyznaczone zajęcia przygotowuje referat na podany wcześniej temat z podanych lektur i przedstawia go na zajęciach. |
Pełny opis: |
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści. |
Literatura: |
Wybrane fragmenty następujących tekstów filozoficznych zostaną omówione na wykładzie. Na ćwiczeniach dyskutowane bedą dokładnie niektóre z tych tekstów. Na egzamin ustny z wykładu będzie obowiązywać pięć wybranych tekstów. 1. Bergson Henri, Wprowadzenie do metafizyki 2. Borradori Giovanna, Filozofia w Czasach Terroru. Rozmowy z Jurgenem Habermasem i Jacques'em Derridą 3. Brandom Robert, Między mówieniem i działaniam 4. Derrida Jacques; Roudinesco Elisabeth, Z czego jutro... Dialog, 5. Derrida, Pismo i różnica, 6. Dummett Michael, Natura i przyszłość filozofii 7. Dummett, Natura i przyszłość filozofii 8. Frege Gottlob, Sens i znaczenie, 9. Gilson Etienne, Byt i istota 10. Habermas Jurgen, Teoria działania komunikacyjnego 11. Heidegger Martin, Co zwie się myśleniem, 12. Heidegger Martin, Moja droga do fenomenologii 13. Horkheimer Max, Społeczna funkcja filozofii, w: Społeczna funkcja filozofii. Wybór pism 14. Husserl Edmund, Posłowie do moich idei 15. Jaspers Karl, wprowadzenie do filozofii; 16. Łukasiewicz Jan, Analiza i konstrukcja pojęcia przyczyny 17. Nagel Thomas, Jak to jest być nietoperzem 18. Rawls John, Teoria sprawiedliwości 19. Russell Bertrand, O denotacji, 20. Russell Bertrand, O deskrypcji 21. Sartre Jean-Paul, Egzystencjalizm jest humanizmem 22. Spaemann Robert, Osoby. O różnicy między czymś a kimś. 23. Tarski Alfred, Pojęcie prawdy w języku nauk dedukcyjnych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna podstawową terminologię z zakresu filozofii ; student zna główne problemy filozoficzne omawiane podczas zajęć, zna również omawianą argumentację filozoficzną na podstawie samodzielnej lektury tekstów filozoficznych i wybranych opracowań oraz dyskusji na zajęciach. Umiejętności: student samodzielnie czyta średnio trudny tekst filozoficzny. Kompetencje: student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania. Punkty ECTS - 4 1 – udział w zajęciach – 30 1 – przygotowanie do zajęć – 30 1 – samodzielne czytanie tekstu i przygotowywanie notatek – 40 Suma godzin 100 (100 : 25 =4) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii filozoficznej, w stopniu umożliwiającym zrozumienie tekstu; student nie zna podstawowych tez głoszonych przez czytanych autorów w tym argumentacji na ich rzecz. Ocena 3 (dst): student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną, w ograniczonym stopniu rozumie analizowany tekst; student słabo zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów oraz ich argumentację. W małym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego Ocena 4 (db): student zadowalająco zna podstawową terminologię filozoficzną, w dużym stopniu rozumie analizowany tekst; student zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów oraz stosowaną przez nich argumentację. Student jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego. Ocena 5 (bdb): student doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną, doskonale rozumie analizowany tekst; student dokładnie zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów, w tym dobrze zna i rozumie głoszoną przez nich argumentacje. Jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego Umiejętności: Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii Ocena 3 (dst): student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii Ocena 4 (db): student jest w stanie samodzielnie zadowalająco teksty z filozofii Ocena 5 (bdb): student jest w stanie samodzielnie i twórczo czytać teksty z filozofii Kompetencje: Ocena 2 (ndst): student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem oraz krytycznie ocenić stopień jej zaawansowania Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu Ocena 4 (db): student zadowalająco potrafi zorganizować własną pracę nad potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania Ocena 5 (bdb): student efektywnie organizuje własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Bieżące przygotowywanie notatek z zadanych fragmentów tekstu 4. Przygotowanie referatu na zadany temat 5. Złożenie na koniec semestru pracy zaliczeniowej na uprzednio wybrany temat. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piekarski, Robert Piłat | |
Prowadzący grup: | Michał Piekarski, Robert Piłat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Każdy student na wyznaczone zajęcia przygotowuje referat na podany wcześniej temat z podanych lektur i przedstawia go na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści. |
|
Literatura: |
Podstawową literaturą omawianą podczas zajęć będzie praca Daniela Dennetta "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia". Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piekarski, Robert Piłat | |
Prowadzący grup: | Michał Piekarski, Robert Piłat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Każdy student na wyznaczone zajęcia przygotowuje referat na podany wcześniej temat z podanych lektur i przedstawia go na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści. |
|
Literatura: |
Podstawową literaturą omawianą podczas zajęć będzie praca Daniela Dennetta "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia". Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piekarski, Robert Piłat | |
Prowadzący grup: | Michał Piekarski, Robert Piłat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Każdy student na wyznaczone zajęcia przygotowuje referat na podany wcześniej temat z podanych lektur i przedstawia go na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści. |
|
Literatura: |
Podstawową literaturą omawianą podczas zajęć będzie praca Daniela Dennetta "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia". Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.