Początki polskiej psychologii na tle filozoficznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-PSYCH-FI23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Początki polskiej psychologii na tle filozoficznym |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W01; FI2_W02; P6S_WK |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prześledzenie początków formowania się psychologii jako dziedziny naukowej w Polsce. Podczas wykładów czytane będą teksty filozoficzne, które wprowadzały myśl psychologiczną do obiegu naukowego w naszym kraju. Dzięki temu ujawnią się związki pomiędzy filozofią i psychologią na wczesnym etapie formowania się psychologii. |
Literatura: |
W. Bobrowska-Nowak, K. Czarnecki - Narodziny i rozwój psychologii w Polsce (1970), W. Bobrowska-Nowak, Pionierzy psychologii naukowej w Polsce (1971) R. Stachowski - Historia współczesnej myśli psychologicznej (2000) J. Ochorowicz - Jak należy badać duszę? Czyli o metodzie badań psychologicznych (1869) J. Ochorowicz - Psychologia, pedagogika, etyka. Przyczynki do usiłowań naszego odrodzenia narodowego (1917) K. Twardowski - O psychologii : jej przedmiocie, zadaniach, metodzie, stosunku do innych nauk i o jej rozwoju (1913) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student rozumie rolę refleksji filozoficznej, która leży u podstaw kształtowania się psychologii. Posiada rozszerzoną wiedzę o relacji filozofii i psychologii oraz potrafi wskazać na odrębność metodologiczną i przedmiotową filozofii. UMIEJĘTNOŚCI Student doskonali swoje umiejętności w zakresie interpretacji tekstu. Potrafi konfrontować omawiany tekst z posiadaną wiedzą. KOMPETENCJE Student zdobywa kompetencje związane z organizacją swojej pracy. Krytycznie i świadomie podchodzi do posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności. Potrafi analizować współczesne problemy związane z tematyką zajęć i proponuje możliwości ich rozwiązania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji: ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć), ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu z wyraźną przewagą pozytywów i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Filcek | |
Prowadzący grup: | Martyna Filcek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.