Problem przebaczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-PSYCH-PL22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Problem przebaczenia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W01; FI2_W02; P6S_WK |
Wymagania wstępne: | Nie ma wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
W czasie przedyskutujemy naturę krzywdy i metody radzenia sobie z jej skutkami. Uwzględnimy zarówno punkt widzenia ofiary jak i punkt widzenia krzywdziciela. Omówimy takie akty odpowiedzi na krzywdę jak: zapomnienie, zadośćuczynienie, zemsta, racjonalizacja, kara i wreszcie przebaczenie i pojednanie. Przebaczeniu poświęcimy szczególna uwagę z uwagi na skomplikowana naturę i moralną doniosłość. Wykorzystamy teksty literackie oraz teorie filozoficzne, prawnicze i z zakresu teologii moralnej odnoszące się do poszczególnych komponentów odpowiedzi na krzywdę. |
Pełny opis: |
W czasie zająć rozważymy warunki prawomocności i skuteczności poradzenia sobie z doznana i uczyniona krzywdą Materiałem wyjściowym tej pracy, prócz elementarnych intuicji moralnych są teksty literackie, na przykład dwie powieści Fiodora Dostojewskiego Skrzywdzeni i poniżeni oraz Zbrodnia i kara. Punktem wyjścia dyskusji będzie określenie samej krzywdy. Punktem wyjścia do dalszej dyskusji będą nastepujące założenia: (1) Krzywda jest względnie trwałym stan rzeczy powstającym w człowieku na skutek doznania pewnej szkody ze strony innego człowieka i pociągający za sobą obowiązki moralne zarówno krzywdziciela jak skrzywdzonego; (2) Krzywda nie jest ufundowana w samych szkodach doznanych przed ofiarę, lecz w pewnej relacji zachodzącej pomiędzy ofiarą i krzywdzicielem. (3) Czynnikiem sprawczym krzywdy jest jakaś forma przemocy ze strony krzywdziciela; (4) Podstawowym komponentem krzywdy jest naruszenie godności ofiary, co częściowo pozwala zrozumieć fakt, że wewnętrzny uraz spowodowany przez skrzywdzenie jest często długotrwały i trudny do usunięcia; (5) Relacyjny charakter krzywdy sprawia, że ma ona charakter systemu, w którym wiele składowych o charakterze materialnym, psychicznym i moralnym określa się wzajemnie; (6) Systemowy charakter krzywdy sprawia, że trudno usunąć jej skutki. Rozważymy równe akty zmierzające do tego celu, jak: zemsta, racjonalizacja, ukaranie, zapomnienie. Wyróżnione miejsce wśród środków radzenia sobie z doznanym złem ma przebaczenie, jest ono bowiem próbą uzdrowienia międzyludzkiej relacji przekształconej i zdominowanej przez uczynione zło. Oczekiwania, jakie na ogół wiążemy z przebaczeniem są bardzo wielkie - chodzi o swego rodzaju restytucję moralną zarówno ofiary jak krzywdziciela. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy te oczekiwania mają dobre podstawy moralne, a także zastanowimy się nad głębszymi założeniami ontologicznymi i aksjologicznymi związanymi z naprawą krzywd: . |
Literatura: |
Przedyskutujemy książkę Karoliny Wigury, Wina narodów, wyd. Scholar 2011 oraz oraz książkę Elżbiety Czykwin, Wstyd, Wyd. Impuls 2013. W czasie zajęć wykorzystana będzie także książka prowadzącego zajęcia: R. Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie oraz pomniejsze prace na ten temat: R. Piłat, Ontologia pojednania, „Przegląd filozoficzno-literacki”, 2 (17), 2007 R. Piłat, Moralna ocena samozakłamania, Ethos, nr. 92, 2010 R. Piłat, Przemoc jako problem filozoficzny, Ethos, nr. 106, 2014 R. Piłat, Wspólnota i przebaczenie, „Zeszyty karmelitańskie”, 3(40) 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Znajomość problemów i kontrowersji jakie w powstawały w filozofii moralnej w związku z postulatem adekwatnej moralnie odpowiedzi na krzywdę. Umiejętności 1: Zdolność analizowania tekstów niefilozoficznych, np. literacki czy psychologicznych, by przekonująco wydobyć z nich problemy filozoficzne. Umiejętności 2: Umiejętność napisania eseju łączącego własne intuicje i literaturę w analizie jednego z problemów związanych z krzywda i jej naprawą. Kompetencje: Zdolność do racjonalnej dyskusji na tematy z natury kontrowersyjne i wzbudzające emocje; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: DOST: znajomość encyklopedyczna wybranego problemu i koncepcji; DB: znajomość problemów i koncepcji wystarczająca dla ich porównywania i oceniania; BDB: szeroka znajomość końcepcji dotyczących krzywdy z uwzględnieniem kontekstu, wariantów i konsekwencji Umiejętności: DOST: rozumienie problemów na poziomie konkretnym, na przykładach; napisanie eseju zawierające opinie bez dokładnej analizy i uzasadnień; DB: zdolność widzenie problemów ogólnych i teoretycznych; napisanie eseju argumentacyjnego; BDB: zdolność samodzielnego analizowania problemów i krytyczna analizy odpowiedzi, formułowanie samodzielnych poglądów; napisanie eseju argumentacyjnego i zawierające własne próby odpowiedzi. |
Praktyki zawodowe: |
nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Piłat | |
Prowadzący grup: | Robert Piłat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 30 godz. Lektury: 30 godz. Napisanie eseju: 15 godz Razem - 75 godzin w tym 30 godzin w kontakcie z prowadzącym |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W czasie przedyskutujemy naturę krzywdy i metody radzenia sobie z jej skutkami. Uwzględnimy zarówno punkt widzenia ofiary jak i punkt widzenia krzywdziciela. Omówimy takie akty odpowiedzi na krzywdę jak: zapomnienie, zadośćuczynienie, zemsta, racjonalizacja, kara i wreszcie przebaczenie i pojednanie. Przebaczeniu poświęcimy szczególna uwagę z uwagi na skomplikowana naturę i moralną doniosłość. Wykorzystamy teksty literackie oraz teorie filozoficzne, prawnicze i z zakresu teologii moralnej odnoszące się do poszczególnych komponentów odpowiedzi na krzywdę. |
|
Pełny opis: |
W czasie zająć rozważymy warunki prawomocności i skuteczności poradzenia sobie z doznana i uczyniona krzywdą Materiałem wyjściowym tej pracy, prócz elementarnych intuicji moralnych są teksty literackie, na przykład dwie powieści Fiodora Dostojewskiego Skrzywdzeni i poniżeni oraz Zbrodnia i kara. Punktem wyjścia dyskusji będzie określenie samej krzywdy. Punktem wyjścia do dalszej dyskusji będą nastepujące założenia: (1) Krzywda jest względnie trwałym stan rzeczy powstającym w człowieku na skutek doznania pewnej szkody ze strony innego człowieka i pociągający za sobą obowiązki moralne zarówno krzywdziciela jak skrzywdzonego; (2) Krzywda nie jest ufundowana w samych szkodach doznanych przed ofiarę, lecz w pewnej relacji zachodzącej pomiędzy ofiarą i krzywdzicielem. (3) Czynnikiem sprawczym krzywdy jest jakaś forma przemocy ze strony krzywdziciela; (4) Podstawowym komponentem krzywdy jest naruszenie godności ofiary, co częściowo pozwala zrozumieć fakt, że wewnętrzny uraz spowodowany przez skrzywdzenie jest często długotrwały i trudny do usunięcia; (5) Relacyjny charakter krzywdy sprawia, że ma ona charakter systemu, w którym wiele składowych o charakterze materialnym, psychicznym i moralnym określa się wzajemnie; (6) Systemowy charakter krzywdy sprawia, że trudno usunąć jej skutki. Rozważymy równe akty zmierzające do tego celu, jak: zemsta, racjonalizacja, ukaranie, zapomnienie. Wyróżnione miejsce wśród środków radzenia sobie z doznanym złem ma przebaczenie, jest ono bowiem próbą uzdrowienia międzyludzkiej relacji przekształconej i zdominowanej przez uczynione zło. Oczekiwania, jakie na ogół wiążemy z przebaczeniem są bardzo wielkie - chodzi o swego rodzaju restytucję moralną zarówno ofiary jak krzywdziciela. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy te oczekiwania mają dobre podstawy moralne, a także zastanowimy się nad głębszymi założeniami ontologicznymi i aksjologicznymi związanymi z naprawą krzywd: . |
|
Literatura: |
Przedyskutujemy książkę Karoliny Wigury, Wina narodów, wyd. Scholar 2011 oraz oraz książkę Elżbiety Czykwin, Wstyd, Wyd. Impuls 2013. W czasie zajęć wykorzystana będzie także książka prowadzącego zajęcia: R. Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie oraz pomniejsze prace na ten temat: R. Piłat, Ontologia pojednania, „Przegląd filozoficzno-literacki”, 2 (17), 2007 R. Piłat, Moralna ocena samozakłamania, Ethos, nr. 92, 2010 R. Piłat, Przemoc jako problem filozoficzny, Ethos, nr. 106, 2014 R. Piłat, Wspólnota i przebaczenie, „Zeszyty karmelitańskie”, 3(40) 2007 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.