Antropologia kryzysu ekologicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ANKS | Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kryzysu ekologicznego | ||
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii | ||
Grupy: | |||
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/conversations?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W02 OB1_W06 OB1_K01 |
||
Skrócony opis: |
Wykład podsumowuje wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. Celem wykładu jest ugruntowanie wiedzy o cywilizacyjnym charakterze kryzysu ekologicznego. |
||
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego - charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego - semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego. 2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - człowiek istotą z natury ryzykowną - człowiek istotą z natury kulturową - racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą. 3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.) - H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania - L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania - K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania - antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego |
||
Literatura: |
Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003. Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86. Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88. Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40. Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128. |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych. Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników. Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura. ECTS: udział w konwersatorium - 30 przygotowanie do konwersatorium - 10 konsultacje - 5 przygotowanie do kolokwium - 15 SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2] LICZBA ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Łepko | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Łepko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Łepko | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Łepko | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy antropologicznej wykładni obecności człowieka w środowisku naturalnym. W poszukiwaniu właściwej każdej antropologii odpowiedzi na pytanie o istotę i naturę człowieka w punkcie wyjścia uwzględnia ślady obecności człowieka we właściwym sobie środowisku naturalnym. Konsekwentnie też odpowiada na pytania o rodowód człowieka, jego aktualne miejsce w świecie i jego przyszłość. | |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego - charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego - semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego. 2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - człowiek istotą z natury ryzykowną - człowiek istotą z natury kulturową - racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą. 3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.) - H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania - L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania - K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania - antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego | |
Literatura: |
Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003. Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86. Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88. Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40. Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128. | |
Wymagania wstępne: |
Wykład odwołuje się do wiedzy studentów z zakresu ekologii i antropologii kulturowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Łepko | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Łepko | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy antropologicznej wykładni obecności człowieka w środowisku naturalnym. W poszukiwaniu właściwej każdej antropologii odpowiedzi na pytanie o istotę i naturę człowieka w punkcie wyjścia uwzględnia ślady obecności człowieka we właściwym sobie środowisku naturalnym. Konsekwentnie też odpowiada na pytania o rodowód człowieka, jego aktualne miejsce w świecie i jego przyszłość. | |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego - charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego - semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego. 2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.) - biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - człowiek istotą z natury ryzykowną - człowiek istotą z natury kulturową - racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku - nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą. 3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.) - H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania - L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania - K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania - antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego | |
Literatura: |
Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003. Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86. Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88. Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40. Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128. | |
Wymagania wstępne: |
Wykład odwołuje się do wiedzy studentów z zakresu ekologii i antropologii kulturowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.