Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Antropologia kryzysu ekologicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-ANKS Kod Erasmus / ISCED: 07.2 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia kryzysu ekologicznego
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy: Przedmioty humanizujące dla studiów I stopnia licencjackich
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/conversations?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB1_W02

OB1_W06

OB1_K01


Skrócony opis:

Wykład podsumowuje wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. Celem wykładu jest ugruntowanie wiedzy o cywilizacyjnym charakterze kryzysu ekologicznego.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)

- charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego

- charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego

- semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego.

2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)

- biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku

- człowiek istotą z natury ryzykowną

- człowiek istotą z natury kulturową

- racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku

- nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą.

3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.)

- H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania

- L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania

- K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania

- antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego

Literatura:

Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003.

Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86.

Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88.

Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40.

Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.

Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.

Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: Kolokwium pisemne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektura.

ECTS:

udział w konwersatorium - 30

przygotowanie do konwersatorium - 10

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 15

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Łepko
Prowadzący grup: Zbigniew Łepko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Łepko
Prowadzący grup: Zbigniew Łepko
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Wykład dotyczy antropologicznej wykładni obecności człowieka w środowisku naturalnym. W poszukiwaniu właściwej każdej antropologii odpowiedzi na pytanie o istotę i naturę człowieka w punkcie wyjścia uwzględnia ślady obecności człowieka we właściwym sobie środowisku naturalnym. Konsekwentnie też odpowiada na pytania o rodowód człowieka, jego aktualne miejsce w świecie i jego przyszłość.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)

- charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego

- charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego

- semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego.

2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)

- biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku

- człowiek istotą z natury ryzykowną

- człowiek istotą z natury kulturową

- racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku

- nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą.

3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.)

- H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania

- L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania

- K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania

- antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego

Literatura:

Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003.

Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86.

Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88.

Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40.

Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128.

Wymagania wstępne:

Wykład odwołuje się do wiedzy studentów z zakresu ekologii i antropologii kulturowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Łepko
Prowadzący grup: Zbigniew Łepko
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abf2ced7718b74488834ebe74339b85d9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=227c32aa-47e8-4576-8490-862fa452b4ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład dotyczy antropologicznej wykładni obecności człowieka w środowisku naturalnym. W poszukiwaniu właściwej każdej antropologii odpowiedzi na pytanie o istotę i naturę człowieka w punkcie wyjścia uwzględnia ślady obecności człowieka we właściwym sobie środowisku naturalnym. Konsekwentnie też odpowiada na pytania o rodowód człowieka, jego aktualne miejsce w świecie i jego przyszłość.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1/ Problematyka przedmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)

- charakterystyka zagrożeń środowiska przyrodniczego

- charakterystyka zagrożeń środowiska kulturowego

- semantyczna, epistemologiczna i historyczna identyfikacja akryzysu ekologicznego.

2/ Problematyka podmiotowej obecności człowieka w zagrożonym środowisku życia (10 godz.)

- biologiczny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku

- człowiek istotą z natury ryzykowną

- człowiek istotą z natury kulturową

- racjonalny wymiar podmiotowej obecności człowieka w środowisku

- nowożytny program panowania człowieka nad przyrodą.

3/ Problematyka poszukiwania etosu ekologicznego przetrwania ludzkości (10 godz.)

- H. Jonasa postulat fizjocentrycznej zasady przetrwania

- L. Schäfera postulat antropocentrycznej zasady przetrwania

- K. Lorenza postulat etologicznej zasady przetrwania

- antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego

Literatura:

Łepko Z., Antropologia kryzysu ekologicznego w świetle współczesnej literatury niemieckiej, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2003.

Łepko Z., Ekologiczny postulat nauki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 27 (2010), ss. 77-86.

Łepko Z., W sprawie polityki dla zrównoważonego rozwoju, „Seminare” 29(2011), ss. 75-88.

Łepko Z., Anthropological Aspects of the Oikos Crisis, in in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 25-40.

Bołoz W., Jaromi S., Karaczun Z., Łepko Z., Papuziński A., Sadowski R., Ekofilozoficzne przesłanie encykliki Laudato Si’, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 14(2016)4, ss. 109-128.

Wymagania wstępne:

Wykład odwołuje się do wiedzy studentów z zakresu ekologii i antropologii kulturowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.