Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia środowiskowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-ANTS
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia środowiskowa
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4172bb68d7b444f78938a004751716fd%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ce14114c-2f6d-45b2-bbca-e86484a419df&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB1_W02

OB1_W06

OB1_U09

OB1_K01

Skrócony opis:

Antropologia środowiskowa poszukuje odpowiedzi na pytania o istotę i naturę człowieka z uwzględnieniem śladów jego obecności w środowisku naturalnym. Wzoruje się więc na oddolnej antropologii filozoficznej, która w punkcie wyjścia uwzględnia dane nauk przyrodniczych o człowieku. Wykład podejmuje interdyscyplinarną problematykę relacji gatunku Homo sapiens do właściwego mu przyrodniczego i kulturowego środowiska życia.

Pełny opis:

Treści szczegółowe

1. Antropologiczne pytania o człowieka (6 godzin)

- rodowód człowieka

- pozycja człowieka w świecie (przyrodzie)

- przyszłość człowieka

2. Oddolna antropologia filozoficzna (12 godzi)

- specyfika antropologii oddolnej

- przymierze przyrodoznawstwa z humanistyką

- przyroda w człowieku i człowiek w przyrodzie

3. Efekty badawcze antropologii oddolnej (12 godzin)

- przyrodoznawczy wgląd w kulturę

- człowiek w środowisku przyrodniczym

- człowiek w środowisku kulturowym

- człowiek w poszukiwaniu swojego oikos

Literatura:

Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148.

Łepko Z., Ekologiczna wymowa dialektyki oświecenia, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 8(2010)2, ss.121-137.

Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86.

Łepko Z., Oikos Up to the Human Standards, in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 107-124.

Łepko Z., A Postulate of the Ethos of Oikos Survival, in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 259-272.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.

Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.

Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.

Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie online na platformie Teams kod dostępu 2da1ftp oraz lektura.

ECTS:

udział w konwersatorium - 30

przygotowanie do konwersatorium - 10

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 15

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS – 2

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie online na platformie Teams - kod dostępu 2da1ftp oraz lektura.

ECTS:

udział w konwersatorium - 30

przygotowanie do konwersatorium - 10

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 15

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Łepko
Prowadzący grup: Zbigniew Łepko
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4172bb68d7b444f78938a004751716fd%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce14114c-2f6d-45b2-bbca-e86484a419df&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Wykład podejmuje próbę odpowiedzi na pytania o istotę i naturę człowieka z odwołaniem się do śladów obecności człowieka w środowisku naturalnym.

Pełny opis:

Treści szczegółowe

1. Antropologiczne pytania o człowieka (6 godzin)

- rodowód człowieka

- pozycja człowieka w świecie (przyrodzie)

- przyszłość człowieka

2. Oddolna antropologia filozoficzna (12 godzi)

- specyfika antropologii oddolnej

- przymierze przyrodoznawstwa z humanistyką

- przyroda w człowieku i człowiek w przyrodzie

3. Efekty badawcze antropologii oddolnej (12 godzin)

- przyrodoznawczy wgląd w kulturę

- człowiek w środowisku przyrodniczym

- człowiek w środowisku kulturowym

- człowiek w poszukiwaniu swojego oikos

Literatura:

Łepko Z., Ekologiczna relewancja antropologii filozoficznej, „Seminare” 25 (2008), ss. 137-148.

Łepko Z., Ekologiczna wymowa dialektyki oświecenia, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 8(2010)2, ss.121-137.

Łepko Z., Etologiczna teoria destrukcji człowieczeństwa, w: A. Abdank-Kozubski, J. Tomczyk (red.), Człowiek w czasie i przestrzeni. Warszawa 2006, ss. 73-86.

Łepko Z., Oikos Up to the Human Standards, in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 107-124.

Łepko Z., A Postulate of the Ethos of Oikos Survival, in Joshtrom Isaac Kureethadam, Zbigniew Łepko, Ryszard F. Sadowski (ed), Return to The OIKOS. Ways to Recover Our Common Home, edited by, LAS, Rome 2016, ss. 259-272.

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość problematyki ekologicznej i antropologicznej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)