Alternatywne napędy w środkach transportu i ich wpływ na stan środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ASN |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne napędy w środkach transportu i ich wpływ na stan środowiska |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W01 OB1_W03 OB1_W09 OB1_W10 OB1_W14 OB1_W15 OB1_U02 OB1_U09 OB1_U10 OB1_U11 OB1_U12 OB1_K05 |
Skrócony opis: |
- wprowadzenie do zagadnień transportu - rodzaje transportu - udział transportu w gospodarce światowej, europejskiej i polskiej - napędy konwencjonalne - silniki spalinowe - rodzaje oddziaływań konwencjonalnych środków transportu na środowisko - sposoby ograniczania wpływu transportu na chemiczne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego - napędy alternatywne - hałas i sposoby ograniczania wpływu hałasu od środków transportu na ludzi i elementy środowiska naturalnego - wpływ infrastruktury transportowej na ludzi i środowisko naturalne - płyny eksploatacyjne stosowane w środkach transportu, jako źródło emisji zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby |
Pełny opis: |
- wprowadzenie do zagadnień transportu: a) definicje transportu, środków transportu, eksploatacji, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych b) znaczenie transportu dla współczesnej cywilizacji - rodzaje transportu: transport drogowy, kolejowy, lotniczy i wodny (morski i śródlądowy) - udział transportu w gospodarce światowej, europejskiej i polskiej: ilościowa charakterystyka poszczególnych rodzajów transportu a) w ujęciu liczby eksploatowanych środków transportu, b) w ujęciu liczby przewożonych osób i towarów - rodzaje oddziaływań konwencjonalnych środków transportu na środowisko: a) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego składnikami spalin, b) emisja hałasu, c) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, wody i gleby płynami eksploatacyjnymi - rodzaje oddziaływań alternatywnychj środków transportu na środowisko: a) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego składnikami spalin, b) emisja hałasu, c) zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, wody i gleby płynami eksploatacyjnymi - sposoby ograniczania wpływu transportu na chemiczne zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego: systemy poprawy składu spalin z silników spalania wewnętrznego, w tym katalityczne konwertory spalin - hałas i sposoby ograniczania wpływu hałasu od środków transportu na ludzi i elementy środowiska naturalnego: definicja hałasu, rodzaje hałasu, uciążliwość poszczególnych rodzajów hałasu dla ludzi, metody ograniczania wpływu hałasu na ludzi - wpływ infrastruktury transportowej na ludzi i środowisko naturalne: charakterystyka infrastruktury drogowej miejskiej i pozamiejskiej, infrastruktury kolejowej, infrastruktury lotniczej i infrastruktury transportu wodnego - płyny eksploatacyjne stosowane w środkach transportu, jako źródło emisji zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby: a) paliwa silnikowe, b) oleje smarowe i smary, c) inne płyny eksploatacyjne |
Literatura: |
1. Praca zbiorowa pod redakcją J. Borzyszkowskiego - Ocena oddziaływania autostrady A-2 na zdrowie ludzi; Instytut Ochrony Środowiska 2. U. Kaźmierczak, A. Kulczycki - Wpływ emisji energii z terenów zurbanizowanych i szlaków komunikacyjnych na zmiany w rozwoju ekosystemów w ich otoczeniu; artykuł zgłoszony do redakcji SEeB, styczeń 2012 3. Ministerstwo Gospodarki Prognoza Oddziaływania na Środowisko dokumentu „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.” (Raport końcowy) Opracowanie: Proeko CDM Sp. z o.o. Warszawa czerwiec 2009 r. 4. Jackowiak B. 2007. Wstęp. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 5-6. Warszawa-Poznań-Lublin. 5. Jackowiak B., Ratyńska H., Szwed W. & Wojterska M. 2007. Wpływ infrastruktury transportowej na siedliska i roślinność: metodyczne podstawy analizy i próba oceny. [W:] 6. B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 53-65. Warszawa-Poznań-Lublin. ponadto studenci sami poszukują potrzebnych źródeł literaturowych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - zna i rozumie zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne i geologiczne zachodzące w przyrodzie -zna i rozumie historię Ziemi oraz procesy biosfery, uwarunkowania geologiczne, geomorfologiczne i klimatyczne funkcjonowania przyrody oraz zjawiska i procesy meteorologiczne, a także zasady interpretacji danych meteorologicznych -zna i rozumie zagrożenia prawidłowego funkcjonowania poszczególnych komponentów środowiska, a także podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy i ograniczania zanieczyszczeń środowiska -zna i rozumie narzędzia matematyczne i statystyczne na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych -zna i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe w języku obcym w zakresie ochrony środowiska -zna i rozumie podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i ochrony przyrody Umiejętności -potrafi korzystać na poziomie podstawowym z literatury przedmiotu w języku obcym -potrafi stawiać poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach -potrafi, pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie innych specjalistów, podejmować działania na rzecz ochrony środowiska -potrafi wykorzystywać instrumenty prawne i ekonomiczne w ograniczaniu antropopresji -potrafi przygotować ustną prezentację szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i edukacji środowiskowej oraz aktywnie uczestniczyć w ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego Kompetencje społeczne -jest gotów do wykazywania ostrożności i krytycyzmu w przyjmowaniu informacji podawanych w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowanej prezentacji na wybrany i uzgodniony temat oraz aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.