Podstawy ekologii behawioralnej ptaków wodnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-BEPW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekologii behawioralnej ptaków wodnych |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) Wykłady monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W03 OB2_W12 OB2_U11 OB2_K06 OB2_K09 |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw zoologii i ekologii zwierząt, znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Przedmiot na przykładzie ptaków wodnych wprowadza w zagadnienia ekologii behawioralnej. Przedstawia metody badawcze i testowane hipotez dotyczących adaptacyjnego zachowania się ptaków. Wyjaśnia znaczenie różnych zachowań dla przeżycia i rozmnażania się osobników (adaptacyjne znaczenie zachowania), co ma duże znaczenie dla zarządzania ochroną gatunkową |
Pełny opis: |
Przedmiot na przykładzie ptaków wodnych wprowadza w zagadnienia ekologii behawioralnej. Przedstawia metody badawcze i testowane hipotez dotyczących adaptacyjnego zachowania się ptaków. Wyjaśnia znaczenie różnych zachowań dla przeżycia i rozmnażania się osobników (adaptacyjne znaczenie zachowania), co ma duże znaczenie dla zarządzania ochroną gatunkową Zakres tematów: 1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia behawioralna. Rozwój dziedziny. Metody. Testowanie hipotez. 2.Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo 3.Strategie żerowiskowe - żerowanie indywidualne i w grupie, kleptoparazytyzm 4.Konkurencja o zasoby - terytorializm 5.Życie w grupie - kolonie ptaków 6.Dobór partnera, zaloty, dymorfizm płciowy 7.Opieka rodzicielska obojga rodziców 8.Opieka rodzicielska jednego z rodziców 9.Alokacja w płcie - stosunek płci w lęgu 10.Konflikt miedzy rodzicami oraz konflikt rodzice-młode 11.Alternatywne strategie rozrodcze - kopulacje poza parą 12.Alternatywne strategie rozrodcze - pasożytnictwo lęgowe 13.Zachowania altruistyczne 14.Dyspersja polęgowa, prospecting 15.Ekologia behawioralna a ochrona gatunków |
Literatura: |
1.Krebs J.R., Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN, Warszawa. 2.Danchin E. Giraldeau. L.-A. Cezilly F. 2008. Behavioural Ecology. Oxford Univ. Press. New York 3.Wilson E.O. 1980. Socjobiologia. Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 4.Futuyama D.J. 2008. Ewolucja. Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii behawioralnej |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza: EK1 Student opisuje podstawowe rodzaje zachowania ptaków dotyczące wyboru siedliska, współzawodnictwa o zasoby, systemów kojarzenia, opieki rodzicielskiej, itp. i ich znaczenia adaptacyjnego; Student opisuje metody z zakresu ekologii behawioralnej ptaków wodnych EK 2 Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, ewolucją a zachowaniem się ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii behawioralnej a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej ptaków wodnych; EK3 Student rozpoznaje specjalistyczne terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków 2. Umiejętności EK4 Student potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w ochronie ptaków wodnych w związku z aspektami ich zróżnicowanego zachowania się 3. Kompetencje: EK 5 Student rozwija świadomość potrzeby ochrony gatunkowej ptaków, jako elementu bezpieczeństwa ekologicznego EK 6 Student pogłębia umiejętności językowe oraz samodzielnie wykorzystuje źródła w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wiedza (EK 1-3): Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać podstawowych rodzajów zachowania się ptaków dotyczących wyboru siedlisk, konkurencji o zasoby, systemów kojarzenia się, opieki rodzicielskiej, alternatywnych strategii rozrodczych, zachowań altruistycznych i ich adaptacyjne znaczenie; nie potrafi opisać metod badawczych z zakresu ekologii behawioralnej; Student nie potrafi wyjaśnić uwarunkowań ekologicznych i ewolucyjnych różnych zachowań ptaków; Student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związków między ekologią, ewolucją a zachowaniem się ptaków; nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić związku między badaniami z zakresu ekologii behawioralnej a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej; Student nie rozpoznaje specjalistycznych terminów w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi opisać niektóre rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk, konkurencji o zasoby, systemów kojarzenia się, opieki rodzicielskiej, alternatywnych strategii rozrodczych, zachowań altruistycznych i ich adaptacyjne znaczenie; potrafi opisać niektóre metody badawcze z zakresu ekologii behawioralnej; Student potrafi wyjaśnić niektóre uwarunkowania ekologiczne i ewolucyjne różnych zachowań ptaków; Student wie, że istnieje związek między ekologią, ewolucją a zachowaniem się ptaków ale nie potrafi przedstawić przykładów takich zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii behawioralnej a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, ale nie potrafi przedstawić przykładów wykorzystania ekologii behawioralnej do działań konserwatorskich; Student rozpoznaje niektóre podstawowe terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, ale nie zawsze prawidłowo ich używa. Na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać wiele rodzajów zachowania się ptaków dotyczącego wyboru siedlisk, konkurencji o zasoby, systemów kojarzenia się, opieki rodzicielskiej, alternatywnych strategii rozrodczych, zachowań altruistycznych i ich adaptacyjnego znaczenia; potrafi opisać wiele metod badawczych z zakresu ekologii behawioralnej; Student potrafi wyjaśnić wiele uwarunkowań ekologicznych i ewolucyjnych różnych zachowań ptaków; Student wie, że istnieje związek między ekologią, ewolucją a zachowaniem się ptaków; potrafi podać przykład takiej zależności; wie, że istnieje związek między badaniami z zakresu ekologii behawioralnej a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykład wykorzystania ekologii behawioralnej do działań konserwatorskich; Student dobrze rozpoznaje specjalistyczne terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków. Na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi opisać wszystkie omawiane rodzaje zachowania się ptaków dotyczące wyboru siedlisk, konkurencji o zasoby, systemów kojarzenia się, opieki rodzicielskiej, alternatywnych strategii rozrodczych, zachowań altruistycznych i ich adaptacyjnego znaczenia; potrafi opisać prezentowane metody badawcze z zakresu ekologii behawioralnej; Student doskonale wyjaśnia uwarunkowania ekologiczne i ewolucyjne różnych zachowań ptaków; Student doskonale rozumie i wyjaśnia na przykładach relacje między ekologią, ewolucją a zachowaniem się ptaków; rozumie i wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii behawioralnej a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej, potrafi podać przykłady wykorzystania ekologii behawioralnej do działań konserwatorskich; Student doskonale rozpoznaje specjalistyczne terminy w języku obcym w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków i wykorzystuje je w przygotowaniu swoich wystąpień 2.Umiejętności (EK 4) Na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi zidentyfikować słabych i mocnych strony działań podejmowanych w ochronie ptaków wodnych w związku z aspektami ich zróżnicowanego zachowania się Na ocenę 3 (dst.): Student potrafi zidentyfikować niektóre słabe i mocne strony działań podejmowanych w ochronie ptaków wodnych w związku z aspektami ich zróżnicowanego zachowania się Na ocenę 4 (db.): Student potrafi zidentyfikować wiele słabych i mocnych stron działań podejmowanych w ochronie ptaków wodnych w związku z aspektami ich zróżnicowanego zachowania się Na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale potrafi zidentyfikować słabe i mocne strony działań podejmowanych w ochronie ptaków wodnych w związku z aspektami ich zróżnicowanego zachowania się 3.Kompetencje (EK 5-6) Oceniana jest samodzielność wykorzystania źródeł w zakresie ekologii, behawioru i ochrony gatunkowej ptaków, w tym literatury obcojęzycznej oraz świadomość ważności ochrony ptaków jako elementu środowiska przyrodniczego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w zajęciach 30 Praca literaturowa 40 Przygotowanie prezentacji 40 Suma godzin 110 [110/30 (25) = 4] Liczba ECTS 4 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot na przykładzie ptaków wodnych wprowadza w zagadnienia ekologii behawioralnej. Przedstawia metody badawcze i testowane hipotez dotyczących adaptacyjnego zachowania się ptaków. Wyjaśnia znaczenie różnych zachowań dla przeżycia i rozmnażania się osobników (adaptacyjne znaczenie zachowania), co ma duże znaczenie dla zarządzania ochroną gatunkową |
|
Pełny opis: |
Przedmiot na przykładzie ptaków wodnych wprowadza w zagadnienia ekologii behawioralnej. Przedstawia metody badawcze i testowane hipotez dotyczących adaptacyjnego zachowania się ptaków. Wyjaśnia znaczenie różnych zachowań dla przeżycia i rozmnażania się osobników (adaptacyjne znaczenie zachowania), co ma duże znaczenie dla zarządzania ochroną gatunkową Zakres tematów: 1.Organizacja zajęć. Wprowadzenie. Czym się zajmuje ekologia behawioralna. Rozwój dziedziny. Metody. Testowanie hipotez. 2.Wybór siedlisk i miejsca na gniazdo 3.Strategie żerowiskowe - żerowanie indywidualne i w grupie, kleptoparazytyzm 4.Konkurencja o zasoby - terytorializm 5.Życie w grupie - kolonie ptaków 6.Dobór partnera, zaloty, dymorfizm płciowy 7.Opieka rodzicielska obojga rodziców 8.Opieka rodzicielska jednego z rodziców 9.Alokacja w płcie - stosunek płci w lęgu 10.Konflikt miedzy rodzicami oraz konflikt rodzice-młode 11.Alternatywne strategie rozrodcze - kopulacje poza parą 12.Alternatywne strategie rozrodcze - pasożytnictwo lęgowe 13.Zachowania altruistyczne 14.Dyspersja polęgowa, prospecting 15.Ekologia behawioralna a ochrona gatunków |
|
Literatura: |
1.Krebs J.R., Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN, Warszawa. 2.Danchin E. Giraldeau. L.-A. Cezilly F. 2008. Behavioural Ecology. Oxford Univ. Press. New York 3.Wilson E.O. 1980. Socjobiologia. Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 4.Futuyama D.J. 2008. Ewolucja. Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa. Artykuły przeglądowe i materiałowe dotyczące zagadnień z zakresu ekologii behawioralnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.