Biologia i Ekologia Bałtyku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-BIEB |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia i Ekologia Bałtyku |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Skrócony opis: |
Poznanie historii, flory i fauny oraz bogactw nieożywionych Bałtyku oraz jego miejsca w systemie Oceanu światowego. Poznanie czynników kształtujących warunki życiowe w Bałtyku oraz jego florę i faunę, rola wlewów i gatunków inwazyjnych. Eutrofizacja i zanieczyszczenia Bałtyku, ochrona Bałtyku i wybranych gatunków. Zalew Wiślany. |
Pełny opis: |
1. Wszechocean, morza szelfowe, wody słonawe, estuaria. Woda słona i słodka – skład rozpuszczonych soli. 2. Czy Bałtyk jest morzem: głębokość, zasolenie, połączenie ze Wszechoceanem, pływy. 3. Bogactwa naturalne Bałtyku: ryby, piasek, fale, bursztyn, wiatr, turystyka. 4. Strefy biotyczne w Bałtyku: psmmon i litoral, neuston i pleuston, plankton i nekton 5. Bentos – po co formy larwalne. Bentos – typy dna i ich fauna. 6. Wpływ zasolenia na wielkość zwierząt. Świecenie morza – dlaczego Bałtyk nie świeci? 7. Historia geologiczna Bałtyku i jego fauny 8. Wlewy i ich fauna i flora. Formy reliktowe. Fauna słodkowodna w Bałtyku. 9. Gatunki inwazyjne. 10. Zagrożenia antropogeniczne Bałtyku. Eutrofizacja. 11. Chemizacja rolnictwa. Rurociągi i katastrofy morskie. Pozostałości wojny 12. Jak chronić Bałtyk: spływ rzekami. Ochrona wybrzeży – czy ma sens? 13. Kwoty połowowe, foki i delfiny. 14. Zalew Wiślany- po co przekopywać Mierzeję? 15. Wody terytorialne i strefy ekonomiczne na Bałtyku. |
Literatura: |
Andrulewicz E., Wielgat M. 1995 – Ochrona przyrody środowiska morskiego. W: M. Przewoźniak (red.) Ochrona przyrody w regionie gdańskim – Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 153-158 Demel K. 1974 – Życie morza – Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 431 pp (wszystkie wydania) Halba R. 1998 - Bałtyk i wybrzeże Bałtyku. W: K.A. Dobrowolski, Lewandowski K. (red.) Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce – Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii PAN , Dziekanów, 135-151 Łomniewski K., Mańkowski W., Zaleski J. 1975 – Morze Bałtyckie – PWN, Warszawa, 508 pp Szymelfenig M., Urbański J. 1998 - Morze Bałtyckie. O tym warto wiedzieć – Polski Klub Ekologiczny, Gdańsk, 128 pp (Zeszyty Zielonej Akademii 7) Żmudziński L. 1990 – Świat zwierzęcy Bałtyku. Atlas makrofauny – Wydawnictawa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 196 pp |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna historię geologiczna Bałtyku oraz podstawowe grupy flory i fauny, definiuje i wyjaśnia pochodzenie gatunków reliktowych, inwazyjnych i wlewowych, różnice pomiędzy woda słoną a słonawą; charakteryzuje strefy biotyczne Bałtyku i ich mieszkańców; wylicza i opisuje przystosowania organizmów do życia w wodzie słonawej, objaśnia źródła zanieczyszczeń wód Bałtyku i sposoby ich ochrony; charakteryzuje zasoby biologiczne Bałtyku i możliwości ich wykorzystania. Umiejetności: student klasyfikuje typy mórz i porównuje florę i faunę; analizuje pochodzenie poszczególne elementy flory i fauny Bałtyku, i ocenia różnice ilościowe i jakościowe miedzy światem żywym Bałtyku i światem żywym mórz pełnosłonyh, wyprowadza wnioski na temat możliwości eksploatacji poszczególnych zasobów Bałtyku; poprawnie posługuje się terminologią hydrologiczną i oceanograficzną; przewiduje i ocenia skutki naturalnych i antropogenicznych procesów w środowisku morskim (eutrofizacja, przełowienie, zatrucia, katastrofy morskie, wydobycie ropy i gazu), analizuje korzyści Polski z posiadania dostępu do morza. Kompetencje: student jest zdolny do dyskusji na temat eksploatacji bogactw Bałtyku, metod jego ochrony, zagrożeń (Nord Stream, amunicja, rtęć, przekopanie Mierzeii Wiślanej); zachowuje krytycyzm w stosunku do nowych pomysłów wykorzystania morza i jego zasobów farmy wiatrowe); docenia korzyści wypływające z posiadania dostępu do morza i ograniczenia wynikające z umów międzynarodowych, jest zdolny do przygotowania prostych prezentacji, wykładów itp. na tematy związane z biologią, ekologia i ochroną Baltyku ECTS Udział w wykładzie - 30 Konsultacje – 10 Przygotowania do egzaminu -40 Suma godzin – 80 (80:30 = 2,7) Liczba ECTS –3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: napisanie eseju na wybrany temat (spośród przedstawionych przez prowadzącego) Utrzymanie się z zadanej objętości, zamieszczenie oryginalnych rysunków, tabel itp. materiałóów faktograficznych, kozystanie z wielu źródeł, poprawna bibliografia: 5; Jak wyżej, ale bez materiały faktograficznego (lub kserokopie): 4,5 - 4; Korzystanie wyłącznie ze źródeł internetowych: 4 - 3,5; Ubóstwo merytoryczne, zbyt obfite przepisywanie ze źródeł ( a nie własna ich interpretacja, brak krytycyzmu w stosunku do źródeł): 3- 2; Brak bibliografii -2. |
Praktyki zawodowe: |
nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.