Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Biologia i ochrona gleby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-BOG Kod Erasmus / ISCED: 07.2 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia i ochrona gleby
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09

OB2_U13

OB2_K07

Skrócony opis:

Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji.

Pełny opis:

1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze.

2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej.

3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski.

4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy.

5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu.

6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych.

7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej.

8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny.

9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej.

10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie.

11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera.

12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych.

13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej.

14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych.

15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb.

Literatura:

1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego).

2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515.

3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325.

4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310.

5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482.

6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116.

6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404.

7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, tematyczne prezentacje studenckie połączone z dyskusją, wykład powiązany z demonstracją, film dokumentalny.

Podstawą zaliczenia jest przygotowanie przez uczestnika zajęć 1-2 prezentacji na wskazany przez prowadzącego temat, oraz zaliczenie końcowego sprawdzianu obejmującego całość tematyki zajęć. W ocenie prezentacji uwzględnia się klarowność przedstawienia, zgodność z tematem, odpowiednie proporcje tekstu i ilustracji, umiejętność korzystania ze źródeł, referowanie a nie czytanie tekstu w prezentowanych slajdach i in.

Poprawne odpowiedzi na 51-60% pytań w teście sprawdzającym - ocena dst, 61-70% - ocena dobra, 71-100% - ocena bdb, 0 - 50% odpowiedzi poprawnych - ocena ndst.

Dopuszcza się dwie (2) nieusprawiedliwione nieobecności po upływie okresu rejestracji. Usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 5 zajęciach (10 godz.) może również skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Karaban
Prowadzący grup: Kamil Karaban
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Karaban
Prowadzący grup: Kamil Karaban
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae3ae3e6bbd8b43b8817a326a2054cf26%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c856aed3-d2a3-4467-9a24-eb0ac2442bc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji.

Pełny opis:

1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze.

2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej.

3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski.

4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy.

5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu.

6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych.

7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej.

8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny.

9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej.

10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie.

11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera.

12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych.

13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej.

14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych.

15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb.

Literatura:

1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego).

2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515.

3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325.

4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310.

5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482.

6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116.

6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404.

7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Karaban
Prowadzący grup: Kamil Karaban
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae3ae3e6bbd8b43b8817a326a2054cf26%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c856aed3-d2a3-4467-9a24-eb0ac2442bc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji.

Pełny opis:

1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze.

2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej.

3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski.

4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy.

5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu.

6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych.

7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej.

8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny.

9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej.

10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie.

11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera.

12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych.

13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej.

14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych.

15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb.

Literatura:

1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego).

2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515.

3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325.

4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310.

5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482.

6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116.

6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404.

7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.