Biological basis of bioethics
General data
Course ID: | WF-OB-BPO |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Biological basis of bioethics |
Name in Polish: | Biologiczne podstawy bioetyki |
Organizational unit: | Center for Ecology and Ecophilosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee91bb8c2f7f4c58a8e9b539763c0732%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea3f919f-b927-488b-8413-19247af80398&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | OB2_W10 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 |
Short description: |
(in Polish) Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
Full description: |
(in Polish) 1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia. 2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche" 3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy. 4) Zoologia Arystotelesa 5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę 6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa 8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza 9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne 10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt 11) Zasada świętości życia a zasada jakości życia 12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne 13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej 14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków 15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji? 16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny 17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach 18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe 19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) - posiada wiedzę na temat skutków (negatywnych i pozytywnych) antropopresji na bioróżnorodność - rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielski) w zakresie ochrony środowiska - wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo - planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązywania zadanego problemu w ochronie środowiska - potrafi wnikliwie i krytycznie oceniać informacje o środowisku - zna i przewiduje moralne konsekwencje ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze - dostrzega filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych - identyfikuje możliwe moralne konsekwencje standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania zaistniałych problemów - rozwija świadomość ekologiczną udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60[60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Referat ustny lub pisemny Zajęcia zdalne, synchroniczne, prowadzone poprzez platformę e-learningową MS-Teams - ocena ndst (2) - nie potrafi wskazać koncepcji bioetycznych - ocena dst (3) - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją koncepcje bioetyczne i jakie jest ich powiązanie z ustaleniami poczynionymi na gruncie nauk przyrodniczych i medycznych - ocena db (4) - potrafi precyzyjnie określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych - ocena bdb (5) - potrafi w sposób precyzyjny i uporządkowany określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych; wykazuje się pogłębionym rozumieniem relacji między bioetyką a jej biologicznymi podstawami |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Wyżewski | |
Group instructors: | Zbigniew Wyżewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Wyżewski | |
Group instructors: | Zbigniew Wyżewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Wyżewski | |
Group instructors: | Zbigniew Wyżewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.