Biologiczne podstawy bioetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-BPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne podstawy bioetyki |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee91bb8c2f7f4c58a8e9b539763c0732%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea3f919f-b927-488b-8413-19247af80398&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W10 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 |
Skrócony opis: |
Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
Pełny opis: |
1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia. 2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche" 3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy. 4) Zoologia Arystotelesa 5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę 6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa 8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza 9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne 10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt 11) Zasada świętości życia a zasada jakości życia 12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne 13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej 14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków 15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji? 16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny 17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach 18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe 19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa |
Literatura: |
1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- identyfikuje skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność - rozpoznaje podstawowe terminy w języku obcym (j. angielski) w zakresie ochrony środowiska - wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo - planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązywania zadanego problemu w ochronie środowiska - wnikliwie i krytycznie ocenia informacje o środowisku - zna i przewiduje moralne konsekwencje ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze - dostrzega filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych - identyfikuje możliwe moralne konsekwencje standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania zaistniałych problemów - rozwija świadomość ekologiczną udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60[60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy - ocena dst (3) - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją koncepcje bioetyczne i jakie jest ich powiązanie z ustaleniami poczynionymi na gruncie nauk przyrodniczych i medycznych - ocena db (4) - potrafi precyzyjnie określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych - ocena bdb (5) - potrafi w sposób precyzyjny i uporządkowany określić i scharakteryzować koncepcje bioetyczne i odnieść je do opisywanej przez nauki szczegółowe struktury przyrody i natury istot żywych; wykazuje się pogłębionym rozumieniem relacji między bioetyką a jej biologicznymi podstawami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Wyżewski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Wyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
|
Pełny opis: |
1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia. 2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche" 3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy. 4) Zoologia Arystotelesa 5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę 6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa 8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza 9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne 10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt 11) Zasada świętości życia a zasada jakości życia 12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne 13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej 14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków 15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji? 16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny 17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach 18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe 19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa |
|
Literatura: |
1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Wyżewski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Wyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
|
Pełny opis: |
1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia. 2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche" 3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy. 4) Zoologia Arystotelesa 5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę 6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa 8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza 9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne 10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt 11) Zasada świętości życia a zasada jakości życia 12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne 13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej 14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków 15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji? 16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny 17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach 18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe 19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa |
|
Literatura: |
1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Wyżewski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Wyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ETCS = 25-30h pracy studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
|
Pełny opis: |
1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia. 2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche" 3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy. 4) Zoologia Arystotelesa 5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę 6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa 8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza 9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne 10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt 11) Zasada świętości życia a zasada jakości życia 12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne 13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej 14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków 15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji? 16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny 17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach 18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe 19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa |
|
Literatura: |
1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Wyżewski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Wyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ETCS = 25-30h pracy studenta |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
|
Pełny opis: |
1) Etyka i bioetyka – przedmiot, zagadnienia i podstawowe pojecia. 2) Poglądy starożytnych filozofów przyrody na naturę bytu - poszukiwanie "arche" 3) Arystotelesowska koncepcja substancji i nauka o czterech zasadach istnienia rzeczy. 4) Zoologia Arystotelesa 5) Metafizyka Arystotelesa a sposób, w jaki Stagiryta pojmował przyrodę 6) Trzy rodzaje duszy według Arystotelesa 8) Kartezjanski mechanicyzm - ontyczny status zwierząt i jego implikacje etyczne w świetle poglądów Kartezjusza 9) Utylitaryzm etyczny Petera Singera - konsekwencje praktyczne 10) Etyczne implikacje metafizyki Arystotelesa w kontekście utylitarystycznej koncepcji Petera Singera, ze szczególnym uwzględnieniem praw zwierząt 11) Zasada świętości życia a zasada jakości życia 12) Problem eutanazji – aspekty moralne i prawne 13) Aspekty moralne terapii transplantacyjnej 14) Etyka prokreacyjna: zapłodnienie in vitro, przerywanie ciąży, zapłodnienie post mortem, modyfikacje genetyczne zarodków 15) Moralne aspekty eugeniki i inżynierii genetycznej: czy człowiek ma prawo wpływać na bieg ewolucji? 16) Bioetyka a ekonomia - wybór celów badawczych w kontekście rozwoju medycyny 17) Testowanie nowych leków - aspekt moralny fazy I i III badań klinicznych na ludziach 18) Technika sztucznego zapłodnienia a prawo spadkowe 19) Problem odpowiedzialności bliźniąt syjamskich względem prawa |
|
Literatura: |
1. Jean Bernard (1994): Od biologii do etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.