Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Od cywilizacji technokratycznej do cywilizacji ekologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-CTCE
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Od cywilizacji technokratycznej do cywilizacji ekologicznej
Jednostka: Centrum Ekologii i Ekofilozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a494abeaadd944146b1e25baef3398b77%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4b6e8bb8-ded6-4824-9adc-aec0145ec1c8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

OB2_W02

OB2_W09

OB2_W12

OB2_U01

OB2_U09


Skrócony opis:

Wykład obejmuje problematykę historyczno-antropologiczną. Odwołuje się do podstawowych informacji uczestników wykładu z zakresu historii kultury europejskiej, wyników prac antropologii środowiskowej oraz idei zrównoważonego rozwoju.

Pełny opis:

1. Charakterystyka cywilizacji technokratycznej (10 godz.)

- źródła cywilizacji technokratycznej

- sukcesy cywilizacji technokratycznej

- zagrożenia cywilizacji technokratycznej

2. Paradoksy cywilizacyjne (10 godz.)

- paradoks sukcesu

- paradoks natury ludzkiej

- paradoks środowiskowy

3. Oblicza cywilizacji ekologicznej (10 godz.)

- oblicze zrównoważonego rozwoju

- oblicze wychowania ekologicznego

- oblicze kapitalizmu ekologicznego

Literatura:

1. Z. Łepko, Spór o testament F. Bacona, „Studia Philosophiae Christianae” 34(1998)2, 53-74.

2. Z. Łepko, Filozoficzny postulat kultywowania przyrody, w:

3. Z. Łepko, R. Sadowski, Paradoksalne konsekwencje nowożytnego projektu panowania człowieka nad przyrodą, w:

4. Z. Łepko, Antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego, w: A. Latawiec, G. Bugajak (red.),Myśl filozoficzna księdza profesora Kazimierza Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004, 215-231.

5. Z. Łepko, R. Sadowski, Ekofilozoficzne znaczenie przesłania Hildegardy z Bingen, „Studia Ecologiae

et Bioethicae” 12(2014)2, s. 11-25.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych.

Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.

Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie online na platformie Teams - kod dostępu 2g8ywmu oraz lektura.

ECTS:

udział w konwersatorium - 30

przygotowanie do konwersatorium - 10

konsultacje - 5

przygotowanie do kolokwium - 15

SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2]

LICZBA ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Łepko
Prowadzący grup: Zbigniew Łepko
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a494abeaadd944146b1e25baef3398b77%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4b6e8bb8-ded6-4824-9adc-aec0145ec1c8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Wykład podejmuje problematykę procesów kulturowych, skutkujących określonymi formacjami cywilizacyjnymi. W konkretnym przypadku ukazuje dynamikę powstającą w reakcji na nowożytny model cywilizacji technokratycznej. Jej intencjonalnym efektem powinna być cywilizacja ekologiczna.

Pełny opis:

1. Charakterystyka cywilizacji technokratycznej (10 godz.)

- źródła cywilizacji technokratycznej

- sukcesy cywilizacji technokratycznej

- zagrożenia cywilizacji technokratycznej

2. Paradoksy cywilizacyjne (10 godz.)

- paradoks sukcesu

- paradoks natury ludzkiej

- paradoks środowiskowy

3. Oblicza cywilizacji ekologicznej (10 godz.)

- oblicze zrównoważonego rozwoju

- oblicze wychowania ekologicznego

- oblicze kapitalizmu ekologicznego

Literatura:

1. Z. Łepko, Spór o testament F. Bacona, „Studia Philosophiae Christianae” 34(1998)2, 53-74.

2. Z. Łepko, Filozoficzny postulat kultywowania przyrody, w: Z. Łepko, R. Sadowski, Paradoksalne konsekwencje nowożytnego projektu panowania człowieka nad przyrodą, w:

4. Z. Łepko, Antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego, w: A. Latawiec, G. Bugajak (red.),Myśl filozoficzna księdza profesora Kazimierza Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004, 215-231.

5. Z. Łepko, R. Sadowski, Ekofilozoficzne znaczenie przesłania Hildegardy z Bingen, „Studia Ecologiae

et Bioethicae” 12(2014)2, s. 11-25.

Wymagania wstępne:

Wykład odwołuje się do ogólnej wiedzy o kulturze i cywilizacji oraz kulturowej obecności człowieka w przyrodzie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)