(in Polish) Od cywilizacji technokratycznej do cywilizacji ekologicznej
General data
Course ID: | WF-OB-CTCE |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Od cywilizacji technokratycznej do cywilizacji ekologicznej |
Organizational unit: | Center for Ecology and Ecophilosophy |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a494abeaadd944146b1e25baef3398b77%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4b6e8bb8-ded6-4824-9adc-aec0145ec1c8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | OB2_W02 OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Short description: |
(in Polish) Wykład obejmuje problematykę historyczno-antropologiczną. Odwołuje się do podstawowych informacji uczestników wykładu z zakresu historii kultury europejskiej, wyników prac antropologii środowiskowej oraz idei zrównoważonego rozwoju. |
Full description: |
(in Polish) 1. Charakterystyka cywilizacji technokratycznej (10 godz.) - źródła cywilizacji technokratycznej - sukcesy cywilizacji technokratycznej - zagrożenia cywilizacji technokratycznej 2. Paradoksy cywilizacyjne (10 godz.) - paradoks sukcesu - paradoks natury ludzkiej - paradoks środowiskowy 3. Oblicza cywilizacji ekologicznej (10 godz.) - oblicze zrównoważonego rozwoju - oblicze wychowania ekologicznego - oblicze kapitalizmu ekologicznego |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Z. Łepko, Spór o testament F. Bacona, „Studia Philosophiae Christianae” 34(1998)2, 53-74. 2. Z. Łepko, Filozoficzny postulat kultywowania przyrody, w: 3. Z. Łepko, R. Sadowski, Paradoksalne konsekwencje nowożytnego projektu panowania człowieka nad przyrodą, w: 4. Z. Łepko, Antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego, w: A. Latawiec, G. Bugajak (red.),Myśl filozoficzna księdza profesora Kazimierza Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004, 215-231. 5. Z. Łepko, R. Sadowski, Ekofilozoficzne znaczenie przesłania Hildegardy z Bingen, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 12(2014)2, s. 11-25. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student potrafi opisywać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych. Umiejętności: użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników. Kompetencje: zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska. Jest świadomy samoograniczenia się w gospodarce zasobami. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny: Kolokwium ustne. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie online na platformie Teams - kod dostępu 2g8ywmu oraz lektura. ECTS: udział w konwersatorium - 30 przygotowanie do konwersatorium - 10 konsultacje - 5 przygotowanie do kolokwium - 15 SUMA GODZIN 60 [60 : 30 = 2] LICZBA ECTS – 2 |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK_MON
TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Łepko | |
Group instructors: | Zbigniew Łepko | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a494abeaadd944146b1e25baef3398b77%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4b6e8bb8-ded6-4824-9adc-aec0145ec1c8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Monographic lecture - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład podejmuje problematykę procesów kulturowych, skutkujących określonymi formacjami cywilizacyjnymi. W konkretnym przypadku ukazuje dynamikę powstającą w reakcji na nowożytny model cywilizacji technokratycznej. Jej intencjonalnym efektem powinna być cywilizacja ekologiczna. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Charakterystyka cywilizacji technokratycznej (10 godz.) - źródła cywilizacji technokratycznej - sukcesy cywilizacji technokratycznej - zagrożenia cywilizacji technokratycznej 2. Paradoksy cywilizacyjne (10 godz.) - paradoks sukcesu - paradoks natury ludzkiej - paradoks środowiskowy 3. Oblicza cywilizacji ekologicznej (10 godz.) - oblicze zrównoważonego rozwoju - oblicze wychowania ekologicznego - oblicze kapitalizmu ekologicznego |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Z. Łepko, Spór o testament F. Bacona, „Studia Philosophiae Christianae” 34(1998)2, 53-74. 2. Z. Łepko, Filozoficzny postulat kultywowania przyrody, w: Z. Łepko, R. Sadowski, Paradoksalne konsekwencje nowożytnego projektu panowania człowieka nad przyrodą, w: 4. Z. Łepko, Antropologiczny postulat kapitalizmu ekologicznego, w: A. Latawiec, G. Bugajak (red.),Myśl filozoficzna księdza profesora Kazimierza Kłósaka w dwudziestą rocznicę śmierci, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004, 215-231. 5. Z. Łepko, R. Sadowski, Ekofilozoficzne znaczenie przesłania Hildegardy z Bingen, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 12(2014)2, s. 11-25. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wykład odwołuje się do ogólnej wiedzy o kulturze i cywilizacji oraz kulturowej obecności człowieka w przyrodzie. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.