Czynna ochrona ptaków - metody i przegląd działań w terenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-CZOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Czynna ochrona ptaków - metody i przegląd działań w terenie |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne dla studiów I stopnia licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W01 OB1_W09 OB1_W15 OB1_U06 OB1_U09 OB1_U11 OB1_K01 |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw biologii, ekologii i ochrony zwierząt, bierna znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Nauk Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Nauk Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi? Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie W jaki sposób planujemy aktywne działania ochronne Przykłady aktywnych działań ochronnych na różnych gatunkach Sposoby finansowania działań aktywnej ochrony gatunku – skąd wziąć fundusze Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zagrożenia środowiskowe, populacyjne i związane z działalnością człowieka Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody redukcji liczebności i aktywności norki amerykańskiej i lisa Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – neutralizacja ssaków drapieżnych jako forma ochrony lęgowisk Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – po co stosujemy inkubatory i drewniane atrapy jaj Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zwiększanie różnorodności genetycznej w koloniach Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – jak poprawić siedlisko gniazdowania – wypas kontrolowany i selektywna wycinka podrostu na wyspach Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody neutralizowania masowego wyroju meszek Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – na czym polega ocena bieżących efektów ekologicznych działań |
Literatura: |
Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Bukaciński D., Bukacińska M. 2009. Threatened bird species of the middle Vistula River islands: status, necessity for protection and proposed activities. W: Uchmański J. (red) Theoretical and applied aspects of modern ecology. UKSW, Warszawa, s. 219-239. Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Mewa siwa Larus canus W: Chylarecki P., Sikora A., Cenian Z., Chodkiewicz T. (red.) Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny. Wydanie 2. GIOŚ, Warszawa, s. 286-292. Bukaciński D., Bukacińska M., Buczyński A. 2018. Threats and the active protection of birds in a riverbed: postulates for the strategy of the preservation of the middle Vistula River avifauna. Studia Ecologiae et Bioethicae 16: 5-23 Bukaciński D. 2015. Strategia czynnej ochrony zagrożonej awifauny wysp środkowej Wisły: podręcznik najlepszych praktyk. OTOP, Marki, 57 s. Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim dotyczące czynnej ochrony gatunkowej, w tym stosowanych metod, efektywności i uwarunkowań prowadzonych działań |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza: EK 1 - Student rozumie różne zjawiska zachodzące w przyrodzi i ich wpływ na zwierzęta; wyjaśnia związki między ekologią, zachowaniem się zwierząt i metodami czynnej ochrony gatunków i siedlisk; rozumie znaczenie i uwarunkowania aktywnych zabiegów ochronnych dla statusu gatunku i długoterminowej strategii planowania jego ochrony; EK 2 - Student identyfikuje i analizuje realne i potencjalne zagrożenia dla zwierząt mających podlegać czynnej ochronie EK3 student zna zasady etyczne i regulacje dotyczące prawnej i czynnej ochrony przyrody w Polsce, zna metody czynnej ochrony gatunkowej zwierząt, zwłaszcza te dotyczące lęgowych ptaków siewkowych 2. Umiejętności EK 4 - Student wykonuje proste obserwacje w terenie indywidualnie i/lub zespołowo EK5 - Student pracując zespołowo podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody EK6 Student przygotowuje wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej 3. Kompetencje: EK 7 - Student doskonali swoje umiejętności w pracy terenowej, jako element swojego rozwoju zawodowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania EK 1-3 oraz EK 6 Oceniana jest prezentacja multimedialna, streszczająca artykuł lub zagadnienie związane z tematem zajęć. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint oraz umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji EK 4-5 i EK 7: Oceniane jest uczestnictwo w pracy terenowej w szczególności inicjatywa, samodzielność oraz umiejętność pracy w zespole Oceniana jest aktywność podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WYK_MON
WT WYK_MON
ŚR WYK_MON
CZ WYK_MON
PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Bukaciński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Buczyński, Dariusz Bukaciński | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=20266 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w części audytoryjnej 5 Przygotowanie do części terenowej 10 Udział w części terenowej 30 Studiowanie literatury do części audytoryjnej 15 Studiowanie literatury do części terenowej 10 Przygotowanie prezentacji 25 Przygotowanie raportu 25 Suma godzin120 [120/30 = 4] Liczba ECTS 4 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Badań Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja zajęć. Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi? 2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne 3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie 4. W jaki sposób planujemy aktywne działania ochronne 5. Przykłady aktywnych działań ochronnych na różnych gatunkach 6. Sposoby finansowania działań aktywnej ochrony gatunku – skąd wziąć fundusze 7. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zagrożenia środowiskowe, populacyjne i związane z działalnością człowieka 8. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody redukcji liczebności i aktywności norki amerykańskiej i lisa 9. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – neutralizacja ssaków drapieżnych jako forma ochrony lęgowisk 10. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – po co stosujemy inkubatory i drewniane atrapy jaj 11. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zwiększanie różnorodności genetycznej w koloniach 12. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – jak poprawić siedlisko gniazdowania – wypas kontrolowany i selektywna wycinka podrostu na wyspach 13. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody neutralizowania masowego wyroju meszek 14. Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – na czym polega ocena bieżących efektów ekologicznych działań 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Literatura: 1 Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. 2. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press. 3. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim dotyczące czynnej ochrony gatunkowej, w tym stosowanych metod, efektywności i uwarunkowań prowadzonych działań |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WYK_MON
WT WYK_MON
ŚR WYK_MON
CZ WYK_MON
PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Bukaciński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Buczyński, Dariusz Bukaciński | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=45988 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w części terenowej 30 Przygotowanie prezentacji 30 Suma godzin 60 [60/30 = 2] Liczba ECTS 2 |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Badań Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
|
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza pojęcie czynnej (aktywnej) ochrony gatunku, przedstawia sposoby planowania takiej formy ochrony, prezentuje też potencjalne źródła finansowania. Zapoznaje z wykorzystaniem różnych działań w terenie do aktywnej ochrony zwierząt na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków, gnieżdżących się na wyspach wiślanych. Prezentuje efektywność różnych metod w zależności od gatunku i rodzaju zagrożenia. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych gatunku i siedlisk. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Nauk Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem Co to jest aktywna ochrona gatunku? Dlaczego chronimy w Polsce gatunki ptaków gnieżdżących się na ziemi? Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie W jaki sposób planujemy aktywne działania ochronne Przykłady aktywnych działań ochronnych na różnych gatunkach Sposoby finansowania działań aktywnej ochrony gatunku – skąd wziąć fundusze Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zagrożenia środowiskowe, populacyjne i związane z działalnością człowieka Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody redukcji liczebności i aktywności norki amerykańskiej i lisa Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – neutralizacja ssaków drapieżnych jako forma ochrony lęgowisk Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – po co stosujemy inkubatory i drewniane atrapy jaj Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – zwiększanie różnorodności genetycznej w koloniach Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – jak poprawić siedlisko gniazdowania – wypas kontrolowany i selektywna wycinka podrostu na wyspach Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – metody neutralizowania masowego wyroju meszek Aktywna ochrona mew i rybitw na Wiśle Środkowej – na czym polega ocena bieżących efektów ekologicznych działań |
|
Literatura: |
Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. Bukaciński D., Bukacińska M. 2009. Threatened bird species of the middle Vistula River islands: status, necessity for protection and proposed activities. W: Uchmański J. (red) Theoretical and applied aspects of modern ecology. UKSW, Warszawa, s. 219-239. Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Mewa siwa Larus canus W: Chylarecki P., Sikora A., Cenian Z., Chodkiewicz T. (red.) Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny. Wydanie 2. GIOŚ, Warszawa, s. 286-292. Bukaciński D., Bukacińska M., Buczyński A. 2018. Threats and the active protection of birds in a riverbed: postulates for the strategy of the preservation of the middle Vistula River avifauna. Studia Ecologiae et Bioethicae 16: 5-23 Bukaciński D. 2015. Strategia czynnej ochrony zagrożonej awifauny wysp środkowej Wisły: podręcznik najlepszych praktyk. OTOP, Marki, 57 s. Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim dotyczące czynnej ochrony gatunkowej, w tym stosowanych metod, efektywności i uwarunkowań prowadzonych działań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.